«امیکرون» ضعف شاخص رنگ‌بندی شهرها را نشان داد

یک اپیدمیولوژیست با بیان اینکه واقعیت‌ها با آنچه رنگ‌ها به شما می‌گویند هم‌خوانی ندارند، گفت: رنگ‌بندی شهرها دچار ضعف بود و در نوع امیکرون که شدت بیماری کاهش یافت، ضعف‌ها بیشتر خود را نشان داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «حمید سوری» با اشاره به چالش‌ها و نقاط ضعف و قوت مدیریت کووید ۱۹ در کشور، اظهار کرد: درحال‌حاضر مانند دو سال گذشته گنگ نیستیم، اطلاعات ارزشمندی از کووید ۱۹ در اختیار داریم و لازم است با هوشمندسازی عمل کنیم.

وی با بیان اینکه تاب‌آوری جامعه باید در نظر گرفته شود و هرچه سریع‌تر، هوشمندانه عمل شود، افزود: هوشمندسازی در تصمیم‌گیری‌ها به معنای متناسب عمل کردن با سطح خطر جوامع و تصمیم‌گیری صحیح است؛ به عنوان مثال اگر ریسک خطر بیماری برای مدارس یک شهر زیاد است، تنها مدارس همان شهر تعطیل شود نه کل کشور.

این اپیدمیولوژیست با اشاره به بار پاندمی کرونا بر جامعه به عنوان یک تهدید، ادامه داد: این اپیدمی، فرصتی را برای برخی مسائل ایجاد کرده و غرور کاذبِ انسان را به او نشان داده است. اگر کل ویروس‌های دنیا جمع‌بندی شود، یک قاشق نمی‌شود؛ اما دیده شد که چه بلایی بر سر بشر مغرور آورده است.

وی این پاندمی را فرصتی طلایی برای علوم بهداشتی دانست و تصریح کرد: بسیاری از مفاهیمی اپیدمیولوژی که سال‌ها در کلاس‌ها از آن‌ها صحبت می‌شود، در این دو سال از زبان همه اساتید شنیده می‌شود و به نوعی مردم بیشتر با این علم آشنا شده‌اند. در علوم بهداشتی بدون حضور در عرصه، نمی‌توان ادعای متخصص بودن کرد؛ بنابراین حضور در فیلد یک فرصت طلایی برای افراد است و حتی در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها لازم است همه دانشجویان از فرصت پیش آمده استفاده کنند.

خلأ آموزشی مهم‌ترین خلاء کشور

سوری تغییر در برنامه آموزشی دانشگاه‌ها را لازم دانست و اضافه کرد: راهی باید فراهم شود که دانشجویان علاقه‌مند به موضوع وارد عرصه آن شوند. مهم‌ترین خلاء کشور، خلاء آموزشی است که نمی‌توانیم در بحران‌ها خوب عمل کنیم و تا زمانی که کوریکولوم آموزشی تغییر کند، لازم است کارگاه‌هایی برای دانشجویان ارائه شود، در این زمینه توانمند و دانشجویانی با مهارت تربیت شوند.

وی خلاء دیگر را نبود مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها دانست و گفت: درحال‌حاضر نمی‌توان براساس علایق به تحقیق پرداخت؛ چراکه اولویت کشور از نظر اخلاقی و انسانی انجام تحقیقاتی است که در نهایت به یک تصمیم‌گیری در این حوزه می‌انجامد و به جامعه کمک می‌کند.

این اپیدمیولوژیست درخصوص برخی تصمیم‌گیری‌ها در دوران کرونا از جمله بستن پارک‌ها با وجود باز بودن فضاهای سربسته عمومی و اعمال محدودیت برای خودروهای شخصی علی‌رغم ازدحام در حمل و نقل عمومی، افزود: کشورهایی نظیر ویتنام و کره جنوبی، تجارب موفقیت‌آمیزتری داشتند؛ اما برای برخی اقدامات نیاز به برخی زیرساخت‌های اساسی برای مقابله با کووید ۱۹ وجود دارد که متأسفانه ما این زیرساخت را نداشتیم.

وجود امکان بروز و شیوع اپیدمی‌های بیشتر در آینده

وی با بیان اینکه از آنجا که ایران از نظر شرایط اپیدمیولوژیک امکان بروز و شیوع اپیدمی‌های بیشتری را در آینده دارد، هنوز برای اقدام در این زمینه دیر نشده است، اظهار کرد: ایران محل برخورد یک نقطه اپیدمیولوژیک از سوی مرزهای کشور بوده و ریسک انتقال بیماری‌ها بسیار زیاد است؛ چراکه در بسیاری از مرزهای کشور ترددهای غیرقانونی زیادی وجود دارد.

