رشد شاخص کل به کمک حمایت ۱,۴۵۰ هزار واحدی

بازار امروز پرتقاضا و کم عرضه نسبت به روزهای گذشته، فولاد مبارکه اصفهان به واسطه اخبار مثبتی که منتشر کرده بود بیشترین تأثیر مثبت را بر بازار گذاشت، خگستر پس از چند روز روند مثبت امروز عقب نشست و بانکی‌ها پرتقاضا بودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با رشد ۱۵ هزار و ۳۲۷ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۷۴ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد پنج هزار و ۴۲۵ واحدی در سطح ۳۸۳ هزار و ۵۰۰ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۱.۰۵ درصدی و شاخص هم‎وزن رشد ۱.۴۴ درصدی را تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۳۰۸

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۷۳

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۷۳ واحدی به سطح ۲۰ هزار و ۶۲ واحد رسید و نسبت به روز گذشته رشد ۰.۸۸ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۶۵

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۵۸

رشد شاخص کل به کمک حمایت ۱,۴۵۰ هزار واحدی

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۵ هزار و ۶۹۸ و ۴۶ هزار ۲۲۸ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۲ میلیارد ۲۴۱ و چهار میلیارد ۲۳۰ میلیون برگه سهم بود.

شاخص‌ها

رشد شاخص کل به کمک حمایت ۱,۴۵۰ هزار واحدی

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

رشد شاخص کل به کمک حمایت ۱,۴۵۰ هزار واحدی

حمایت: یک میلیون ۴۰۰ و یک میلیون ۴۵۰ هزار واحد.

مقاومت: یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد

اخبار بازار

اوایل امسال دامنه نوسان برداشته می‌شود

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: اوایل امسال دامنه نوسان برداشته می‌شود و این اقدام بی‌تردید تأثیری بسیار مثبت بر بورس باقی خواهد گذاشت.

جزئیات ابلاغیه نرخ گاز صنایع

از زمان ابلاغ مصوبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها، بر اساس فرمول ابلاغی وزارت نفت و با اعمال سقفِ نرخ گاز صادراتی، حداکثر ۵۰ هزار ریال تعیین می‌شود.

همچنین نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی مجتمع‌های احیا فولاد و مصارف مربوط به تأسیسات عمومی پتروشیمی و پالایشگاه‌ها شامل برق، آب، اکسیژن و غیره معادل ۴۰ درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها، حداکثر ۲۰ هزار ریال و نرخ گاز مصرفی صنایع سیمان و سایر صنایع معادن نیز ۱۰ درصد نرخ خوراک خواهد بود.

اخبارشرکت‌ها

رکورد تولید روزانه کلاف گرم در ناحیه نورد گرم فولاد مبارکه شکسته شد

فولاد مبارکه موفق شد با تولید ٢٠ هزار و ۳۳۵ تن کلاف گرم در خط نورد گرم، رکورد ارزشمند دیگری را به ثبت رسانده و رکورد قبلی تولید روزانه کلاف گرم که به میزان ٢٠ هزار و ۲۶۵ تن در دوازدهم فروردین‌ماه ١٣٩٨ بود را ارتقا دهند.

رکورد تولید کک در ذوب آهن اصفهان شکسته شد

کارکنان سخت کوش مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی ذوب‌آهن اصفهان در سال ۱۴۰۰، توانستند علیرغم وجود موانع زیادی از قبیل محدودیت تأمین آب، تأمین مواد اولیه و قطعات ناشی از تحریم‌های ظالمانه، وجود بیماری کرونا و … با ثبت تولید ۱۲۲۳۰۶۲ تن کک خشک رکورد تولید این محصول را ارتقا دهند.

علایی، مدیر تولیدات کک و مواد شیمیایی شرکت با اعلام این خبر، گفت: برنامه تولید کک خشک در سال ۱۴۰۰ به مقدار ۱۲۰۰۰۰۰ تن تعریف شده بود و همچنین رکورد قبلی تولید کک مربوط به سال ۱۳۹۸ به مقدار ۱۲۱۳۶۸۵ تن بود که با ثبت این رکورد مقدار ۹۳۷۷ تن به رکورد قبلی اضافه شد و ۲۳۰۶۲ تن نیز بیشتر از برنامه تولید، کک خشک تولید گردید.

