بازار اشتراک خودرو در آستانه رشد انفجاری

تردد بیش از حد خودروها در خیابان‌های اغلب شهرهای دنیا به ترافیک، آلودگی و نبود فضاهای کافی برای پارک وسایل نقلیه منجر شده است؛ اشتراک خودرو یکی از بهترین شیوه‌ها جهت کاهش ترافیک و پیامدهای منفی ناشی از آن خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه مدیران در بسیاری از شهرهای دنیا به منظور حل بحران ترافیک، آلودگی و نبود فضاهای کافی پارک وسایل نقلیه، تدابیر بسیاری اندیشیده و به نتایج مثبت زیادی در این راستا دست یافته‌اند. از مهم‌ترین استراتژی‌ها در این زمینه، می‌توان به اشتراک خودرو اشاره کرد که طی یک دهه اخیر به محبوبیت زیادی در میان برنامه‌ریزان بسیاری از نقاط جهان دست یافته است. بدیهی است که روند دیجیتالی شدن فرآیندهای شهرنشینی، گسترش بازار اشتراک خودرو را در سطح جهانی تقویت کرده و به توسعه نرم‌افزارهای مخصوص تلفن همراه برای انتخاب و رزرو این وسایل نقلیه منجر شده است. از همه مهم‌تر این‌که افزایش تولید وسایل نقلیه الکتریکی، توسعه استفاده از آن‌ها در ناوگان‌های شهری را در پی داشته و در ترویج هر چه بیشتر خودروهای الکتریکی نیز نقش مهمی ایفا کرده است.

از سوی دیگر، تنوع خودروهای اشتراکی الکتریکی، استفاده از آن‌ها را برای ارائه خدمات مختلف شهری تسهیل کرده و دولت‌ها را به خرید این نوع وسایل نقلیه سوق داده است. در نتیجه تمام این تحولات و ویژگی‌های مثبت، بازار اشتراک خودرو، رونقی باورنکردنی را تجربه کرده است و پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک، بخش اعظمی از حمل‌ونقل سراسر جهان را از آن خود کند.

بازار اشتراک خودرو در آستانه رشد انفجاری

نقش شیوع بیماری کووید -۱۹ در میزان ترویج استفاده از خودروها اشتراکی

تا پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹، استفاده از خودروهای اشتراکی به طور قابل توجهی در حال افزایش بود، با این حال گسترش ویروس کرونا و ترس مردم از آلوده شدن به آن باعث شد شهرنشینان به دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و استفاده از خودروهای شخصی روی آورند که همین امر، کاهش گرایش به تردد از طریق خودروهای اشتراکی را در میان مردم در پی داشت. در این میان، ارائه دهندگان مشهور خودروهای اشتراکی جهان نظیر Zoomcar و Gett به علت اعمال مقررات سختگیرانه برای مهار ویروس کرونا، مجبور به توقف فعالیت‌های خود در راستای اشتراک وسایل حمل‌ونقل شدند و همین امر، رشد بازار اشتراک خودرو را با رکود قابل توجهی مواجه کرد. البته زمان زیادی نگذشت که یک بار دیگر مردم به استفاده از این وسایل نقلیه روی آوردند و امروزه رشد آن‌ها به گونه‌ای است که بسیاری از محققان پیش‌بینی کرده‌اند بازار خودروی اشتراکی تا سال ۲۰۲۷، رشدی انفجاری را تجربه کند.

افزایش تعداد کاربران خودروهای اشتراکی در سراسر جهان

گرایش مردم سراسر جهان به تردد از طریق وسایل نقلیه اشتراکی به حدی در حال افزایش است که بسیاری از محققان پیش‌بینی کرده‌اند در صورت ادامه این روند، تعداد کاربران خودروهای اشتراکی از ۵۵ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ به حدود سه برابر یعنی، ۱۴۷ میلیون مورد در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد. بدیهی است که در پی افزایش تعداد کاربران این خودروها، ناوگان آن‌ها نیز در سراسر شهرهای جهان افزایش خواهد یافت، ضمن این‌که شیوه‌های استفاده یا رزرو آن‌ها نیز به صورت دیجیتالی، تغییرات چشمگیری را تجربه خواهد کرد.

بازار اشتراک خودرو در آستانه رشد انفجاری

کمپانی‌های سازنده خودروهای اشتراکی

کمپانی‌های سازنده خودروهای اشتراکی اخیراً توجه خود را بر ارائه استراتژی‌های کارآمد نظیر مشارکت، همکاری، یکپارچگی و مشاوره با سایر نهادها در بازارهای سرمایه جهان متمرکز کرده‌اند تا از این طریق به تولید هر چه بیشتر و بهتر وسایل نقلیه الکتریکی اشتراکی و همچنین ارائه بهتر خدمات خود بپردازند. به عنوان مثال بولت، یک شرکت بازاریابی حمل‌ونقل در تالین استونی، در ماه مه سال ۲۰۲۱ پس از مواجهه با نوسانات چشمگیر در جریان‌های درآمدی خود، اعلام کرد خدمات خود را به سراسر کشورهای اروپایی عرضه می‌کند. پس از آن، متقاضیان خدمات بولت توانسته‌اند از طریق این نرم‌افزار، خودروهای درخواستی مردم را به اشتراک بگذارند، ضمن این‌که به وسیله همین برنامه کاربردی، امکان اشتراک اسکوترهای برقی، دوچرخه‌ها و حتی پذیرش سفارش غذا توسط مردم و ارائه آن از طریق خودروهای اشتراکی در درب منزل توسط آن‌ها وجود داشته است.

صنعت‌پیشگان

صنعت‌پیشگان نیز از بارزترین گروه‌های علاقه‌مند به توسعه نرم‌افزارهای خودروهای اشتراکی دوستدار کاربر به‌شمار می‌روند که نقش مهمی در راستای زمینه‌سازی برای ایجاد پلتفرم‌های آنلاین جهت ارائه خدمات خود در بازار اشتراک وسایل نقلیه ایفا می‌کنند. به عنوان مثال، شرکت خودروسازی آلمانی دایملر آگ که از نظر میزان درآمد سالانه، پس از تویوتا و گروه فولکس‌واگن، سومین خودروساز بزرگ جهان به‌شمار می‌رود طی چند سال اخیر، از طریق همکاری با شرکت خودروسازی آلمانی بی‌ام‌و، به ارائه خدمات جدیدی در راستای خودروهای اشتراکی پرداخته است. این دو کمپانی، به طور مشترک مبلغ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار آمریکا در بازار اشتراک خودرو سرمایه‌گذاری کردند و از طریق آن، خدمات خود را به طور گسترده در اختیار کشورهای اروپایی قرار داده‌اند.

کد خبر 566879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.