هرگونه بارگذاری جدید بر زاینده‌رود، تیر خلاصی بر حیات اصفهان است

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: هرگونه بارگذاری جدید بدون تأمین منابع، به‌معنای تیرخلاص بر پیکر بی‌جان زاینده‌رود و نابودی کشاورزان است و با توجه به فرونشست شهر اصفهان، برای حیات این شهر و آثار تاریخی آن، تهدیدی جدی محسوب می‌شود.

حسین وحیدا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پیش از شروع سال ۱۴۰۱ برخی گمانه‌زنی‌ها درباره تصویب طرح بن-بروجن مطرح شد؛ اما به قطعیت نرسیده بود. براساس اخباری که اخیراً منتشر شده، گویا وزارت نیرو با این طرح موافقت کرده است.

وی افزود: وزارت نیرو باید توجه کند که مصوبات شورای هماهنگی زاینده‌رود و شورای عالی آب، از سال ۱۳۹۲ هرگونه بارگذاری جدید بر سد و رودخانه زاینده‌رود را ممنوع اعلام کرده است.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: طرح بن-بروجن نیز از جمله بارگزاری‌های جدید است. همچنین مجموع آب تخصیص داده شده به چهارمحال‌وبختیاری ۲۳۷ میلیون مترمکعب بوده که منبع تأمین آن بهشت آباد است.

وحیدا اضافه کرد: اینکه نمایندگان اصفهان در برابر چنین طرح‌هایی هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهند، جای تأسف دارد. در حالی که براساس حکم دادگاه طرح بن-بروجن متوقف شده است، با تلاش نمایندگان استان چهارمحال‌وبختیاری، این طرح در ردیف بودجه اعتبار دریافت کرده و احیای زاینده‌رود هیچ ردیف بودجه‌ای ندارد.

وی ادامه داد: نمایندگان باید پاسخگو باشند که در شرایط بحران‌زده زاینده‌رود و فرونشست شهر اصفهان، چرا بارگذاری جدید بر این حوضه آبریز تصویب شده است.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: اگر مدیری از اصفهان با این طرح موافقت کرده، باید بداند که در حق شهر و مردم اصفهان ظلم کرده است؛ زیرا ۲۲ سال پیش از این هم با موافقت یکی از مدیران، انتقال آب به یزد انجام شد و تبعات آن، همچنان گریبانگیر شهر و مردم اصفهان است.

وحیدا اضافه کرد: آب تخصیص داده شده به یزد هم باید از تونل سوم تأمین شود؛ اما طی ۲۲ سال گذشته در حالی آب زاینده‌رود به یزد منتقل شده که فقط ۲۰ درصد از عملیات اجرایی تونل سوم انجام شده است.

وی ادامه داد: موضوع زاینده‌رود، امروز فقط معیشت کشاورزان را تهدید نمی‌کند، بلکه زندگی همه شهروندان اصفهان به آن گره خورده است؛ بنابراین حق همه مردم اصفهان است که بدانند چه اتفاقاتی در حال انجام است.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان تاکید کرد: هرگونه بارگذاری جدید بدون تأمین منابع با معنای تیر خلاص بر پیکر بی‌جان زاینده‌رود و نابودی کشاورزان است و با توجه به فرونشست شهر اصفهان، برای حیات این شهر و آثار تاریخی آن، تهدیدی جدی است.

کد خبر 567009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.