۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
اقتصاد در ۲۴ ساعت

در این بسته خبری در مورد آغاز پرداخت وام ۱۲۰ میلیون تومانی ازدواج، شکست طلا، افزایش تسهیلات قرض الحسنه تولید تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان و نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ به پایین‌ترین سطح دهه‌های اخیر کاهش یافت، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه اقتصاد در ۲۴ ساعت گذشته را مرور می‌کنیم:

افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه تولید تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم قدرت خرید مردم را افزایش دهیم؛ به عنوان مثال در خصوص افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه به بانک‌های عامل اجازه داده شده تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه داشته باشند.

ذبیح الله سلمانی با بیان اینکه در این سفر بیشتر مسؤولان ستادی در حوزه اقتصاد از جمله مدیران بانک‌ها، بورس، گمرک، بیمه‌های دولتی و خصوصی، سازمان امور مالیاتی و دیگر واحدهای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی حضور دارند، افزود: با توجه به اینکه در استان‌ها در خصوص دستورات اجرایی محدودیت‌هایی وجود دارد، این حضور باعث رفع مشکلات و صدور دستورات لازم برای رفع مشکلات مردم در حوزه اقتصاد در استان خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌های دولت برای کاهش نرخ تورم در سال جاری اظهار کرد: وزیر امور اقتصادی و دارایی هفت محور را برای اجرا در سال جاری ترسیم کردند که یکی از اساسی‌ترین این محورها کاهش نرخ تورم و رشد غیر تورمی خواهد بود.
ارتقای توانمندی، اصلاح و پیراستگی شبکه بانکی اولویت کاری سال ۱۴۰۱ است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باید برای ارتقای توانمندی، اصلاح و پیراستگی شبکه بانکی به عنوان یک اولویت در سال ۱۴۰۱ تلاش کنیم.

سید احسان خاندوزی در جلسه هم اندیشی با مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی کشور در محل این وزارتخانه افزود: امروز همه متغیرهای اقتصاد کلان تا پایان اسفند ماه به‌جز ارقام مربوط به نرخ رشد اقتصادی که همیشه با تأخیر محاسبه و اعلام می‌شود، مشخص است، اما به‌طور حتم از سایر شاخص‌های اقتصادی در وضع کنونی به لحاظ چشم انداز مناسبات خارجی و هم متغیرهای مؤثر بر بودجه ۱۴۰۱ مطلع هستید.

وی گفت: اکنون می‌توان با قطعیت بیشتری در خصوص سیاست‌های اقتصادی سال ۱۴۰۱ صحبت کرد، در وزارت امور اقتصادی و دارایی به دلیل نقش ویژه ای که شبکه بانکی در تأمین مالی دارد ۲ مساله برای ما حائز اهمیت است، مساله نخست عبارت است از خود شبکه بانکی؛ به عبارت دیگر ما به دنبال این هستیم که همه تمهیداتی که برای بالا بردن درجه سلامت شبکه بانکی لازم است و به همان مفهومی که در ادبیات متعارف بانکداری نیز وجود دارد را انجام دهیم.

اصلاح تعرفه‌های برق به تغییر رفتار پر مصرف‌ها منجر شد

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق با اشاره به اصلاح تعرفه‌های برق گفت: بخشی از مشترکان پرمصرف و فوق پرمصرف نسبت به تغییر الگوی مصرف خود اقدام کردند.

عبدالامیر یاقوتی افزود: یکی از عوامل مدیریت مصرف، نرخ برق است البته عوامل دیگری نیز وجود دارد و بنا بر آمارهای موجود پس از اعمال تعرفه گذاری جدید، بخشی از مشترکان پرمصرف و فوق پرمصرف نسبت به تغییر الگوی مصرف خود اقدام کردند.

وی ادامه داد: در فصول گرم معمولاً مصرف برق افزایش پیدا می‌کند و محدودیت‌های موجود باعث می‌شود که روش‌های بهتر مصرف مدنظر قرار گیرد.

پرداخت وام ۱۲۰ میلیون تومانی ازدواج از امروز آغاز می‌شود

رئیس دایره اعتبارات بانک‌ها در بانک مرکزی گفت: بخشنامه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج روز ۱۰ فروردین ماه امسال به شبکه بانکی ارسال و ابلاغ شده و یک هفته زمان برای ارسال به تمام بانک‌ها و شعب در نظر گرفته شده است.

هاشم مولایی در خصوص اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال جاری اظهار داشت: براساس بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه امسال تسهیلات ازدواج از طریق بانک مرکزی در اختیار زوج‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: این تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومان است و بخشنامه اعطای آن، روز ۱۰ فروردین ماه جاری توسط بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ شده است و بانک‌ها با دریافت این ابلاغ و ثبت نام متقاضیان در سامانه اقدام می‌کنند.

