مریخ؛ میزبان سکونتگاهی پایدار در آینده

تمرکز اغلب معماران مدرن جهان بر رقابت فضایی، آن‌ها را به تصور و طراحی زندگی در سیاره مریخ سوق داده است؛ گروهی از معماران خلاق اهل ترکیه، هدف بلن پروازانه احداث سکونتگاهی پایدار را در این کره در سر پرورانده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از معماران خلاق اهل ترکیه، سکونتگاهی به شکل دونات در سیاره مریخ طراحی کرده‌اند و در آن، از تمام اصول پایداری برای ایجاد محیط دوستدار طبیعت بهره برده‌اند. آن‌ها در نظر دارند از عناصر پیش‌ساخته برای احداث سکونتگاه جدید بهره ببرند تا از این طریق، کمترین آسیب را در راستای فرآیندهای ساخت و ساز به محیط وارد کنند. جالب است بدانید که طراحان سازه جدید در نظر دارند آن را به گونه‌ای احداث کنند که از قابلیت جابه‌جایی برخوردار باشد، ضمن این‌که در صورت افزایش مهاجران از کره خاکی به مریخ، امکان میزبانی افراد بیشتر در سکونت‌گاه وجود خواهد داشت.

فضای داخلی سکونتگاه جدید که Genesis v.۲ نام خواهد گرفت، یک کتابخانه، کابین‌های خصوصی، انبارهای ذخیره‌سازی اقلام، سیستم‌های مکانیکی، آزمایشگاه‌های متعدد و یک گلخانه را در بر خواهد گرفت. البته سازه جدید، یک ساختمان چندمنظوره خواهد بود که بخشی از آن را نیز قرار است واحدهای مسکونی فرا بگیرد که در آن، مردم به طور همزمان به سکونت و کار خواهند پرداخت.

مریخ؛ میزبان سکونتگاهی پایدار در آینده

طراحان سکونتگاه پایدار Genesis v.۲ در نظر دارند برای به حداقل رساندن اثرات زیست‌محیطی سازه، آن را در گودال‌های طبیعی کره مریخ احداث کنند که البته، پایه سازه به گونه‌ای احداث می‌شود که امکان جدا کردن و نقل مکان آن به یک گودال بزرگ‌تر برای گسترش سازه جهت جا دادن ساکنان بیشتر وجود داشته باشد.

سازندگان سکونتگاه پایدار از این واقعیت آگاه هستند که منابع سیاره مریخ بسیار محدود است و به همین دلیل، در نظر دارند از انرژی کارآمد برای تأمین نیروی تمام بخش‌های آن بهره ببرند و در ضمن، میزان تلفات انرژی در شهرک جدید را به حداقل برسانند.

مریخ؛ میزبان سکونتگاهی پایدار در آینده

در واقع، نوعی تعادل بین مصرف منابع و تولید آن‌ها در Genesis v.۲ شکل خواهد گرفت و در نتیجه آن، ساکنان حین زندگی و فعالیت در آن‌جا، کمبود انرژی و منابع را تجربه نخواهند کرد.

طراحی سکونتگاه پایدار جدید سیاره مریخ به گونه‌ای انجام شده است که امکان هدایت نور طبیعی به داخل سازه، کنترل دما و تأمین انرژی تجدیدپذیر را بهینه می‌کند که این امر به سهم خود می‌تواند اثرات جزایر گرمایی را بر ساکنان به حداقل برساند.

مریخ؛ میزبان سکونتگاهی پایدار در آینده

کد خبر 566987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.