از الحاق بهارستان به اصفهان تا تعامل برای تکمیل رینگ چهارم

امروز در سی و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر با میزبانی از محمدعلی احمدی، فرماندار اصفهان به موضوعاتی از جمله الحاق بهارستان به اصفهان، توجه به بافت فرسوده و مناطق کم برخوردار و رفع معضلات تکمیل رینگ چهارم پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سی و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر امروز _یکشنبه بیست و یکم فروردین‌ماه_ میزبان محمدعلی احمدی فرماندار اصفهان بود.

ضرورت تعامل با شهرهای اطراف برای تکمیل رینگ چهارم

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: در سنوات گذشته تداخلی از روی بی توجهی بین محدوده شهر اصفهان و خمینی شهر پیش آمده که گرفتاری برای مردم مناطق دو، ۹ و ۱۱ ایجاد کرده است، به طور مثال پرونده‌های مردم خمینی شهر داخل محدوده اصفهان شده یا بالعکس.

وی با اشاره به احداث حلقه چهارم ترافیکی، ادامه داد: حلقه چهارم ترافیکی حفاظتی اطراف اصفهان ایجاد شده که قطعاً از ترددهای بی مورد به داخل شهر ممانعت می‌کند در این راستا در بودجه ۱۴۰۱ به این موضوع به صورت ویژه پرداخته شده به طوری که بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان برای تحقق این طرح در سال جاری اختصاص یافته است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در این راستا درخواست می‌شود محورهایی از حلقه حفاظتی که بین اصفهان با شهرهای دیگر همچون درچه، شهر ابریشم، خمینی شهر، وجود دارد در تعاملات با فرمانداران آن محدوده‌ها حل و فصل شود.

وی با اشاره به ضرورت حل و فصل مسائل ترافیکی شهر گفت: باید تعاملات بهتر و بیشتری بین پلیس راهور و مجموعه مدیریت ترافیک شهر صورت گیرد در حل و فصل مسائل ترافیک شهری و خاصه در موارد اعمال قانون و این جز با هماهنگی و همراهی محقق نخواهد شد.

نورصالحی اضافه کرد: فرمانداری مصوباتی که در جهت حل و فصل مشکلات مردم است مورد تاکید باشد گرچه همیشه شاهد همراهی مجموعه فرمانداری با مصوبات شورا بودیم علی رغم اینکه همگی بر حرکت در مسیر قانون تاکید داریم و انتظاری فراتر از قانون نیست.

وی گفت: مشکلی که در اصفهان با آن مواجه هستیم این است که عده‌ای از گذشته تا کنون که انگیزه آنها مشخص نیست به دنبال لغو مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان حتی مصوباتی که منافع مردم را دنبال دارد، هستند، همچون مصوبه‌ای که اخیراً دوره آنها تمام شده بود، مبنی بر اینکه به مساجد اجازه ۱۰۰ متر تجاری بدون گرفتن عوارض از سوی شهرداری داده شود تا مساجد به درآمدهای پایدار برسند که درخواست ابطال آن شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: موردی که در این دوره شورای اسلامی شهر اصفهان به شدت نسبت به آن اهتمام داریم و کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی هم اهمیت می‌دهند، توجه به بافت‌های فرسوده و تاریخی شهر است که در این رابطه همت و حمایت مسئولان استان و شهر در این زمینه بسیار کمک حال است.

وی خاطرنشان کرد: یک نقطه حادثه خیز در مقابل محله گورت وجود دارد که خارج از محدوده اصفهان است و در حیطه وزارت راه و شهرسازی است، قطعاً مشکلات ترددی این منطقه به فرمانداری اصفهان منتقل شده، درخواستی که مردم منطقه دارند این است که میدانی طراحی شود که مانع از تصادفات پی در پی شود و هزینه بالایی هم ندارد باید با همراهی مسئولان استان و شهر محقق شود، البته محله گورت خود از نقاط محروم هدف در سال ۱۴۰۱ از سوی شهرداری اصفهان مشخص شده است.

