از اواخر فروردین موج هفتم کرونا آغاز می‌شود/در اردیبهشت به قله پیک می‌رسیم

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به شکل‌گیری موج‌های کرونا با فاصله یک تا یک‌ماه‌ونیم بعد از عدم رعایت‌ها و آزادسازی‌ها، گفت: احتمالا از اواخر فروردین‌ماه، موج هفتم آغاز شود و پیک آن به اواخر اردیبهشت برسد؛ البته امیدواریم پیش‌بینی‌ها اشتباه باشد و واکسیناسیون به ما کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیداحمد طباطبایی با ابراز نارضایتی از کاهش درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، اظهار کرد: احتمالاً از اواخر فروردین ماه موج هفتم آغاز شود و پیک آن به اواخر اردیبهشت برسد؛ البته امیدوارم پیش‌بینی ما اشتباه باشد و ابتلاهای رخ داده و واکسیناسیون کمک کند و مردم ایمن باشند.

وی شرایط کرونا در کشور را نامناسب دانست و افزود: در بازدیدهایی که در تعطیلات نوروز از برخی نقاط داشتم، شاهد بودم که درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار کاهش داشت؛ گرچه ادعا شده بود که در طول نوروز حفظ فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک بررسی می‌شود، اما مجامع عمومی همچنان بدون نظارت ادامه داشت و میهمانی‌ها و دورهمی‌ها هم برقرار بود.

دبیر بورد ریه اطفال در ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه افراد جدیدی ظرف چند روز گذشته، علامت‌دار شدند که مجبور شدیم دستور ایزولیشن یا دیگر درمان‌ها را به آن‌ها بدهیم، خاطرنشان کرد: وقتی تعداد بیماران افزایش یابد، طبیعی است که در میان آن‌ها بیماران مشکل‌دار هم پیدا خواهد شد؛ بنابراین پیش‌بینی خوبی از روزهای پیش‌رو نداریم، هرچند هنوز امیدوارم این پیش‌بینی اشتباه باشد و دچار شرایط سخت نشویم.

وی ایجاد پیک‌های جدید از سویه تازه کرونا در نقاطی از دنیا را هشداردهنده دانست و گفت: هر اتفاقی که در هر نقطه دیگر دنیا رخ داد، پس از مدتی در کشور ما هم بروز پیدا کرد و این موضوع را در گسترش شیوع سویه دلتا و امیکرون هم شاهد بودیم.

طباطبایی درباره احتمال وقوع موج هفتم کرونا، ادامه داد: به طور معمول حدود یک تا یک‌ماه‌ونیم بعد از عدم رعایت‌ها و آزادسازی‌ها، موج‌ها شکل می‌گرفت و احتمالاً از اواخر فروردین ماه موج هفتم آغاز شود و پیک آن به اواخر اردیبهشت برسد؛ البته امیدوارم پیش‌بینی ما اشتباه باشد و این حد از ابتلاهای رخ داده و واکسیناسیون به ما کمک کند و مردم ایمن باشند.

کاهش آمار بستری کودکان در بخش‌های اطفال

دبیر بورد ریه اطفال ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره بازگشایی حضوری مدارس بدون دو پیش‌شرط تزریق واکسن و حفظ فاصله فیزیکی، اظهار کرد: با وجود توصیه‌های انجمن‌های علمی مختلف برای این موضوع، تصمیم بر بازگشایی مدارس گرفته شد؛ امیدواریم گرم شدن هوا کمک کند تا تهویه مدارس بهتر شود و این موضوع، موجب کاهش میزان انتشار ویروس شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان بستری کودکان مبتلا به کرونا در بیمارستان اطفال بسیار کمتر از ماه‌های قبل شده است، افزود: پیشنهاداتی از سوی کمیته علمی کرونا در زمینه مدارس به ستاد ملی ارائه شد؛ البته وزیر بهداشت در ستاد ملی تنها یک رأی دارد و نظرات کمیته علمی را به ستاد منتقل می‌کند، اما یک رأی شاید نتواند خیلی مؤثر باشد.

هنوز خطر انتقال بیماری در جامعه وجود دارد

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان توصیه کرد: نباید واهمه و ترس در جامعه ایجاد کرد، اما باید با تبلیغات رسانه‌ای به مردم هشدار دهیم که هنوز در جامعه خطر انتقال بیماری وجود دارد؛ بنابراین باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. بیمارانی داریم که به دلیل شرکت در میهمانی‌ها، بدون رعایت نکات بهداشتی آلوده شدند، از جمله اینکه روزهای گذشته ۱۵ نفر از یک خانواده به کرونا مبتلا شده و به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند؛ این ابتلاء تنها به دلیل عدم رعایت یک فرد بیمار بوده است.

وی خواستار رعایت احتیاط در میهمانی‌های افطاری، شب‌های احیا و حضور در اماکن زیارتی شد و گفت: کم شدن تعداد مرگ و میر روزانه به معنای کم شدن خطر بیماری نیست و نباید دچار عادی‌انگاری شویم؛ هنوز تعطیلات نوروزی آثار خود را نشان نداده و حتی ممکن است آثار آن تعطیلات با ترکیب تغییر شرایط در ماه رمضان نیز تشدید شود.

به گزارش ایمنا، پیش از این اپیدمیولوژیست‌های دیگر هشدار داده بودند که با توجه به تعطیلات، سفرها، افزایش مراودات، دید و بازدیدها احتمالاً موج هفتم در اواسط اردیبهشت اتفاق خواهد افتاد. با توجه به تغییرات ژنتیکی که رخ داده است و وجود زیر واریانت BA۲ امیکرون که قابلیت گسترش و انتشار بیشتری دارد، افراد حساس جامعه هنوز در خطر هستند و هیچ شواهدی مبنی بر اینکه اپیدمی در حال حذف است، وجود ندارد. اپیدمی زمانی خاموش می‌شود که گردش ویروس در جامعه محدود شود و اپیدمی را به مرحله حذف برسانیم تا وارد فاز ریشه‌کنی و در نهایت خاموش شدن آن شویم.

کد خبر 567020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.