چه زمانی برای خرید میلگرد مناسب است؟

اگر به نمودار قیمت میلگرد در ماه‌های اخیر توجه کنید و کاهش و افزایش آن را در نظر داشته باشید و با قیمت روز میلگرد مقایسه کنید، می‌توانید حرکت بعدی بازار را هم پیش‌بینی کنید.

معمولاً تازه‌واردهای حوزه ساخت و ساز بیشترین سوالی که هنگام برآورد هزینه‌های پروژه برایشان پیش می‌آید این است که چه زمانی بهتر است میلگرد بخریم؟ البته این روزها با وجود مشکلات اقتصادی متعدد و نوسان در قیمت محصولات و عواملی چون قیمت ارز و قیمت جهانی میلگرد که تأثیر بسیاری هم بر قیمت نهایی میلگرد دارند، این سوال برای تمامی فعالان این حوزه اعم از تازه کار یا با تجربه نیز پیش خواهد آمد؛ بنابراین قبل از خرید میلگرد بهتر است از بهترین زمان برای خرید آن مطلع باشید. آگاهی‌های لازم جهت اطلاع از بهترین زمان برای خرید میلگرد یا دیگر مقاطع فولادی در ساخت و ساز، موجب آرامش خاطر شما برای حفظ سرمایه پروژه‌تان می‌شود. از سوی دیگر نگاه تحلیلگرانه به قیمت‌ها موجب پیشگیری از مشکلات به وجود آمده از طرف تأثیرات تحریم‌ها بر قیمت محصولات می‌شود؛ اگر یک تحلیل مبتکرانه برای این موضوع در نظر بگیرید و کاهش یا افزایش قیمت‌ها را در ۲ ماه اخیر بررسی کنید، بهترین زمان خرید میلگرد را خواهید یافت.

چه زمانی میلگرد بخریم؟

همان‌طور که کمی قبل نیز گفته شد، اگر به نمودار قیمت میلگرد در ماه‌های اخیر توجه کنید و کاهش و افزایش آن را در نظر داشته باشید و با قیمت روز میلگرد مقایسه کنید، می‌توانید حرکت بعدی بازار را هم پیش‌بینی کنید و احتمالاً از بهترین زمان برای خرید میلگرد مطلع خواهید شد. اگر به خوبی به تحلیل‌ها و نمودارها دقت کنید متوجه خواهید شد که بهترین انتخاب برای خرید میلگرد زمانی است که بازار آهن و فولاد دچار کمترین نوسانات است. البته تحلیل‌ها زمانی به شما کمک خواهد کرد که زمان کافی برای استارت پروژه خود را داشته و بتوانید به راحتی تحلیل‌های لازم برای ۳ ماه اخیر را انجام دهید.

تأثیر مواد اولیه بر قیمت و زمان خرید میلگرد

ماده اولیه تولید میلگرد شمش فولادی است؛ در ایران کارخانه‌های بسیاری وجود دارد که شمش فولادی تولید می‌کنند اما در برخی اوقات ممکن است برای تولید برخی محصولات فولادی نیاز به واردکردن شمش فولادی باشد. همچنین کارخانه‌هایی بسیاری در ایران وجود دارد که مشغول به تولید میلگرد بوده و پاسخگوی نیاز تمام مصرف‌کنندگان هستند؛ با این وجود مواردی وجود دارد که بر قیمت صعودی میلگرد تأثیر بسیاری دارد، این موارد عبارت‌اند از:

  • زمانی که صادرات بی‌رویه و کمبود مواد اولیه برای تولید میلگرد، موجب افزایش تقاضا نسبت عرضه می‌شود
  • نوسانات بازار فلز در ماه‌های گذشته به علت تغییرات قیمت دلار و بی‌ثباتی بازارهای جهانی
  • بستن خطوط تولید توسط کارخانه‌های تولیدکننده داخلی به منظور افزایش قیمت

دلیل اهمیت دانستن زمان مناسب برای خرید میلگرد چیست؟

قیمت میلگرد نیز مانند قیمت دیگر قیمت محصولات فولادی به صورت کیلویی اعلام می‌شود و به دلیل وجود آلیاژهای مختلف در آن‌ها، وزن هر محصول بسیار سنگین می‌شود و ممکن است وزن یک بار میلگرد به چند تن و قیمت آن نیز به چند صد میلیون تومان برسد؛ بنابراین اگر میلگرد خود را زمانی خریداری کنید که قیمت وزنی آن کمی کمتر باشد، تفاوت زیادی در فاکتور خریدتان به وجود می‌آید.