آمارنامه شهرستان اصفهان تهیه شود

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست اظهار کرد: میز خدمت در مساجد شهر راه اندازی شده و اعضای شورای شهر از این طریق پاسخگوی درخواست‌های شهروندان هستند البته اشکالات و درخواست‌هایی از سوی مردم مطرح می‌شود که گاهی که از عهده شورا بر نمی‌آید.

وی ادامه داد: به طور مثال اعتبارات مالی قابل توجهی برای بازسازی و نوسازی بافت فرسوده قرار داده شده است، اما پهنه‌های قدیمی و فرسوده‌ای در شهر وجود دارد که جز بافت فرسوده نیست و شهروند نیز تکمن مالی ندارد که نسبت به نوسازی محل سکونت خود اقدام کند، در واقع یک معبر جز بافت فرسوده قرار دارد و معبر مقابل آن جز بافت نیست و مالکان نمی‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند بنابراین باید راهکاری اساسی برای این مشکل اندیشیده شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان پیشنهاد داد: کارگروه مشترکی با بانک در این رابطه تشکیل شود تا افراد بتوانند نسبت به نوسازی محل سکونت خود اقدام کنند.

وی با اشاره به ضرورت تقویت شورای شهرستان، گفت: اگر شورای فرهنگ عمومی شهرستان با محوریت فرمانداری شکل بگیرد بخشی از مسائل رفع خواهد شد. موضوع دیگر اینکه شهرستان دستخوش تغییر ساختاری قرار گرفته به طوری که اکنون زیار، قهجاورستان، بهارستان و اصفهان جز پهنه شهرستان محسوب می‌شود، اما هنوز نقشه‌ای در فضای مجازی منتشر نشده است تا محدوده مشخص شود.

نباتی‌نژاد ادامه داد: در اولین سال قرن به فرماندار اصفهان پیشنهاد می‌شود آمارنامه شهرستان و گزارش تحلیلی در خصوص موضوع شهرستان تهیه شود چرا که آمارنامه می‌تواند مبنای طرح توسعه شهرستان باشد.

وی اضافه کرد: شهر اصفهان در تدوین برنامه سابقه خوبی دارد و همچنین از شاخص توسعه یافتگی برخوردار است بنابراین اگر به موضوع توسعه در خصوص مقیاس شهری توجهی نشود و فاصله این شهرها زیاد باشد تبعات دارد، البته فرمانداری می‌تواند تعدیل کننده این مهم باشد.

مشکلات مردم در پهنه‌های کم برخوردار شهر رفع شود

منوچهر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه علنی با اشاره به شهادت دو تن از روحانیون در حرم امام رضا (ع) اظهار کرد: جادوی شهادت نامزدهای خود را هنرمندانه و حکمیانه می‌چیند، با مرور صحنه‌های شهادت از جمله شهید حججی، شهیدان اصلانی و دارایی در امن‌ترین حرم یعنی حرم امام رضا (ع) زیبایی این چینش رو می‌توان مشاهده کرد.

وی افزود: اینکه انسان در لباس نوکری دین به شهادت برسد، اهمیت دارد، بنابراین عبای روحانیت و لباس نظامی فرقی نمی‌کند، البته لباس روحانیت قرن‌ها است با خون رفاقت دیرینه دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به وجه‌های غالب زندگی شهیدان اصلانی و دارایی، تصریح کرد: اخلاص یکی از ویژگی‌های این دو بزرگوار بود که در کنار آن فعالیت‌های جهادی انجام می‌دادند، البته فعالیت‌های جهادی که با مطالبه‌گری همراه بوده است.

مهروی‌پور خاطرنشان کرد: شهید اصلانی با موضوع وحدت اجتماعی در حاشیه شهر مشهد مشغول به فعالیت بودند و در این راستا کارهای زیبایی انجام دادند و دغدغه مردم را به مسئولان می‌رساندند.

