فرصت همکاری جامع ایران و چین

یک کارشناس روابط امور بین‌المللی گفت: دولت سیزدهم می‌تواند در قالب یک بسته کامل وارد همکاری با چین شود تا کشور از مزیت این ارتباط پایدار بهره‌مند شود.

صادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا به مناسبت پنجاهمین سالگرد ارتباط ایران و چین اظهار کرد: ایران هم‌اکنون در موقعیتی قرار گرفته است که امکان ارتباط با بسیاری از کشورهای دنیا را دارد. در واقع در بین این کشورها باید به دنبال ارتباط با کشوری باشیم که مزیت‌های بیشتری برای ما داشته باشند که البته این ارتباط صرفاً اقتصادی نخواهد بود؛ یعنی ماهیت ارتباطی کشوری مانند ایران با چین بسته‌ای از روابط است که شامل روابط نظامی، امنیتی و اقتصادی تا حدودی حوزه علمی و صنعتی را نیز شامل می‌شود.

وی افزود: ایران در دوره مدیریت دولت سیزدهم باید به دنبال این باشد که مجموعه کشورهایی را که مایل به ارتباط با ایران هستند، اولویت‌بندی کند که البته چین می‌تواند یکی از اولین اولویت‌های ما باشد.

این کارشناس روابط امور بین‌المللی تصریح کرد: ایران می‌تواند یک بسته همکاری‌های متنوع را در همه حوزه‌ها با چین داشته باشد، زیرا در موقعیت فعلی، چینی‌ها نیازمند همکاری با ایران در حوزه خلیج فارس هستند.

کوشکی تاکید کرد: به دلیل ویژگی‌های خاص منطقه خلیج فارس، چینی‌ها تمایل دارند با همکاری ایران در این منطقه حضوری همه‌جانبه داشته باشند، البته چینی‌ها این حضور اقتصادی همه‌جانبه را در منطقه دارند اما تمایل دارند که در یک بسته کامل ارتباطشان را با ایران گسترش دهند، زیرا در حوزه خلیج فارس به ما نیاز دارند.

وی افزود: این موضوع مزیتی برای ایران ایجاد می‌کند و لازم است از این فرصت استفاده کنیم. باید در قالب همکاری‌های متنوع با چین از این فرصت بهره‌برداری شود تا برنامه‌ها و فعالیت‌های کشور بهتر پیش رود، در عین حال چینی‌ها نیز از وساطت و همکاری‌های ما در خلیج فارس استفاده می‌کنند.

کوشکی پیرامون عملکرد دولت سیزدهم در برقراری ارتباط با چین خاطرنشان کرد: بعضی از دولت‌های پیشین متوجه نیاز چین به ایران و مزیت این رابطه نبودند و به همین دلیل توجه خاصی نیز به آن نداشتند، از نگاه برخی به چین به عنوان یک مقصد برای ورود کالاهای کم‌کیفیت نگاه شده است، به نظر می‌رسد تفاوت دولت سیزدهم با دولت‌های قبلی این است که شخص رئیس‌جمهور یا برخی مدیران دولتی نگاه دقیق‌تری به مزایای رابطه با چین دارد اما هنوز ایران همکاری جدی، واقعی و همه‌جانبه را با چین شروع نکرده است.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم می‌تواند در قالب یک بسته کامل وارد همکاری با چین شود تا کشور از مزیت این ارتباط پایدار بهره‌مند شود.

کد خبر 566604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.