سوری با بیان اینکه در کنترل و پیشگیری کرونا می‌توانستیم نتیجه بهتری بگیریم، ادامه داد: یکی از اقدامات لازم، تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد علمی بوده که نیازمند نقشه سیاست‌گذاری تحقیقاتی است. ابتدا باید سوالات زیادی را که برای سیاست‌گذاری نیاز است، استخراج و تبدیل به یک پروپوزال شوند و سپس وارد کمیته‌های علمی شود تا آن‌ها را به سیاست تبدیل کند و سیاست‌ها پس از ورود به ستاد ملی به تصمیم‌گیری برسد؛ بنابراین در این فرایند، مسائل بسیاری نظیر مسائل اقتصادی و سیاسی نقش دارد.

آمار به راحتی شخص را گمراه می‌کند

وی با بیان اینکه در صورت درست استخراج نشدن داده‌ها، خطا در استنتاج پیش می‌آید، اضافه کرد: آمار به راحتی شخص را گمراه می‌کند. نتایج نیاز به تحلیل محتوایی دارد و برای اینکه بتوان داده‌ها را درست تحلیل کرد، به فرد متخصص در این رشته است نه متخصص آی‌تی.

این اپیدمیولوژیست، یکی از اقدامات مهم هوشمندسازی را فرایند تصمیم‌گیری دانست و تصریح کرد: مانند دو سال گذشته در یک فضای گنگ حرکت نمی‌کنیم. درحال‌حاضر مانند ارتشی هستیم که دشمن مقابل ماست؛ حال این دشمن بیولوژیک و بسیار خطرناک است و دیده نمی‌شود. همچنین هوشمندی آن از انسان بیشتر است و ما نیز مهمات محدودی داریم.

وی افزود: برای اینکه نقطه‌زنی کنیم باید مطالعه، تحقیق و معیارهای سنجش سطح خطر داشته باشیم. رنگ‌بندی شهرها دچار ضعف بود و در نوع امیکرون که شدت بیماری کاهش یافت، ضعف‌ها بیشتر خود را نشان داد. واقعیت‌ها با آنچه رنگ‌ها به شما می‌گویند، هم‌خوانی ندارند.

همکاری دانشگاه‌ها با دانشجویان برای حضور در عرصه

سوری ادامه داد: سه مؤلفه اصلی در نیازهای فعلی مدیریت کووید ۱۹ وجود دارد که یکی عامل بیماری‌زا، دیگری رفتار مردم و رفتار مسؤلان است. کشور نیوزلند واکنش سریعی داشته ولی کشوری مانند ایران، کند است. مردم از ضعف آموزشی فرزندان و ضعف معیشتی انتقاد دارند و با این اوصاف چقدر و چگونه می‌توان آن‌ها را محدود کرد؟

وی با اشاره به همکاری دانشگاه‌ها با دانشجویان برای حضور در عرصه، خاطرنشان کرد: به کمک دانشجویان و بسیج محلات، اقدامات خوبی در تشویق و واکسیناسیون مردم انجام گرفته است. اگر دانشجویان حمایت شوند و مسائل رفت‌وآمد و اسکان آن‌ها در شهرهای مختلف فراهم شود، می‌توان از پتانسیل بالای آن‌ها در کارهای پژوهشی، تحقیقات و اجرایی بیشترین استفاده را داشت و به این ترتیب خود آن‌ها نیز افرادی توانمند تربیت خواهند شد.

به گزارش ایمنا، بر اساس آخرین به‌روزرسانی‌ها در نوزدهم فرودین‌ماه سال جاری، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در کشور از ۳۶ به ۳۴ کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۵۹ به ۶۹ شهر افزایش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۲۹۵ به ۲۹۱ شهر و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۵۸ به ۵۴ شهر کاهش یافت. در مقطعی به علت سرعت انتشار بالای کرونا و در پی رفتارهای اجتماعی، سهل‌انگاری و ساده‌انگاری ضریب فراگیری ابتلاء به امیکرون منجر به افزایش میزان ابتلاء به کرونا در جامعه شده بود و جامعه را به اوج قله ششم کرونا کشاند و درحال‌حاضر نیز با سهل‌انگاری امکان بروز قله دوم پیک ششم کرونا فراهم خواهد شد.

کد خبر 567336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.