انعقاد تفاهم‌نامه‌ها با صنعت و دانشگاه در دستور کار است

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان گفت: انعقاد تفاهم‌نامه‌ها با صنعت و دانشگاه برای ایجاد ظرفیت اشتغال نیروهای هرمزگانی در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجتبی معین‌وزیری به همراه معاونان اداره‌کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان، امروز پنج شنبه_ هیجدهم فروردین‌ماه_ در دیدار با ولی فقیه و امام جمعه بندرعباس، اظهار کرد: پیگیری لازم برای واگذاری اراضی مورد نیاز برای ایجاد بازارچه‌های محلی از طریق استفاده از ظرفیت صنایع غرب هرمزگان در حال انجام است که می‌تواند در توسعه اقتصاد منطقه‌ای مؤثر باشد.
وی به شعار سال اشاره کرد و افزود: دغدغه اصلی مردم، معیشت است که با اشتغال و کارآفرینی این دغدغه مهم رفع خواهد شد و برنامه‌ای برای اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب در این زمینه تدوین شده است تا رضایتمندی مردم و نماینده معظم له در هرمزگان ان‌شاءالله حاصل شود.
سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: در حال انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با پالایشگاه نفت هستیم تا بیش از ۲ هزار نفر از نیروهای استان هرمزگان را برای فعالیت در این صنعت آموزش و جذب شوند تا هم دغدغه صنعت و هم دغدغه استان در حوزه اشتغال رفع شود.
معین وزیری ضمن تاکید بر تقویت نیروهای انسانی ساکن هرمزگان بیان کرد: در حال رایزنی و تلاش برای انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف میان صنایع و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برای تربیت و آموزش هدفمند نیروی ماهر هستیم تا صنایع نیاز خود در حوزه نیروی انسانی را در داخل استان برطرف کنند.

صنایع به صورت سالانه باید گزارشی از وضعیت استخدام نیروهای بومی ارائه کنند

در ادامه این دیدار حجت‌الاسلام عبادی‌زاده، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس ضمن تبریک سال نو، اظهار کرد: بخش عمده شعار سال حضرت آقا مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و این وزارت‌خانه می‌توان نقش مهمی در تحقق شعار سال داشته باشد.

وی اشتغال را یکی از مهم‌ترین مسائل نظام دانست و تاکید کرد: استان هرمزگان متأسفانه وضعیت نامناسبی را در حوزه اشتغال تجربه می‌کند به نوعی که این استان در سال ۱۳۹۷ بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس استان هرمزگان رتبه سوم فقر و بیکاری را داشت اما در دولت گذشته، رتبه اول فقر، فلاکت و بیکاری را پیدا کرد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، ایجاد اشتغال را مهم‌ترین عامل برای کاهش فقر و فلاکت دانست و تصریح کرد: تمام دستگاه‌ها باید برای کاهش بیکاری در استان پای کار بیایند و نباید ایجاد اشتغال را تنها وظیفه یک نهاد و دستگاهی خاص دانست.

حجت‌الاسلام عبادی‌زاده، سهم اشتغال در بخش‌های پر ظرفیت هرمزگان را ناچیز دانست و افزود: بندرعباس از طرف یونسکو به عنوان شهر خلاق معرفی شده است اما اگر اقدامی در این زمینه انجام نشود امکان سلب این عنوان وجود دارد که باید به این امر توجه شود.

وی با بیان اینکه گردشگر وقتی وارد شهر بندرعباس می‌شود، صنایع دستی خاص بندرعباس را مشاهده نمی‌کند، خاطرنشان کرد: باید مکانی برای عرضه صنایع دستی در شهر خلاق صنایع دستی در قالب بازارچه‌های محلی در نظر گرفته شود تا هم الگوی شهر خلاق صنایع دستی بندرعباس حفظ و ارتقا پیدا کند و هم اقتصاد محلی و منطقه‌ای رشد پیدا کند.

اولویت اشتغال باید برای ساکنین هرمزگان باشد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با بیان این نکته که تمام افرادی که ساکن هرمزگان هستند، بومی محسوب می‌شوند، تصریح کرد: اول باید چالش بیکاران درون استان هرمزگان باید برطرف شود سپس اقدام به ظرفیت‌سازی برای ساکنین شهرها و استان‌های دیگر شود. یکی از این ظرفیت‌سازی‌ها، ارائه آموزش‌ها در بخش فنی و حرفه‌ای است که باید مورد توجه ویژه‌ای باشد.

حجت‌الاسلام عبادی‌زاده، با بیان این نکته که جذب نیروهایی که درون استان هرمزگان ساکن هستند در اولویت قرار گیرد، گفت: نباید به گونه‌ای باشد که فرد از استان‌های دیگر برای کار وارد استان هرمزگان شود و از نیروهای بومی و ساکن هرمزگان استفاده نشود بلکه اولویت را باید برای کاهش بیکاران هرمزگانی به عنوان رتبه اول کشور از نظر بیکاری و فقر قرار داد.

صادرات محصولات صنایع دستی، ظرفیت ایجاد اشتغال در این حوزه را افزایش خواهد داد

وی، با اشاره به اهمیت صادرات محصولات صنایع دستی استان هرمزگان، ادامه داد: در صورت ایجاد بازار هدف در کشورهای خارجی و تسهیل صادرات محصولات صنایع دستی، می‌توان اشتغال بیشتری را در این زمینه ایجاد کرد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، ضمن تاکید بر ایجاد و تمرکز بانک اطلاعاتی بیکاران و شاغلین استان، در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان، اضافه کرد: هر چه بتوان بانک بیکاران استان هرمزگان را واقعی سازی کنیم، سطح مطالبات استان نیز افزایش پیدا می‌کند و می‌توان اقدامات مثبتی را در راستای محرومیت‌زدایی انجام داد.

حجت‌الاسلام عبادی‌زاده، با بیان اینکه باید مشخص شود که صنایع چه میزان از بار محرومیت و بیکاری هرمزگان را رفع می‌کنند، خاطرنشان کرد: اعلام کرده‌ام که تمام صنایع استان هرمزگان در پایان هر سال باید گزارشی صنایع به صورت سالانه باید گزارشی از وضعیت استخدام نیروهای بومی و اقدامات انجام شده در راستای رفع محرومیت، ارائه کنند تا مشخص شود چه میزان در رفع محرومیت و فقر در استان هرمزگان نقش داشته‌اند.

کد خبر 566699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.