طلا شکست خورد

در حالی که ارزش دلار به دلیل احتمال افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا افزایش یافت و تا حدی تقاضای پناهگاه امن ناشی از تشدید درگیری روسیه و اوکراین را جبران کرد، طلا امروز جمعه هشتم آوریل، در بازه محدودی معامله شد.

هر اونس طلا تا ساعت ۱۱ و ۲۰ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۲.۶۰ درصد کاهش به ۱۹۲۸ دلار و ۶۰ سنت رسید و طلای آمریکا با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۱۹۲۹ دلار و ۶۰ سنت رسید.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد OANDA گفت: طلا در این هفته با توجه به افزایش بازدهی آمریکا و دلار آمریکا جایگاه نسبتاً خوبی داشته است اما ممکن است از روند نزولی حمایت کند.

دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزها به بالاترین حد خود در دو سال اخیر رسید و با حمایت از اظهارات تند چندین سیاست‌گذار فدرال رزرو که خواستار سرعت بیشتر افزایش نرخ بهره برای مهار سریع تورم هستند به بهترین هفته خود در یک ماه گذشته رسید.

دلار قوی‌تر باعث می‌شود طلا برای دیگر دارندگان ارز جذابیت کمتری داشته باشد. بازدهی شاخص ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده به بالاترین حد خود در سه سال اخیر رسید و هزینه فرصت نگهداری شمش بدون بازده را افزایش داد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره با نرخ ۲۴.۵۷ دلار ثابت بود. پلاتین با ۰.۲ درصد کاهش به ۹۶۱.۰۵ دلار رسید و پالادیوم با ۱.۵ درصد افزایش به ۲۲۶۷ دلار و ۵۵ سنت رسید.

واردات کالاهای اساسی با ۱۹.۶ میلیارد دلار بسته شد
واردات کالاهای اساسی در پایان سال گذشته به ۱۹.۶ میلیارد دلار رسیده که از این رقم ۱۵.۱ میلیارد دلار مربوط به واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

ایران در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۶۳.۹ میلیون تن به ارزش ۱۰۱.۶ میلیارد دلار تجارت خارجی داشته است که از این رقم ۱۲۲.۷ میلیون تن به ارزش ۴۸.۶ میلیارد دلار سهم صادرات و ۴۱.۱ میلیون تن به ارزش بیش از ۵۳ میلیارد دلار برای واردات بوده است.

اما در مورد وضعیت واردات کالا اساسی در تجارت سال گذشته، فرود عسگری-معاون امور گمرکی گمرک ایران - گزارشی به ایسنا اعلام کرد که نشان می‌دهد از ابتدا تا انتهای سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰.۹ میلیون تن کالای اساسی در ۲۵ گروه کالایی با ارزش ۱۹.۶ میلیارد دلار وارد ایران شده که نسبت به سال ۱۳۹۹ در وزن ۳۲ درصد و ارزش ۶۰ درصد افزایش دارد.

کاهش ارزش پول ملی و رشد ۷۳۸ درصدی نرخ دلار طی ۸ سال گذشته

نرخ دلار در هشت سال گذشته ۷۳۸ درصد رشد داشت و از سه هزار و ۱۷۱ تومان به ۲۶ هزار و ۵۸۲ تومان رسید و نتیجه رشد هشت برابری کاهش ارزش پول ملی است که اثرات سو آن بر زندگی مردم با افزایش حقوق و یارانه قابل جبران نیست.

بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران معتقدند تضعیف ارزش پول ملی به معنای مرگ خاموش و آرام اقتصاد کشورهاست و تأثیر بسزایی در زندگی مردم دارد.
ارزش پول ملی در سال‌های گذشته به شدت تنزل داشت به گونه‌ای که دولت قبل دلار را با نرخ سه هزار و ۱۷۱ تومان تحویل گرفت و در مقطعی دلار به بیش از ۳۱ هزار تومان هم رسید و در نهایت با نرخ ۲۶ هزار و ۵۸۲ تومان تحویل داد. دلار در هشت سال گذشته ۷۳۸ درصد رشد داشت و این رقم در رکورد جدیدی بود.

نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ به پایین‌ترین سطح دهه‌های اخیر کاهش یافت

براساس گزارش مرکز آمار، در سال ۱۴۰۰ نرخ بیکاری به ۹ درصد رسید که پایین‌ترین رقم آن در دهه‌های اخیر محسوب می‌شود.

در زمستان ١٤٠٠ نرخ بیکاری جمعیت ١٥ ساله و بیشتر ٩, ٤ درصد بوده است. بدین ترتیب متوسط نرخ بیکاری در ۴ فصل سال ۱۴۰۰ به ۹ درصد رسیده است که از دهه هفتاد تاکنون، بی‌سابقه است.

در زمستان ١٤٠٠، به میزان ٤٠, ٤ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۹.۴ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٩)، ٠.٣ درصد کاهش یافته است.

کد خبر 566838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.