کابوس «ایران بی‌توافق» در واشنگتن

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، هجدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تجارت ۱۰۱ میلیارد دلاری بدون FATF» به بررسی رشد اقتصادی سال گذشته پرداخت و نوشت: ورود به سال ۱۴۰۱ و گزارش‌های آماری و عملکردی از نیمه دوم سال گذشته باعث شد دروغ‌های دولت گذشته بیش از پیش نمایان شود. رئیس‌جمهور وقت (حسن روحانی)، وزرا، کارشناسان همراه و اعضای اتاق بازرگانی یک‌صدا اعلام می‌کردند که اگر FATF تصویب نشود، تجارت و همکاری‌های اقتصادی با تمام کشورها متوقف می‌شود و ایران به صورت کامل منزوی خواهد شد.

این خط و نشان‌ها تا جایی جلو رفت که حتی برخی منتقدان عملکرد دولت دوازدهم هم به این باور رسیده بودند که تمام گره‌های اقتصادی با FATF باز خواهد شد، اما در این روزها که آمار تجارت خارجی و وضعیت ذخایر ارزی کشور رسانه‌ای شده است و همچنین خبرهای خوش از حذف برخی از ممنوعیت‌های واردات شنیده می‌شود، گواه آن است که اقتصاد ایران وابسته به FATF نیست و بدون کارگروه اقدام مالی مشترک هم می‌توان فعالیت اقتصادی کرد.

دولت روحانی در شرایطی که اقتصاد کشور از تحریم‌های ظالمانه آسیب دیده بود و کمبود ارز، بخش‌های تولید را به‌شدت تحت فشار قرار داده بود، هیچ مذاکره‌ای با کشورهای همسایه انجام نداد و نگاهش تنها به تصمیم و صحبت سران کشورهای اروپایی بود. دولت روحانی هرگونه تغییر در اقتصاد ایران را منوط به همکاری با کشورهای عضو اتحادیه اروپا کرده بود. دروغ‌پردازی‌ها و دست روی دست گذاشتن‌ها سبب شد که قیمت ارز سیر صعودی به خود بگیرد و روز به روز قیمت انواع کالاها افزایش پیدا کند.

کابوس «ایران بی‌توافق» در واشنگتن

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کابوس «ایران بی‌توافق» در واشنگتن» به بررسی روند مذاکرات وین پرداخت و نوشت: در حالی که از آخرین دور مذاکرات با ایران در وین، حدود یک ماه می‌گذرد، همچنان آینده و سرنوشت توافق هسته‌ای نامعلوم است. ابهام در سرنوشت توافق با ایران، بیش از آن که در تهران با واکنش روبه‌رو شود، در واشنگتن با نگرانی روبه‌رو شده و به نظر می‌رسد که برای غربی‌ها، تصور آینده بی توافق با ایران بسیار چالش‌برانگیزتر از ایران با توافق خواهد بود.

همزمان با کش‌دار شدن بی توافقی با ایران، صداهایی از واشنگتن به گوش می‌رسد که نگران شکست در مسیر دستیابی به توافق با ایران هستند. اگرچه مقامات امریکایی به ندرت از تمایل این کشور برای بازگشت به توافق با ایران سخن می‌گویند، اما برخی اظهارات در واشنگتن نشان می‌دهد که برای اعضای دولت بایدن، بازگشت به توافق هسته‌ای تعیین‌کننده و دارای اهمیت است. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در جدیدترین نشست خبری خود با خبرنگاران با دفاع از بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای، انعقاد و نهایی کردن دوباره این توافق را به نفع امنیت ملی آمریکا و به طور کلی کشورهای غربی عنوان کرد و گفت: «بازگشت دوجانبه به پایبندی، در راستای منافع ما در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و در راستای منافع گسترده‌تر ما در زمینه امنیت ملی است.

به این دلیل که امروز هم مانند قبل، بازگشتی دوجانبه به پایبندی دوباره موجب اعمال محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی و دائمی بر برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد، به قول خودمان، یعنی برنامه هسته‌ای ایران را دوباره داخل جعبه خواهد گذاشت، طوری که به نفع ما و به نفع اروپایی‌ها خواهد بود که عضوی از گروه ۱+۵ هستند، و نه تنها به نفع آنها، بلکه به نفع جامعه گسترده‌تر بین‌المللی خواهد بود.» پیش‌تر نیز مقامات دیگری در واشنگتن از جمله «لوید آستین»، وزیر دفاع از بازگشت به توافق هسته‌ای دفاع کرده و این بازگشت را در راستای منافع آمریکا عنوان کرده بودند. «غنی‌سازی ایران» به جای «غنی‌سازی اورانیوم»!

کابوس «ایران بی‌توافق» در واشنگتن

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۵/‏۱۶ میلیارد دلار قرارداد نفتی طی ۷ ماه بدون برجام و FATF‌» نوشت: جواد اوجی اخیراً با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در انعقاد قراردادهای نفتی و جذب سرمایه گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۵۵ قرارداد و تفاهم‌نامه امضا کردیم، ۱۶.۵ میلیارد دلار با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا شده که هم در بحث توسعه میدان‌ها نفتی و گازی مشترک، هم بحث جمع‌آوری گازهای مشعل بوده است.

وی افزود: ۲۸ مورد از این قراردادها مربوط به جمع‌آوری گازهای همراه نفت و مشعل بوده که قرار است تا پایان این دولت تعیین تکلیف شود. در بحث احداث خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی نیز قراردادهایی امضا شد تا تردد تانکرها در جاده‌ها کم و انتقال فرآورده از جنوب کشور تا شمال کشور با خط لوله انتقال انجام شود.

وزیر نفت ادامه داد: در بحث احداث مخازن ذخیره‌سازی گاز طبیعی، تکمیل زنجیره پتروشیمی و احداث پتروپالایشگاهی نیز قراردادهایی امضا شد و نخستین واحد پتروپالایشگاهی توسط وزارت نفت به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در استان هرمزگان در بهار امسال کلنگ‌زنی می‌شود.

اوجی افزود: عمده تأمین مالی قراردادهای توسعه میدان‌ها از محل عایدات همان میدان خواهد بود و هلدینگ‌های بزرگ، میدان‌ها نفتی و گازی را توسعه می‌دهند و سرمایه‌گذاری که انجام دادند، از محل تولید نفت، میعانات گازی و گاز مستهلک خواهد شد. بخش دیگری از تأمین مالی نیز توسط کنسرسیوم‌های بانکی به صورت فاینانس و تسهیلات است و بخشی نیز از منابع داخلی پروژه‌ها تأمین خواهد شد.

وی گفت: برای توسعه فاز دو میدان مشترک آزادگان، شرکت‌های مختلفی آمده‌اند و تکمیل و توسعه این میدان در حال بررسی است تا زمینه همکاری با شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ فراهم شود که تکمیل و توسعه این میدان‌ها توسط شرکت‌های بزرگ داخلی انجام خواهد شد.

کابوس «ایران بی‌توافق» در واشنگتن

کد خبر 566599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.