۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
چرا در فضا جاذبه کم است؟

در تمام جهان هستی، اجسام یکدیگر را به سمت خود جذب می‌کنند که به این عمل «جاذبه» یا «گرانش» گفته می‌شود؛ اما این نیرو به عوامل مختلفی وابسته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نیروی کشش جاذبه به دو عامل مختلف وابسته است؛ نخستین مسئله این است که هر جسمی چه مقدار ماده دارد؛ زیرا اجسامی که دارای ماده بیشتری است، نیروی جاذبه بیشتری نیز دارد؛ به طور مثال کره زمین نسبت به ماه، ماده بیشتری دارد؛ به همین دلیل جاذبه این سیاره نیز بیشتر است. دومین مسئله که در کشش جاذبه مؤثر است، فاصله میان اجسام است و اجسامی که به یکدیگر نزدیک است، جاذبه بیشتری دارد. لازم به ذکر است، نیرویی که بین زمین و انسان وجود دارد با هم برابر بوده و عاملی که باعث ایستادگی زمین می‌شود، جرم آن است.

اگر به یک انسان روی زمین دقت کنیم، متوجه می‌شویم به دلیل اینکه ماده تشکیل دهنده زمین بسیار بیشتر از انسان است، جاذبه زمین انسان را به سوی خود می‌کشد؛ البته رفتار زمین به شکلی است که تمام ماده خود را در مرکز نشان می‌دهد؛ به همین دلیل قدرت جاذبه در هر نقطه از زمین وابسته به فاصله آن محل تا مرکز زمین است. حال اگر فرض کنیم انسان بتواند از روی زمین بلند شود و به سمت آسمان پرواز کند، به دلیل شرایط جاذبه زمین، نیروی کشش آن کاهش می‌یابد و هنگامی که انسان وارد فضا می‌شود، درواقع از میدان جاذبه زمین خارج شده و در اصطلاح علمی به حالت بی‌وزنی وارد می‌شود. همین عامل موجب معلق ماندن موشک‌ها، سفینه‌های فضایی، فضانوردان و دیگر اجسام در حالت بی‌وزنی، می‌شود.

کد خبر 566907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.