افزایش ۸درصدی بودجه ناسا برای پروژه آرتمیس

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: ناسا در سال جاری با افزایش بودجه هشت درصدی مواجه شد که دلیل آن، عدم تأخیر بیشتر پروژه آرتمیس و پیش بردن آن است؛ اما این پروژه بسیار هزینه‌بر بوده و احتمال تأخیر بیشتر وجود دارد.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تعویق برنامه فضایی آرتمیس، اظهار کرد: پروژه بین‌المللی آرتمیس که هدف آن زندگی انسان در کره ماه است، در ابتدا قرار بود تا سال ۲۰۲۴ انجام شود؛ اما تاکنون با تأخیرات متعددی روبه‌رو شده است.

وی افزود: اگر مأموریت اول این پروژه با موفقیت انجام شود، احتمال می‌رود که برنامه فضایی «آرتمیس دو» در سال ۲۰۲۴ و پس از آن «آرتمیس سه» در ۲۰۲۵ انجام شود؛ اما احتمال تأخیر این پروژه همچنان وجود دارد. از جمله اهدافی که طی این پروژه انجام می‌شود، قدم زدن نخستین زن و انسان رنگین‌پوست بر ماه است.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: مسئول اصلی این پروژه ناسا است؛ اما آژانس فضایی ژاپن، اروپا، کانادا، ایتالیا، استرالیا، بریتانیا، امارات متحده، سازمان فضایی ملی اوکراین و برزیل نیز در پروژه آرتمیس همکاری می‌کنند و این پروژه علاوه بر ایجاد شرایط زندگی در ماه به‌دنبال فراهم ساختن امکان زندگی در مریخ نیز است.

وی تصریح کرد: درواقع هدف بلندمدت پروژه آرتمیس و مسئولان آن، ساکن شدن و زندگی کردن انسان در مریخ است که این مسئله، احتمالاً تا سال ۲۰۴۰ محقق خواهد شد و انسان‌ها می‌توانند زندگی در مریخ را آغاز کنند.

مرادی در رابطه با مأموریت آرتمیس گفت: این پروژه از چند مأموریت مختلف تشکیل شده است که در مأموریت نخست، فضاپیمایی بدون سرنشین به ماه پرتاب می‌شود و اگر این مأموریت با موفقیت به سرانجام برسد، طی آرتمیس دو فضانوردان به مدار ماه می‌روند و در مأموریت آرتمیس سه، هدف اصلی مأموریت صورت می‌گیرد.

وی افزود: اگر مأموریت آرتمیس سه در سال ۲۰۲۵ با موفقیت انجام شود، سه سال بعد مأموریت دیگری را شاهد خواهیم بود که طی آن، انسان به سیاره مریخ خواهد رفت و در مأموریت‌های بعدی که تا سال ۲۰۴۰ ادامه دارد، اقدامات لازم برای زندگی انسان در مریخ انجام می‌شود.

این پژوهشگر علوم فضایی تاکید کرد: ناسا در سال جاری با افزایش بودجه هشت درصدی مواجه شد که دلیل آن، تأخیر نیافتن بیشتر پروژه آرتمیس و پیش بردن آن است؛ اما این پروژه بسیار هزینه‌بر بوده و احتمال تأخیرات بیشتر وجود دارد.

کد خبر 566706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.