وی ادامه داد: امثال شهید اصلانی که در نقاط کم برخوردار و حاشیه شهرها مشغول به فعالیت هستند، کم نداریم، بنابراین از فرماندار اصفهان تقاضا داریم که نگاه ویژه‌ای به این افراد داشته باشند تا دغدغه و مشکلات مردم در پهنه‌های کم برخوردار شهر مرتفع و کیفیت زندگی طیب در تمام شهر اصفهان یکسان شود.

ضرورت رفع معضل بیکاری جوانان

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست با اشاره به سالروز شهادت صیاد شیرازی، گفت: فرماندار اصفهان را مسئول موضوعات سیاسی، اجتماعی، امنیتی و نماینده حاکمیت در شهر اصفهان می‌دانم و به نظر می‌رسد در تمام امور باید تدابیر لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: فرماندار در واقع سیاست‌گذار و برنامه‌ریز کلان شهر اصفهان است، در حقیقت فرماندار احقاق‌گر حقوق مردم و شهروندان اصفهان است و نسبت به آنچه در اصفهان می‌گذرد در رأس قرار دارد.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در این راستا از فرماندار اصفهان توقع داریم به مسئله آب زاینده رود که بسیار با اهمیت است، توجه ویژه کنند، برای چند روز آب زاینده رود باز می‌شود و به حسب ظاهر فضایی فراهم ایجاد ولی پس از چند روز بسته می‌شود از فرماندار می‌خواهیم این امر را پیگیری کند.

وی با اشاره به اشتغال و کارآفرینی، گفت: سیلی از بیکاران جوان در شهر اصفهان هستند که همگان می‌دانند علت عمده آن تعداد زیاد مهاجران است به طوری که طبق گفته فرمانده نیروی انتظامی استان بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مهاجر در استان اصفهان زندگی می‌کنند، البته شورا به عنوان مسئول شهر و فرماندار اصفهان به عنوان محور اصلی فعالیت‌ها وظیفه دارد با همراهی و هماهنگی دیگر ارگان‌ها همچون شهرداری، اداره کار، فنی و حرفه‌ای و کمیته امداد در راستای رفع این معضل به خصوص در مناطق محروم تلاش و برنامه‌ریزی مدون کند.

نادرالاصلی به معضلات فرهنگی شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد از شهرداری توقع اجرای برنامه‌های فرهنگی دارند در حالی که شهرداری اصفهان خود را تسهیل‌گر مباحث فرهنگی می‌داند، آنچه در ایام نوروز در شهر اصفهان رخ داده است، کاری فراتر از شهرداری نیاز دارد به طوری که در این راستا فرمانداری اصفهان باید مجموعه دستگاه‌های مجری را یک بسیج عمومی و برنامه‌ریزی فرهنگی کند.

وی افزود: در موضوع اتباع بیگانه، شهر اصفهان وضعیت نابسامان و ناصحیحی دارد، به طوری که به یکی از معضلات اجتماعی شهر اصفهان تبدیل شده، در گذشته بسیاری از این افراد نسبت به قوانین حکومت و حجاب تمکین می‌کردند، اما امروز اینگونه نیست.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: مسئله بی‌حجابی و سگ‌گردانی در شهر از جمله دیگر معضلاتی است که ساماندهی آن وظیفه شهرداری نیست و این مجموعه تنها می‌تواند بهترین همکار نهادهای مدیریتی باشد.

وی گفت: مسئله ترافیک شهری، از دیگر معضلات شهر اصفهان است که دست‌اندرکاران مربوطه در این زمینه وظیفه خود را انجام نمی‌دهند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: دیگر مشکل شهر به ابنیه و آثار تاریخی شهر اصفهان مربوط می‌شود که امروز وضعیت خوبی ندارد، شهرداری اصفهان برحسب وظیفه خود بودجه‌ای برای حفاظت از این بناها اختصاص داده است، اما مجموعه مدیریت کلانشهر اصفهان باید با همکاری تنگاتنگ اداره کل میراث فرهنگی و به کارگیری سایر دستگاه‌ها امر مرمت این آثار باستانی و تاریخی را ساماندهی کند.