بهترین راه برای انتخاب زمان مناسب برای خرید میلگرد چیست؟

برخی خریداران و فعالان حوزه ساخت و ساز بر این باورند که به دلیل تحریم‌ها و نوسانات غیرقابل پیش‌بینی، در ایران هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌شود برای پروژه‌های صنعتی، تحلیل قیمت میلگرد را برآورد کرد؛ اما در اینجا باید به شما بگوییم که تمامی مواردی که امروزه بر قیمت میلگرد تأثیر به سزایی دارند، در گذشته هم تأثیر داشته و باعث نوسانات قیمت‌ها می‌شدند. به بیان دیگر امروزه نمودار قیمت‌ها سرنخی از شرایط اقتصادی را درون خود نهان کرده‌اند. با یک تحلیل تکنیکال و کامل می‌توانید بهترین زمان خرید میلگرد تا قبل از شروع پروژه خود را بیابید؛ لازم به ذکر است فارغ از هرگونه علتی در تعیین قیمت‌ها، می‌توانید با استفاده از علم احتمال و همچنین کمک اساتید برجسته در این زمینه، به تحلیل قیمت‌ها بپردازید.

اما به نظر شما چرا اخیراً قیمت میلگرد صعودی بوده است؟

چه زمانی برای خرید میلگرد مناسب است؟

۴ دلیل اصلی صعودی شدن قیمت میلگرد

در این مدت اخیر نیز دلایلی برای صعودی شدن قیمت میلگرد وجود دارد که تقریباً می‌توان گفت مشابه سال‌های پیش است؛ این دلایل عبارت‌اند از:

  • اولین دلیل صعودی شدن میلگرد بی‌ثبات بودن بازار فلزات در ایران است که در چند ماه اخیر به عنوان بی‌ثبات‌ترین بازار جهان شناخته شده است؛ چراکه افزایش قیمت در هر بخش یا قسمت از بازار، موجب افزایش قیمت در سایر محصولات خواهد شد. به همین دلیل اخیراً افزایش نرخ دلار بر نرخ آهن تأثیر زیادی داشته است.
  • از آنجایی که ماده اولیه تولید میلگرد شمش است، در صورت افزایش نرخ شمش، قیمت میلگرد یا دیگر محصولات خروجی توسط این مقطع فولادی نیز دچار سیر صعودی خواهد شد.
  • اگر درخواست کشورهای خارجی برای میلگرد افزایش یابد، میزان صادرات نیز افزایش می‌یابد و موجودی میلگرد در بازار از تقاضا کمتر خواهد شد و در نتیجه قیمت میلگرد موجود در بازار داخلی نیز افرایش خواهد یافت.
  • در برخی از بازه‌های زمانی نیز ممکن است برخی از تولیدکنندگان میلگرد خطوط تولید خود را غیرفعال کنند یا نسبت به ظرفیت قبلی خود محصول کمتری تولید کنند؛ در این شرایط نیز حجم میلگردهای موجود در بازار محدود خواهد شد و دیگر میلگردها با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند.

چه زمانی برای خرید میلگرد مناسب است؟

به طور کلی در ایران تنها راه برای پیش‌بینی قیمت میلگرد استفاده از تحلیل‌های متخصصین بوده و بهترین زمان برای خرید میلگرد زمانی است که قیمت ارز، مواد اولیه و قیمت میلگرد در چند هفته قبل از آن، دچار کمترین نوسانات بوده باشد؛ بنابراین برای خرید میلگرد، می‌توانید به صورت مداوم از وب‌سایت https://www.asroon.ir/ نوسانات آن را رصد کنید.

کد خبر 567464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.