نگاهی به بازارهای جهانی

بوتادین در بازارهای جهانی

قیمت بوتادین در ۱,۴۷۰ دلار بر حسب سی اف ار چین بدون تغییر باقی ماند. حجم معامله بوتادین آسیا کم ولی پایدار بود. به گفته برخی از منابع، یک محموله با قیمت CFR شمال شرق آسیا با تخفیف ۱۰ دلاری در هر تن از چین به کره تا پایان ماه آوریل وجود دارد. در طول هفته، در دسترس نبودن قیمت نقدی به عملیات کمتر کراکر بخار منجر شده بود. یک تولید کننده لاستیک مصنوعی گفت که این شرکت نمی‌تواند هزینه‌های اخیر مواد اولیه بوتادین را به قیمت لاستیک پایین دستی خود منتقل کند زیرا تقاضای لاستیک در بحبوحه فعالیت کارخانه‌های خودروسازی کاهش یافته است.

بحث‌های بازار چین پس از تعطیلات کینگ‌مینگ فرو نشست، زیرا تمایل کلی خرید در بازارهای پایین دستی قوی نبود و موجودی انبار هم کم بود. بحث مربوط به تخفیف ۱۰ دلاری به طور معمول بود زیرا چشم انداز بازار نامشخص بود. در منبع خبری گفته شد پتروشیمی ژجیانگ چین قصد دارد ۲۵۰,۰۰۰ تن در سال را دوباره راه اندازی کند و همینطور از منبع خبری دیگری شنیده می‌شود تا پایان این هفته دو کارخانه بوتادین به مدت هشت روز تعطیل شود.

افت قیمت نفت در واکنش به آزادسازی ذخایر نفت

قیمت نفت در واکنش به موج جدید کووید ۱۹ در چین و ابهام در رابطه با تحریم‌های علیه بخش انرژی روسیه افت کرد.

قیمت نفت برنت در هفته گذشته تحت تأثیر اینکه کشورهای مصرف کننده اعلام کردند که بخش قابل توجهی از ذخایر اضطراری را آزاد خواهند کرد با افت قیمت مواجه شد. اعمال محدودیت‌های کرونایی در چین نیز قیمت را تحت فشار بیشتری قرار داد. موج جدید کووید ۱۹ می‌تواند فرایند بهبود تقاضا برای نفت را کند کند. بازار نفت در رابطه با تحریم‌ها علیه بخش انرژی روسیه نیز ابهام دارد زیرا اتحادیه اروپا با تحریم‌های شدید به افزایش بیشتر قیمت‌ها کمک کرده و دچار زیان خواهند شد.

واردات نفت آمریکا به طور متوسط ۶.۳ میلیون بشکه بوده که نسبت به هفته گذشته ۴۱ هزار بشکه افزایش پیدا کرده است. در طول چهار هفته گذشته متوسط واردات نفت آمریکا ۶.۴ میلیون بشکه بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۸.۹ درصد بالاتر بوده است. ذخایر نفت آمریکا به استثنای ذخایر استراتژیک ۲.۴ میلیون بشکه افزایش پیدا کرد و به ۴۱۲.۴ میلیون بشکه رسیده که ۱۴ درصد زیر متوسط پنج سال اخیر قرار دارد.

اختصاصی تحلیل وضعیت متانول در بازارهای جهانی

قیمت متانول بر حسب CFR چین با توجه به وضعیت خوب بازار داخلی، نسبت به هفته گذشته افت ۴ دلاری داشت و ۳۹۲ دلار گزارش شده است. عقب‌نشینی قیمت نفت و همچنین قرنطینه طولانی مدت در شانگهای سبب شد تا بازار چین شرایط آرامی را سپری کند و قیمت‌ها تغییر چندانی نداشته باشد.

مقدار عرضه متانول ایران به چین نیز ثابت بوده و طی هفته اخیر دو مناقصه با پرمیوم هشت تا ۸.۵ درصد نسبت به CFR چین منعقد شده است که همین امر نشان دهنده این است که بازار پذیرای محموله‌های تحریمی است.

مخازن متانول در هند نیز کاملاً پر شده و فروشندگان به این مقصد مجبور به تغییر مقاصد فروش خود شده‌اند زیرا که در هند شکاف قیمتی میان خریداران و فروشندگان سبب شده تا معامله‌ای صورت نگیرد.

ترمز رشد اتیلن کشیده شد و به سطح ۱,۴۰۱ دلار برگشت

اتیلن جنوب شرق آسیا در هفته گذشته با کاهش ۳۰ دلاری به ۱,۴۰۱ دلار رسید. قیمت اتیلن در آسیا در هفته گذشته ناشی از کاهش قیمت نفتا به عنوان ماده اولیه تولید اتیلن کاهش یافت. نوسانات نفتا فعالان بازار اتیلن را محتاط‌تر کرده است. بیشتر تولیدکنندگان و معامله گران فعلاً معامله ایی انجام نمی‌دهند و سفارش‌های خرید کاهش داشته است. حاشیه سود محصولات پایین دستی نیز در وضعیت خوبی قرار ندارد و باعث افت تقاضا شده است. در سمت عرضه انتظار افزایش ناشی از شروع به فعالیت تعدادی از واحدهای تعطیل شده در ژاپن در ماه آوریل وجود دارد.

