نکوداشت آیین زورخانه‌گردی در شب‌های مبارک رمضان

نکوداشت آیین کهن زورخانه‌گردی با عنوان «گود و ماه» یکی از ویژه‌برنامه‌هایی است که از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در ماه مبارک رمضان در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زورخانه‌ها در فرهنگ مردم قدیم اصفهان به‌عنوان یکی از مراکز تجمع شهروندان برای انجام ورزش‌های باستانی، پرداختن به امور مذهبی، تمرین جوانمردی و انجام کمک‌های خیرخواهانه به نیازمندان و درماندگان شناخته می‌شد. چنان که بزرگان و پیشکسوتان و پهلوانانی که مردم شهر نسبت به آن‌ها علاقه و ارادتی ویژه داشتند در زورخانه‌ها با مردم تعامل می‌کردند و مرام و مسلک جوانمردی و پهلوانی را به نسل جوان‌تر منتقل می‌کردند.

بنا بر این گزارش، امسال در ماه مبارک رمضان، برنامه‌ای با محوریت نکوداشت آئین کهن زورخانه‌گردی در شهر اصفهان در حال برگزاری است تا این سنت دیرینه را همچنان زنده نگه دارد. این برنامه که «گود و ماه» نام دارد از نوزدهم فروردین‌ماه و در زورخانه صاحب‌الزمان (عج) با استقبال چشمگیر اصفهانی‌ها و با حضور هیئت‌های مذهبی و ورزشکاران باستانی آغاز شد و در ادامه، هرشب ساعت ۲۱ به یکی از زورخانه‌های شهر می‌رود.

آئین کهن زورخانه‌گردی بیست‌ویکم، بیست‌ودوم و بیست‌وچهارم فروردین‌ماه به ترتیب در زورخانه‌های مولا علی (ع) واقع در ضلع جنوبی پارک کمال، زورخانه سینا واقع در خیابان نشاط و زورخانه علی‌قلی‌آقا واقع در خیابان مسجد سید، خیابان بیدآبادی برگزار می‌شود.

در روز شنبه _بیست‌وهفتم فروردین‌ماه_ زورخانه شهدای دستگرد واقع در محله دستگرد میزبان این برنامه است و در روزهای بیست‌وهشتم، بیست‌ونهم و سی‌ام فروردین‌ماه نیز زورخانه‌های ابوتراب محمودآباد واقع در محله محمودآباد اصفهان و در خیابان ۱۷ شهریور، زورخانه المهدی (عج) واقع در خیابان کهندژ و زورخانه کارگران، محل برپایی این برنامه هستند.

آئین کهن زورخانه‌گردی همچنین سی‌ویکم فروردین در زورخانه گردان رهنان واقع در محله رهنان برگزار می‌شود و در روزهای سوم، پنجم، هفتم و هشتم اردیبهشت نیز به ترتیب در زورخانه‌های سیدالشهدا (ع)، جوی‌آباد، شهدای دهنو در محله دهنو و گلستان در خیابان لسان‌الارض میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

کد خبر 567114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.