اصفهان و یکی از شهرهای لهستان در مسیر خواهرخواندگی

پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری مشترک در زمینه احیای فضاهای شهری و فرهنگی بین شهرداری اصفهان و سفارت لهستان در ایران به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم زاده، شهردار اصفهان امروز _یکشنبه، بیست‌ویکم فروردین ماه در دیدار با سفیر لهستان در ایران، اظهار کرد: مردم لهستان در گذر تاریخ تنها مهمان‌نوازی اصفهان از کودکان لهستانی را تجربه کرده‌اند و این در حالی است که مردم اصفهان نسبت به همه، این خصلت را دارند.

وی با تاکید بر اهمیت افزایش تعاملات بین‌المللی و تقویت دیپلماسی عمومی از سوی شهرداری اصفهان، گفت: در راستای همکاری مشترک اصفهان با لهستان سه برنامه مشترک در قالب برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان طراحی شده است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: یکی از برنامه‌ها در راستای همکاری مشترک اصفهان با لهستان، ایجاد نمایشگاه عکسی به یاد کودکان لهستانی است که در زمان جنگ جهانی حدود ۸۰ سال پیش به اصفهان آمدند و مردم این شهر میزبان آنها بودند.

وی افزود: بر اساس رایزنی‌ها دو پروژه پیشنهاد شده است که نخستین آن در زمینه بازسازی بافت فرسوده است تا بر اساس تجربه موفقیت‌آمیز لهستان در این زمینه، انتقال تجارب رخ دهد.

قاسم زاده خاطرنشان کرد: پروژه دیگر همکاری مشترک درمانی و علمی بین بیمارستان امام حسین (ع) اصفهان و یکی از بیمارستان‌های لهستان در زمینه کودکان خاصه جراحی کودکان است.

وی با تاکید بر اینکه قرار بر این است که این تعاملات منجر به عقد خواهر خواندگی بین اصفهان و یکی از شهرهای لهستان شود، اظهار امیدواری کرد: با کاهش اپیدمی کرونا و از بین رفتن این ویروس منحوس، گردشگری بین‌المللی را جدی‌تر بگیریم و مقدمات رفت و آمد دیپلماتیک و فرهنگی را بیشتر از گذشته فراهم کنیم.

آغوش گرم ۸۰ ساله مردم اصفهان از کودکان لهستانی، فراموش شدنی نیست

ماچئی فایوکوفسکی، سفیر لهستان در ایران نیز در این دیدار با اشاره به سابقه میزبانی مردم اصفهان از کودکان لهستانی در ۸۰ سال گذشته و زمان جنگ جهانی، اظهار کرد: در تاریخ اذهان مردم لهستان، مردم ایران و خاصه مردم اصفهان تصویر بسیار زیبایی از مهمان‌نوازی است.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه هر دو طرف است که به نسل جوان خود این تاریخ مشترک را گوشزد و منتقل کنیم، گفت: ما با این زیربنای تاریخ ۸۰ ساله‌ای که موجود است در کنار مردم ایران و اصفهان ایستاده‌ایم.

همکاری مشترک اصفهان و لهستان در حوزه‌های علمی، فرهنگی و شهرسازی

سفیر لهستان در ایران تصریح کرد: ظرفیت‌های متعددی از امکان تعامل و همکاری مشترک بین مردم اصفهان و لهستان وجود دارد، لذا امیدواریم بتوانیم یک همکاری قوی با مردم مهمان‌نواز اصفهان داشته باشیم تا از حرفه‌ها، صنعت، فناوری و تکنولوژی و فرهنگ یکدیگر استفاده کنیم و به محصول مشترک برسیم.

وی ادامه داد: خواهان آن هستیم که در زمان بازدید وزیرخارجه لهستان از ایران، وزیر نیز به اصفهان سفر کند و بازدیدی از نمایشگاه و آثار تاریخی داشته باشد که این موضوع مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و مدون است که هدف نخست ما از این دیدار است‌.

فایوکوفسکی تصریح کرد: در زمینه تعامل و همکاری مشترک، دو پروژه برای اصفهان پیشنهاد می‌دهیم، نخست پروژه همکاری مشترک بین دکترای جراحی مغز و اعصاب کودکان بین ایران و لهستان است.

وی تصریح کرد: شهر کاتوویتس لهستان در امر متخصصان جراح مغز و اعصاب کودکان سرآمد است که می‌توانند با دکترای شهر اصفهان به‌ویژه بیمارستان تخصصی کودکان تعامل داشته باشند و اتفاقات خوبی رخ دهد.

سفیر لهستان در ایران با بیان اینکه پروژه دوم پیشنهادی در زمینه امور شهرسازی است به نحوی که بافت‌های فرسوده و قدیمی را بازسازی کنیم، تاکید کرد: این دو پروژه ابتدایی برای تعاملات مشترک است در واقع در نظر داریم در فضایی که اپیدمی کرونا کمتر شود، با اصفهان در زمینه‌های مختلف تعامل بیشتر برقرار و پروژه‌های بیشتری در آینده مطرح کنیم؛ در کنار این دو پروژه به دنبال ایجاد خواهر خواندگی اصفهان با یک شهر قدیمی و تاریخی لهستان خواهیم بود.

