احتمال رسیدن به قله دوم پیک ششم در اردیبهشت/کاهش مراکز واکسیناسیون

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از افزایش سه برابری آمار مراجعان سرپایی و سه تا چهار برابری موارد مثبت کرونا طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: نمی‌توان گفت که در ابتدای موج هفتم قرار داریم؛ اما اگر آمار ابتلا و بیماران بدحال در روزهای آینده افزایش پیدا کند، به قله دوم پیک ششم وارد می‌شویم.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تعداد مراجعان سرپایی و تعداد تست‌های مثبت، افزایش پیدا کرده است. این وضعیت کاملاً پیش‌بینی شده بود؛ زیرا وقتی مردم پروتکل‌ها را رعایت نکنند، ماسک نزنند، رفت و آمد و مسافرت افراد در جامعه افزایش یابد، معلوم است که آمار بیماران نیز رشد می‌کند.

رشد سه برابری آمار مراجعان سرپایی کرونا

وی با اشاره به مراجعه ۴۰۵ بیمار سرپایی با علائم کرونا به مراکز درمانی در روز سیزدهم فروردین ماه، افزود: در این روز تعداد افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت بود نیز ۸۹ نفر ثبت شد اما این آمار کم‌کم و در روزهای اخیر، رشد یافته تا جایی که در ۲۴ ساعت گذشته تعداد مراجعان سرپایی به یک هزار و ۴۲۰ نفر و تعداد تست‌های مثبت به ۲۸۰ نفر رسیده؛ یعنی آمار مراجعان سرپایی تقریباً سه برابر و تعداد موارد مثبت نیز حدود سه تا چهار برابر افزایش یافته است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیش‌بینی کرد که همین روند تا اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ادامه یابد و گفت: نمی‌توان گفت که در ابتدای موج هفتم قرار داریم، زیرا موج هفتم تعریف دیگری دارد؛ اگر آمار ابتلاء و بیماران بدحال در روزهای آینده افزایش پیدا کند، در اردیبهشت ماه به قله دوم پیک ششم وارد می‌شویم؛ یعنی هنوز پیک ششم فروکش نکرده که در حال رسیدن به قله دوم است.

وی با اشاره به اینکه در برخی کشورها قله دوم پیک ششم خیلی بلندتر از قله اول است، خاطرنشان کرد: هیچ بعید نیست که در کشور ما نیز چنین اتفاقی رخ دهد و در صورتی که با همین روند افزایش آمار مراجعات و موارد مثبت ادامه پیدا کند، شاید در نیمه اردیبهشت ماه به قله دوم پیک ششم و وضعیت قرمز کرونا برسیم.

فعالیت ۸۰ مرکز واکسیناسیون در اصفهان منطقی نیست

عقدک، درباره کاهش تعداد مراکز واکسیناسیون طی روزهای اخیر اظهار کرد: تعداد مراکز متناسب با افرادی که به طور میانگین برای واکسیناسیون مراجعه می‌کنند، تعیین می‌شود؛ زیرا تعداد زیادی نیروی انسانی، منابع و تجهیزات در مراکز واکسیناسیون صرف می‌شود و زمانی که تعداد مراجعان به اندازه زیادی کاهش یابد، در عمل بود و نبود مرکز فرقی ندارد؛ به همین دلیل چنین مراکزی تعطیل می‌شود، چون نیروهای بهداشت به دلیل ادامه کشیک‌های صبح و عصر و شب در مراکز واکسیناسیون مستهلک می‌شوند.

وی آمار مراجعه افراد برای واکسیناسیون در روزهای تعطیل را بین یک تا سه هزار مورد در استان اصفهان دانست و گفت: باز نگهداشتن ۷۰ تا ۸۰ مرکز واکسیناسیون برای این تعداد مراجع، اصلاً منطقی و عاقلانه نیست؛ به همین علت برای مراکز واکسیناسیون شهر اصفهان به شکل هفتگی تصمیم‌گیری می‌شود، اما در شهرستان‌ها مراکز ثابت و مشخص هستند.

انجام روزانه ۵۰۰ تا هزار مورد واکسیناسیون

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در توصیه به افراد اظهار کرد: شهروندان برای انجام واکسیناسیون و لیست مراکز می‌توانند وارد سایت مرکز بهداشت استان شوند و نام و نشانی مراکز فعال واکسیناسیون را دریافت کنند. تعداد مراجعان به مراکز فعال واکسیناسیون در شهر اصفهان چندان زیاد نیست و اگر به روند واکسیناسیون نگاه کنیم، در گروه بالاتر از ۱۲ سال تقریباً این عدد ثابت مانده است و ظرف سه چهار روز، یک صدم درصد نیز افزایش پیدا نمی‌کند؛ این بدان معنا است که روزانه ۵۰۰ تا هزار نفر در شهر اصفهان واکسن تزریق می‌کنند.

وی تعداد مراکز واکسیناسیون و نیروی انسانی فعال در آن‌ها را برای پاسخگویی به مراجعان کافی دانست و گفت: در صورتی که ظرفیت مراجعه به این مراکز تکمیل شود، به راحتی می‌توانیم مراکز دیگر را بازگشایی کنیم.

از تهویه محیط‌های جمعی اطمینان پیدا کنید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در توصیه به افرادی که ناچار به حضور یا فعالیت در محیط‌های جمعی هستند، گفت: در فضاهای جمعی باید هوا از یک سو وارد و از سوی دیگر خارج شود؛ همچنین حداقل فاصله یک و نیم تا دوم متر را رعایت کنند، حتماً دهان و بینی خود را کامل با ماسک بپوشانند، گذاشتن ماسک روی چانه یا دهانه به تنهایی کافی نیست و بهتر است در صورت امکان، از دو ماسک استفاده کنند؛ پس از بیرون آمدن از فضا نیز دست‌های خود را با آب و صابون بشویند تا احتمال ابتلاء به ویروس کرونا در فرد به کمترین حد ممکن برسد.

کد خبر 567301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.