۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
کاروانسرای مقصود عطار

کاروانسرای مقصود عطار در حوالی میدان نقش جهان اصفهان قرار داشت و بنا به توصیه شاه‌عباس به دست یک فرد عطار معروف در آن زمان، با تجهیزات کامل ساخته‌شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان که همیشه پایتخت تجارت بوده و کاروانسراهای بسیاری نیز در آن وجود داشته است که البته برخی از این کاروانسراها هم‌اکنون نیز برپا هستند و به‌عنوان مراکز تجاری و انبار تجار و محل کسب بازاریان اصفهان مورداستفاده قرار می‌گیرند و بعضی دیگر به‌طورکلی ویران‌شده و به مراکز دیگری تبدیل‌شده‌اند.

کاروانسراها حجره‌های متعددی برای مسافر و طویله‌های مجهزی برای مَرکب‌های آن‌ها داشته است. بنای این نوع کاروانسراهای امن و مجهز در زمان صفویه به‌خصوص در عهد شاه‌عباس به اوج خود رسید.

کاروانسرای مقصود عطار در حوالی میدان نقش جهان قرار داشت و بنا به توصیه شاه‌عباس به دست یک فرد عطار معروف در آن زمان، با تجهیزات کامل ساخته‌شده است. این کاروان‌سرا به مشکل مربع‌مستطیل و به طول ۱۳۶ متر و عرض ۶۰ متر بود، در اطراف آن اتاق‌های دوطبقه به ارتفاع ۷/۵ متر ساخته‌شده بود. در مدخل کاروان‌سرا دکان‌هایی در طرفین دالان ورودی قرار داشت، اتاق‌های پایینی کاروان‌سرا دارای ایوان و مهتابی و اتاق‌های فوقانی دارای صندوق‌خانه بوده‌اند. کف کاروان‌سرا سنگ‌فرش و در وسط آن حوض بزرگی ساخته بودند. در گوشه و کنار ساختمان نیز چند چاه آب وجود داشته است. پشت ساختمان طویله یا باربندی نیز برای استراحت و خوراک حیوانات در نظر گرفته‌شده بود.

مغازه فرد عطاری که این کاروان‌سرا را ساخته است در مقابل کاروان‌سرا قرار داشت. در اطراف کاروان‌سرا کتیبه‌های زیبایی وجود داشت که در آن نصایحی با خط نستعلیق نوشته‌شده و برای کاروانیان سودمند و راهنما بوده است که ازجمله این جملات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: "برای هر مسافر دو چیز لازم است اول پول برای رفع نیاز و دوم شمشیر برای حفظ آن. اگر می‌خواهی به مقصد برسی، شبانگاه حرکت کن و بدان شب رازداری باوفاست و روز فاش کننده اسرار، روزها هم چون برادران و شب‌ها خواهران آن‌ها هستند."

بازسازی تاریخی مطابق الگو و ترکیب گذشته این مجموعه با توجه به مستندات موجود، انجام شد و حفظ الگوی تاریخی همراه با تغییراتی در ترکیب مجموعه در جهت کاربری پیش‌بینی‌شده برای مجموعه به‌عنوان هتل ممتاز درنظرگرفته شده است.

با در نظر گرفتن راهروی ارتباطی در پشت اتاق‌ها، ضخامت دیوارها که در این نوع بناها حداقل ۵۰ سانتی‌متر خواهد بود، فضاهای خدماتی اتاق‌ها (شامل سرویس‌ها و پستو و سایر موارد) فضای مفید اتاق‌ها و عرض ایوان در جلو اتاق‌ها ضخامت توده اطراف حیاط به حدود ۱۴ متر می‌رسد.

با انطباق الگوی بازسازی‌شده کاروانسرای مقصود بیک روی وضعیت پیشنهادی و ترسیم تقسیمات کلی، تعداد اتاق‌های هتل در طبقه اول و دوم، هرکدام ۴۶ اتاق و در زیرزمین (گودال باغچه) ۳۸ اتاق تخمین زده می‌شود؛ بنابراین ظرفیت هتل در حدود ۱۳۰ اتاق پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش ایمنا، شاه‌عباس تعداد ۹۹۹ باب کاروانسرا در سراسر کشور ساخته که از این تعداد ۱۸۲ عدد از آن‌ها در اصفهان ساخته‌شده بود که کاروان‌سرای نخجوانی‌ها (برنج‌فروشان) که نزدیک کاروان‌سرای مقصود عطار وجود داشته است. کاروان‌سرای طویله و کاروان‌سرای مولتانیان (واقع در بازار بزرگ) کاروان‌سرای گلپایگان و کاروان‌سرای حلاجان (جنب مسجد شیخ لطف‌الله) نام برخی دیگر از این کاروانسراها است که شاردن نیز در کتاب خود آورده است.

کد خبر 566977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.