لزوم تهیه برنامه جامع برای حوزه دانش‌بنیان

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: باید برنامه جامعی از سوی مدیریت شهری برای حوزه دانش‌بنیان تهیه شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدمجتبی خیام‌نکویی، امروز _پنجشنبه، هجدهم فروردین‌ماه_ در جلسه هم‌اندیشی راهکار تحقق شعار سال با آرزوی قبولی طاعات و عبادات اظهار کرد: ما در طول بیش از چهار دهه گذشته انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف پیشرفت داشتیم، ولی باید اعتراف کنیم که در عرصه اقتصاد آنگونه که باید، پیشرفت نداشتیم و این به عنوان پاشنه آشیل فشار دشمن بر ما شده است؛ به همین خاطر تحریم‌های خود را مبتنی بر این امر قرار داد و در مقابل رهبر معظم انقلاب در یک دهه گذشته نام‌گذاری سال‌ها را بر مبنای اقتصاد و تولید قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: امروز اگر بخواهیم در این مسیر کنونی، اقتصاد کشور را طی کنیم به جایی نخواهیم رسید و متأسفانه دولت‌ها نیز زیاد تمایل ورود به عرصه فناوری ندارند اما برخلاف این رویه، رهبری در یک دهه گذشته به شدت بر اقتصاد دانش‌بنیان‌ها و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تاکید دارند.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: مهمترین ویژگی که در اقتصاد دانش‌بنیان وجود دارد ظرفیت کم‌نظیر ما در این عرصه است؛ در واقع مزیت ما نسبت به دیگر کشورها وجود نیروی انسانی است.

خیام‌نکویی تصریح کرد: مقام معظم رهبری قریب به ۱۰ سال است بحث دانش‌بنیان را پیگیری می‌کنند و باید بدانیم که نیروی انسانی متخصص، مهمترین ویژگی اقتصاد دانش‌بنیان است که ایران از آن برخوردار است.

وی گفت: اصفهان طی سال‌های اخیر دچار نوعی عقب‌افتادگی در زمینه دانش‌بنیان‌ها شده است، در حالی که زیرساخت‌های علم و فناوری به علاوه نیروی انسانی متخصص از مزیت‌های استان به‌شمار می‌رود که متأسفانه در سال‌های اخیر به آن توجه نکردیم و باعث عقب‌افتادگی استان در این عرصه شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید به یک دیدگاه مشترک در رابطه با اقتصاد دانش‌بنیان برسیم، افزود: روزی که انقلاب اسلامی پیروز شد جمعیت ما ۳۵ میلیون نفر و تولید کشاورزی ما ۲۵ میلیون تن بوده است، اما اکنون ۱۲۰ میلیون تن تولید با جمعیت فعلی ۸۵ میلیون نفری داریم که برای سال ۱۴۳۰ با همین رشد جمعیت که مطلوب رهبری هم نیست حداقل ۱۹۰ میلیون تن تولید غذا برای جمعیت بالای صد میلیون نفری نیاز است.

خیام‌نکویی تاکید کرد: ضریب خودکفایی ما در حوزه غذا ۸۰ درصد است و بابت آن ۲۰ درصد مابقی، بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار را به واردات خوراک اختصاص می‌دهیم که روغن، غذای دام و طیور از مهم‌ترین موارد آن است.

وی خاطرنشان کرد: از یک طرف با یک جمعیت رو به رشد مواجه هستیم و از سویی دیگر نیاز ما به تولید بیشتر رو به افزایش است، حقیقتاً نمی‌توانیم ادعا کنیم استقلال داریم اما در استقلال غذایی که یک امر استراتژیک است، نباید عاجز باشیم و این امر استراتژیک نباید به پاشنه آشیل دشمن تبدیل شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حوزه تولید غذا باید به استقلال برسیم؛ در واقع هیچ راهی برای افزایش تولیدات غذایی خود و تأمین امنیت غذایی کشور نداریم جز اینکه انقلاب بهره‌وری در تولید غذای کشور ایجاد کنیم که اساس آن دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی است.

خیام‌نکویی اظهار کرد: امکان افزایش سطح زیر کشت را در کشور نداریم؛ لذا باید دانش، فناوری و علم را به عرصه کشاورزی وارد کنیم. امروز کشاورز نمونه اصفهان در هر هکتار ۱۴ تن گندم تولید می‌کند، در حالی که میانگین کشت استان و کشور در هر هکتار نزدیک به ۵ تن است.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های علمی استان را به عرصه حل مشکلات ورود ندادیم، ۷۰ درصد از بهره‌برداران بخش کشاورزان بی‌سواد یا کم‌سواد هستند؛ لذا موضوع ورود و رسوخ دانش و فناوری به کار کمی مشکل است اما کشاورزان ما تجربه گران‌سنگی دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان اگر قصد دارد در عرصه دانش‌بنیان ورود کند باید اقداماتی انجام دهد که در سال جاری مجموعه خدماتی که یک شهروند از شهرداری اصفهان دریافت می‌کند، تماماً از طریق ای تی و ای سی تی امکان‌پذیر باشد و حضور فیزیکی مردم به مجموعه شهرداری صفر شود.

خیام‌نکویی گفت: همچنین به مدیریت شهری پیشنهاد می‌کنم از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه آلودگی هوا و مسائل زیست‌محیطی به شکل ویژه‌ای حمایت کند تا مشکلات اصفهان رفع شود.

وی افزود: اولین اقدام در مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان، ایجاد یک مفهوم مشترک است و دومین اقدام این است که یک برنامه جامع از سوی مدیریت شهری برای حوزه دانش‌بنیان تهیه شود. سومین اقدام این است که همه ظرفیت‌های علمی و زیرساخت‌های دانشگاهی استان در بحث دانش‌بنیان به کار گرفته شود، چهارمین اقدام آن است که پیشنهاد می‌شود شهرداری یک پارک فناوری و علمی در حوزه خدمات شهری ایجاد کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر در شهرداری و شورای اسلامی شهر پیرامون بحث دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌بنیان اجماع باشد چندین نتیجه خواهد داشت، نخست اینکه مدیریت شهری اصفهان به عنوان یک الگو در کشور شناخته می‌شود و دومین نتیجه آن است که مردم از نتایج آن بهترین بهره را می‌برند. سومین ثمره نیز آن است که فساد در حوزه‌های دانش‌بنیان بسیار کم است و این در بعد نظارتی به مدیریت شهری بسیار کمک می‌کند.

کد خبر 566675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.