ایجاد مسیرهای کم‌کربن برای تردد به حومه‌های شهری ولینگتون

شورای شهر ولینگتون در پاسخ به درخواست‌های مردمی برای دسترسی به گزینه‌های حمل‌ونقل بهتر و اقدام برای تغییرات آب‌وهوایی و مسکن، در حال ایجاد راه‌های ارتباطی میان شهر و حومه آن به‌منظور مناسب ساختن نیوزیلند برای آینده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تغییر شرایط خیابان‌ها حامی اتخاذ شیوه‌های جدید زندگی و راهکارهای نوین برای جابجایی در شهرها است و ایجاد تحول در سیستم حمل‌ونقل شهرها را در برابر پذیرش رویدادهای بزرگ انعطاف‌پذیرتر می‌کند. ولینگتون یکی از شهرهایی است که این نکته را مدنظر قرار داده و سعی دارد با ایجاد راه‌های ارتباطی جدید میان شهر و حومه آن در مسیر ایجاد آینده‌ای بهتر و کربن‌صفر حرکت کند.

شورای شهر ولینگتون اعلام کرده است که با پیروی از بسیاری از دیگر شهرهای سراسر جهان به دنبال انعطاف‌پذیرتر کردن سیستم حمل‌ونقل خود در برابر رویدادهای بزرگ خواهد بود و با به‌روزرسانی طرح شبکه دوچرخه شهر، پانِکه‌پونِکه (Paneke Pōneke)، در حال آماده شدن برای ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری و خطوط اتوبوس «انتقالی» است تا با بهره‌گیری از روش‌های کم‌کربن، تردد در شهر را ایمن‌تر و آسان‌تر کند. این تغییرات خیابانی از محله‌های در حال رشد، روش‌های جدید زندگی و شیوه‌های نوین جابجایی در شهر حمایت می‌کند. بنا بر ادعای عضو کمیته برنامه‌ریزی و محیط‌زیست شورای شهر ولینگتون، بازخوردهای دریافتی از عموم مردم درباره «پانِکه‌پونِکه» گواهی بر حمایت ۸۷ درصدی یا بیشتر قشر جامعه از این طرح است.

پانِکه‌پونِکه به‌طور یکپارچه با برنامه تحرک ولینگتون (LGWM) هم‌راستا است که مشارکتی میان دولت‌های مرکزی و محلی با حمایت اعضای «مانا فنیرا» (mana whenua) محسوب می‌شود. مانا فنیرا به مقامات قبیله‌ای گفته می‌شود که دارای اقتدار عرفی هستند و در بخش‌های خاصی از سرزمین‌های اجدادی خود امرارمعاش می‌کنند و به‌عنوان نمایندگان مدافع این سرزمین‌ها به رسمیت شناخته شده‌اند.

برنامه تحرک ولینگتون برای هماهنگ کردن سیستم‌های حمل‌ونقل و توسعه شهری در بخش مرکزی ولینگتون، جابجایی افراد بیشتری با وسایل‌نقلیه کمتر و مقابله با بحران آب‌وهوایی تلاش می‌کند. تغییرات موقت شهر با پکیج توسعه خیابان‌های شهر و سایر طرح‌های ارائه‌شده توسط این برنامه ادغام و در سراسر شهر پیاده‌سازی می‌شود.

شورای شهر ولینگتون اعلام کرد که طبق نظرسنجی‌های انجام‌گرفته، بیش از ۹۰ درصد از مردم ولینگتون خواهان اقدام در زمینه مقابله با تغییرات آب‌وهوایی هستند و شبکه حمل‌ونقل مهم‌ترین مکان برای شروع این اقدام است چرا که ۳۴ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای شهر از حمل‌‎ونقل‌های جاده‌ای ناشی می‌شود. شورا همچنین اذعان کرد که بعضی از این تغییرات برای مشاغل چالش‌برانگیز خواهد بود و در این راستا برای درک نیازهای خاص این بخش با صاحبان کسب‌وکارها گفت‌وگو خواهد کرد و تمام اقدامات لازم برای پاسخ‌گویی صحیح به بازخورد آن‌ها را به کار خواهد برد.

عضو شورای شهر ولینگتون با اشاره به این‌که مسیرهای انتقالی اولیه در طرح به‌روزرسانی شده پانِکه‌پونِکه، امکان انتخاب‌های حمل‌ونقل بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کند و این امر از منظر تردد بسیار حائز اهمیت است، گفت: «با پیاده‌سازی این طرح دانش‌آموزان، کارگران و افراد کم‌درآمدی که با هر یک از اقسام جابجایی هم‌چون اتوبوس، دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی در این مسیرها رفت‌وآمد می‌کنند، گزینه‌های بیشتری برای تردد ایمن خواهند داشت. این افراد نمونه‌هایی از گروه‌های مردمی هستند که ما می‌خواهیم احساس امنیت داشته باشند و به‌این‌ترتیب از روش‌های کم‌کربن برای جابه‌جایی در شهرمان استفاده کنند.»

وی این تغییرات را تنها بخشی از آماده‌سازی‌ها برای توسعه‌های برنامه‌ریزی‌شده و در حال انجام شورای شهر ولینگتون معرفی کرد که در کنار فراهم آوردن خانه‌های بیشتر، شهر را فشرده نگه می‌دارد و گفت: «به‌این‌ترتیب ما افراد بسیار بیشتری در نزدیکی شهر خواهیم داشت، بسیاری از آپارتمان‌ها پارکینگ خودرو نخواهند داشت و با محدود شدن فضای خیابان، ولینگتون به ترکیبی از گزینه‌های انتخابی سالم و ایمن برای تردد مردم دست خواهد یافت.»

این طرح‌ها توسط کارشناسان فنی توسعه داده شده‌اند و از طیف گسترده‌ای از سازمان‌ها و کسب‌وکارها استفاده کرده‌اند. شورای شهر ولینگتون این اقدامات را با رویکردی تطبیقی پیش می‌برد و تیم پروژه را ملزم کرده است تا پیش از پیاده‌سازی دائمی هر طرح، ابتدا با ایجاد مسیرهای موقت هر طرح را به‌طور گسترده در سطح جامعه مورد آزمون قرار دهند و در صورت دریافت بازخورد مثبت روی مسائل عملیاتی نهایی کار کنند. بنابراین مردم ولینگتون می‌توانند ابتدا تردد در هر یک از مسیرها را تجربه و سپس بازخورد ارائه کنند. شورای شهر با احتساب این بازخوردها دست به عملیات گسترده‌تر خواهد زد.

کد خبر 567430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.