وی افزود: در بازدید وزیر امور خارجه لهستان، به این نکته با اهمیت تاکید می‌شود که قطعاً متخصصان لهستانی در امور مختلف چون شهرسازی و بازسازی شهری به اصفهان سفر کنند، البته این نکته‌ای مهم است که در عین بازسازی شهری باید نگاه روایی به آثار و ابنیه داشت.

فایوکوفسکی خاطرنشان کرد: پروژه‌های این چنینی زیادی داریم که می‌توانیم با همکاری مشترک با اصفهان انجام داد، اصفهان از جمله پایتخت‌های فرهنگی دنیا محسوب می‌شود و شایسته است روایت‌های متعدد از جای جای شهر بیرون کشیده شود و بیان کنیم چرا که این جذابیت اصفهان را دوچندان می‌کند.

وی ادامه داد: خواسته صمیمانه من از شهردار اصفهان این است که حتماً در زمان افتتاح نمایشگاه عکس لهستان در هفته فرهنگی اصفهان حضور پیدا کرده و سخنرانی داشته باشند.

سفیر لهستان در ایران ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی اصفهان، گفت: از سخاوت مردم اصفهان و لطفی که در طول ۸۰ سال گذشته در حق کودکان لهستانی داشتند، قدردانی می‌کنم.

افتتاح نمایشگاه عکس کودکان لهستانی در هفته فرهنگی اصفهان

مجتبی شاهمرادی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در این نشست، اظهار کرد: در هفته فرهنگی اصفهان که از سیزدهم اردیبهشت ماه همزمان با عید فطر آغاز می‌شود، با حضور وزیر خارجه لهستان در اصفهان نمایشگاه عکس کودکان لهستانی افتتاح خواهد شد.

همکاری مشترک اصفهان و لهستان در حوزه‌های علمی، فرهنگی و شهرسازی

وی افزود: در این نمایشگاه ۲۵ قاب عکس از کودکان لهستانی که نزدیک به ۸۰ سال پیش در جنگ جهانی به اصفهان مهاجرت کردند و در اصفهان ساکن شدند به نمایش گذاشته می‌شود، مردم لهستان حس خیلی خوبی به مردم ایران و اصفهان دارند و این فرصت خوبی است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در کنار این نمایشگاه عکس، نمایشگاهی از مبلمان‌های لهستانی نیز به نمایش گذاشته می‌شود، ادامه داد: همزمان با افتتاح نمایشگاه عکس، عکس‌های منتخب به صورت گالری شهری در معرض عموم شهروندان قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: سخنرانی مشترک وزیر خارجه لهستان و شهردار اصفهان، پخش فیلم‌مستندی از کودکان لهستانی و دعوت از هنرمندان و فیلم سازان لهستانی برای حضور در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان از دیگر برنامه‌های فرهنگی پیش‌بینی شده است.

شاهمرادی تصریح کرد: در اسفندماه سال گذشته در جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوان به نام «پوپک» در میدان جلفای اصفهان یک اجرای نقاشی به یاد کودکان لهستانی با نام «کودکان، پیام آوران صلح» داشتیم که نقاشی‌ها به نمایش گذاشته می‌شود.

وی تاکید کرد: تولید محصولات رسانه‌ای مشترک برای معرفی اصفهان و ایجاد یک تمبر مشترک بین اصفهان و لهستان با محوریت ۸۰ سال میزبانی که شعار برنامه‌های فرهنگی بین اصفهان و لهستان است، از دیگر پیشنهادات این سازمان در هفته فرهنگی به شمار می‌رود.

بازآفرینی شهر با نگاه روایی

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در رابطه با برنامه‌ها و همکاری مشترک با لهستان، ضمن ابراز مسرت از شکل‌گیری این جلسه، اظهار کرد: آذرماه سال گذشته جلساتی در حوزه معاونت شهرسازی با معاونان و نمایندگان سفارت لهستان داشتیم.

همکاری مشترک اصفهان و لهستان در حوزه‌های علمی، فرهنگی و شهرسازی

وی ادامه داد: با توجه به تجربه موفق‌آمیز لهستان در مورد بازسازی و مرمت بافت فرسوده و آسیب دیده شهری در کشور خود با توجه به خساراتی که در جنگ جهانی داشتند، سعی در همکاری و همفکری و انتقال تجارب متقابل داشتیم.

معاون شهرسازی شهردار اصفهان تصریح کرد: نکته قابل تأمل این است که نگاه لهستان در امر بازآفرینی شهری صرفاً نگاه عمرانی در زمینه کالبدی نیست، بلکه نگاه روایتی در امر بازسازی دارند.

وی افزود: سعی کردیم بافت‌های تاریخی و فرسوده هدف همچون جلفا، کافه لهستانی‌ها و محلات اطراف میدان امام (ره) و میدان امام علی (ع) را مشخص کنیم و در قالب ورکشاپ درصدد تفاهم و همکاری با متخصصان لهستان برآییم.

مهدویان اظهار امیدواری کرد: در تعاملات بعدی بازآفرینی شهری با نگاه روایی در سطح شهر اصفهان محقق شود.

به گزارش ایمنا، پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری مشترک در احیای فضاهای شهری و فرهنگی مابین شهرداری اصفهان و سفارت لهستان در ایران به امضا رسید.

کد خبر 567468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.