وضعیت ABS در بازارهای جهانی

نرخ نقدی آکریلونیتریل بوتادین استایرن CFR چین در هفته اخیر ثابت بود و در ۱۹۱۰ دلار معامله شد. همچنین نرخ CFR جنوب شرق آسیا نیز بدون تغییر بود و در ۱۹۶۰ دلار معامله شد.

عدم تقاضا برای محموله‌های وارداتی موجب شد که تغییری در قیمت ABS آسیا ایجاد نشود. به دلیل افزایش در قیمت‌های صنایع بالا دست، فروشندگان پیشنهادات خود را ۲۰-۳۰ دلار افزایش دادند که این پیشنهادات ۱۹۷۰-۲۱۰۰ دلار به ازای هر تن ارائه شد. همچنان معاملاتی برای محموله‌های ورودی ماه می صورت نگرفته است.

از سویی از شرق چین خبر می‌رسد که تقاضا برای ABS به دلیل رونق صنعت پایین دستی لوازم خانگی افزایش داشته که البته این موضوع هنوز تأثیری بر تقاضای نقدی ABS نداشته است. همچنان نگرانی‌هایی برای خریداران از بابت محدودیت‌های لجستیکی ناشی از کرونا در شرق چین وجود دارد که باعث تأخیر افتادن در تحویل محموله‌ها می‌شود.

تحلیل بازار جهانی پلی پروپیلن

روند نزولی در بازار پلی پروپیلن آسیایی در هفته منتهی به ششم آوریل ادامه داشت و محموله‌های داخلی شرق چین ۱۵۰ یوان در هر تن کاهش یافت و به ۸۸۰۰ یوان در هر تن رسید.

افزایش سطح ذخایر در چین ادامه داد، در حالی که قیمت نفت خام نیز در نیمه دوم هفته گذشته با انتشار اخباری مبنی بر اینکه ایالات متحده بیش از ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت خود را در شش ماه آینده آزاد خواهد کرد، روند کاهشی داشت. تقاضا همچنان به دلیل وضعیت ویروس کرونا در چین با مشکل مواجه است و نرخ بهره برداری کارخانه‌ها در این کشور زیاد نیست و به طور متوسط در سطح ۷۰ درصد قرار دارد. موجودی انبارها نیز تا حدی به دلیل اختلالات لجستیکی ناشی از همه‌گیری بالا باقی مانده است.

البته لازم به ذکر است که کارخانه‌های پایین‌دستی نیاز به تهیه موجودی برای تعطیلات پیشرو دارند، بنابراین مقداری اثر تعدیل‌کننده وجود دارد. اما تأثیرات قیمت تعطیلات محدود و گذرا است و بازگشت کوتاه مدت بعید است. در اندونزی و مالزی، تقاضا در آغاز ماه رمضان محدود است، زیرا تولیدکنندگان ساعات کار خود را کاهش دادند.

به گفته منابع، تقاضا در هند برای پلی پروپیلن با وجود گزارش‌هایی مبنی بر تعطیلی برنامه‌ریزی شده از سوی تولیدکنندگان در بازار ضعیف بود. علاوه بر این، پیشنهادات ارزان‌تر چینی و ویتنامی منجر به کاهش ایده‌های خرید در میان فعالان بازار شد. برخی از پیشنهادات پایین چینی در مورد محموله‌های فله شنیده شد که عموماً ارزان‌تر از محموله‌های کانتینری هستند.

پلی پروپیلن ترکیه در این هفته بسته به نوع گرید ثابت و مستحکم بود. بازار در هفته اول آوریل که ماه مبارک رمضان آغاز شده است خلوت بود. انتظار می‌رود که فعالیت برای اکثر ماه آوریل، به ویژه در جشن‌های عید در پایان ماه، کم باشد. هزینه‌های حمل و نقل در این هفته ثابت بود، اگرچه مسائل لجستیکی و اقتصادی در ترکیه همچنان باعث تضعیف علاقه خرید می‌شود.

نقشه بازار

رشد شاخص کل به کمک حمایت ۱,۴۵۰ هزار واحدی

کد خبر 567382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.