نادرالاصلی در خصوص بافت‌های فرسوده شهر و ضرورت مدیریت یکپارچه شهری برای ساماندهی این وضعیت، گفت: بنابر ضرورت باید به این موضوع ورود و از امکانات شهرداری هم به نحو احسن بهره برده شود.

تکلیف حاشیه شهرها مشخص شود

احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: با توجه به مشکلات ایجاد شده ضرورت دارد تکلیف حاشیه شهرها به خصوص جنوب، جنوب غربی و شرق اصفهان از جمله راه آهن، اشکاوند و اصفهانک مشخص شود، اگر قرار است به اصفهان الحاق شود این مهم انجام تا مشکلات ساکنان آن رفع شود.

وی با اشاره به اینکه برخی قوانین در اصفهان به درستی اجرا نمی‌شود، گفت: برخی سازمان‌ها از اجرای قوانین سرپیچی می‌کنند به طور مثال در منطقه شرق که اکثر کشاورز هستند در مجلس مصوبه‌ای وجود دارد که برق، گاز و آب موقت واگذار شود تا پروژه‌ای را دنبال کنند، اما اصفهان اجرا نمی‌کند در صورتی که مستندات بخش نامه‌ای آن موجود است، امیدواریم این موضوع را بتوانیم رفع کنیم، زیرا مراجعات زیادی در این خصوص داریم.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در بخش مجوز پمپاژ آب در اصفهان اعلام شده به غیر از جهاد کشاورزی، میراب نیز باید تأیید کنند در صورتی که قانون مشخص کرده تنها تأیید جهاد کشاورزی کافی است، اما در اصفهان گره به گره اضافه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است روشنایی و مسیر حاشیه شهرها همچون مسیر مرکز نمایشگاه‌ها اصلاح شود البته مرز مشترکی بین اصفهان و شهرستان است که متولی آن مشخص نیست.

شریعتی با اشاره به ضرورت احداث پل هفتم، گفت: با احداث این پل علاوه بر رفع مشکلات ترافیکی این محدوده طرحی نو در راستای توسعه شهر اصفهان است.

وی با اشاره به ایجاد پایانه‌ها در حاشیه شهرها، گفت: در این صورت بارترافیکی شهر کاهش می‌یابد. روستاهایی که به شهر اصفهان الحاق شدند مانند ارغوانیه و محلات دیگر هنوز فاضلاب ندارند و بعد چند سال هنوز پیمانکار برای اجرای این طرح پیاده نشده است.

استفاده حداکثری از ۷۰ هزار مسکن ملی شهر اصفهان

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز اظهار کرد: ۱۵ پهنه در شهر اصفهان داریم که ۲۰ سال است مردم به واسطه حل نشدن مشکلات در شرایط سختی هستند و بلاتکلیف مانده‌اند.

وی با تاکید بر استفاده حداکثری از ۷۰ هزار مسکن ملی که برای شهر اصفهان تعریف شده است گفت: بازدیدی از بافت تاریخی شهر یزد داشتیم که تحولات رخ داده در این بافت نشان از هم گرایی و همدلی مسئولان شهری و استانی دارد و باید از این سرمایه بی‌بدیل به عنوان یک فرصت در حوزه گردشگری استفاده کنیم‌.

وی ادامه داد: نیازمند شکل‌گیری خانه خیرین هستیم و با توجه به اینکه خیریه‌های زیادی داریم، اما میان آنها همگرایی وجود ندارد.

