۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
واکسن سرخک در چه سنی تزریق می‌شود؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تزریق دو دوز واکسن برای کودکان که دوز اول در سن یک سالگی و دوز دوم در سن یک سال به بالا انجام می‌شود، تا حدود زیادی از این بیماری پیشگیری می‌کند.

سیدناصرالدین مصطفوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه اخیراً شیوع ویروس سرخک را در بین مردم کشور افغانستان شاهد بوده‌ایم، اظهار کرد: از اتباع افغانی که وارد ایران شدند، تعدادی مبتلا به ویروس سرخک بودند؛ اما درباره اینکه اتباع ایرانی نیز مبتلا به این ویروس شدند هنوز گزارش کاملی در دست نیست.

واکسن سرخک در چه سنی تزریق می‌شود؟

وی بابیان اینکه شیوع بیماری سرخک در بین کودکان با تزریق واکسن قابل پیشگیری است، ادامه داد: تزریق دو دوز واکسن برای کودکان که دوز اول در سن یک سالگی و دوز دوم در سن یک سال به بالا انجام می‌شود تا حدود زیادی از این بیماری پیشگیری می‌کند؛ دوز نخست حدود ۹۵ درصد و دوز دوم بالای ۹۷ از درصد ایمنی بدن کودکان را نسبت به این ویروس افزایش داده و از ابتلای به این بیماری پیشگیری می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان درخصوص روند واکسیناسیون سرخک و سرخچه مردم در کشور، تصریح کرد: در کشور از سالیان گذشته واکسن سرخک و سرخچه به همه افراد زیر ۲۵ سال تزریق شده است و بیش از ۸۰ درصد ریشه کنی بیماری سرخک در کشور را به همراه داشته است.

واکسن سرخک چند ماهگی تزریق می‌شود؟

وی خاطرنشان کرد: واکسن سرخک و سرخچه به همه کودکان یک ساله و ۱۸ ماهه جهت پیشگیری از ابتلاء به این ویروس تزریق می‌شود. در ایران تقریباً همه افراد زیر ۵۰ سال واکسن سرخک و سرخچه را تزریق کردند و اگر افرادی هنوز این واکسن را تزریق نکردند صرفاً به دلیل تبلیغات گروهای ضد واکسن بوده است.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی کودکان اظهار کرد: افرادی که واکسینه نشده باشند اگر در هوای آلوده به این ویروس تنفس کنند و در فضای مشترکی با بیماران مبتلا به این ویروس باشند، سریع به ویروس سرخک مبتلا می‌شوند. تزریق واکسن سرخک ایمنی بسیار بالایی را ایجاد می‌کند و کسانی که واکسینه شده باشند خطر ابتلای آنها به این بیماری بسیار کم است.

وی با تاکید اینکه سرعت انتقال و واگیردار بودن ویروس سرخک بسیار زیاد است، گفت: ویروس سرخک در هوا به صورت معلق باقی می‌ماند و حتی ممکن است با خروج فرد مبتلا به سرخک ویروس تا ۲۴ ساعت باقی می‌ماند و افراد واکسینه نشده که ایمنی بدن آن‌ها پایین است با ورود به محیط آلوده سریع به این ویروس مبتلا می‌شوند.

کد خبر 567319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.