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه به حفظ آبروی مؤمن در غیاب او تاکید شده است، ادامه داد: اخیر گروهی، شهرداری و شورای انقلابی را مورد هجمه قرار می‌دهند که درخواست داریم اگر به سراغ شما هم می‌آیند آنها را ارشاد و نصیحت کنید، زیرا در بحث چهارباغ مطالبی را منتشر کردند که پس از حضور اعضا در این محور مشخص شد تمام آن مطالب غیرواقعی است.

تشکیل کمیته ویژه برای تحقق هوشمندسازی در شهر

محمدرضا فلاح، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان نیز اظهار کرد: چندی پیش تابلوهای شهری که دارای پیام‌های متغیر است مورد حمله سایبری قرار گرفت، اما تاکنون نیز راه اندازی نشده است، در حالی که این تابلوها در مدیریت ترافیک نقش مهمی دارد، با توجه به پیگیری‌های بسیار مراجع بالادستی همچون شورای تأمین استان اجازه راه اندازی مجدد به شهرداری نداده‌اند که درخواست می‌کنم پیگیری شود.

وی با اشاره به معضل ترافیک شهر، گفت: یکی از راهکارهای کنترل ترافیک تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی است، در این راستا فرمانداری چه اقدامی برای تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی به ویژه اختصاص بودجه مناسب انجام داده است؟

وی ادامه داد: فرماندار به عنوان نماینده حاکمیت در شهرستان است، بنابراین درخواست می‌کنم موضوع اتباع و اسکان آنها توجه شود، زیرا موجب ایجاد دغدغه شده و بافت فرهنگی و اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار داده است.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: هوشمندسازی و ارائه خدمات مجازی یکی از اقدامات شهرداری است که اگر سامانه جامع در همه ادارات شهرستان و استان پیاده نشود کارها نیمه تمام می‌ماند، بنابراین پیشنهاد می‌شود کمیته‌ای ویژه برای تحقق این مهم شکل گیرد.

وی بر کنترل و نظارت قیمت‌ها تاکید کرد و گفت: شهروندان از تورم، گرانی و افزایش قیمت‌ها بدون ضابطه ناراضی هستند.

فلاح با اشاره به وجود تبعیض در حوزه اداری و استخدامی میان کارکنان شهرداری و دیگر سازمان‌ها در نوع دریافتی و رفاهیات، خاطرنشان کرد: فاصله میان اصفهان و بهارستان نیازمند نظارت ویژه است؛ ساخت و سازهای بی‌رویه در محدوده کوی راه حق معضلاتی را در آینده به همراه خواهد داشت.

بهارستان به اصفهان الحاق شود

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: مدیریت در بافت تاریخی رها شده است، زیرا هیچ بودجه‌ای در این رابطه وجود ندارد. از فرماندار درخواست داریم تا در برخورد با مصوبات شورا ذات قضیه دیده شود و اگر به نفع مردم است مصوبات تأیید شود.

وی با بیان اینکه فاصله میان اصفهان با بهارستان در اختیار شهر اصفهان باشد، زیرا اکنون مشخص نیست این محدوده به دست چه نهادی است، افزود: تا دیر نشده الحاق بهارستان به اصفهان را در دستور کار بگذارید، زیرا این الحاق به نفع بهارستان و اصفهان است.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: سال ۱۳۹۱، در شهر ۱۵۰۰ اتوبوس با میانگین عمر چهار سال داشتیم که اکنون این تعداد به ۶۵۰ اتوبوس و عمر بالای ۱۰ سال رسیده است.

علی صالحی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به فرماندار مبنی بر اینکه گفته شده تا مصوبات تأیید نشده در گزارش به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی نشود، اظهار کرد: سخنگو موظف است هر چه در صحن علنی اتفاق می‌افتد از جمله مصوبات را به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کند و این امر رایج و مرسومی است، اما در همان گزارش اشاره می‌کنیم که مصوبات برای تأیید مراحل قانونی خود را پشت سر خواهد گذاشت.

کد خبر 567446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.