ستاره‌های سابق و فعلی تیم ملی فوتبال ولز چه کسانی هستند؟

درحالی که قرعه کشی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ انجام شده، اما هنوز تکلیف برخی از تیم‌های راه یافته به قطر مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با برگزاری مراسم قرعه کشی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر تمامی تیم‌ها حریفان خود را شناختند. یکی از همین تیم‌ها، ایران بود که در گروه دو، با انگلیس، آمریکا و سه تیمی که یکی از آنها از میان ولز، اسکاتلند و اوکراین از پلی‌آف به مرحله گروهی می‌رسد، هم گروه شده است. برای آشنایی بیشتر با تیم ولز مهم‌ترین ستاره‌های سابق و فعلی ولزی در ادامه معرفی شده‌اند.

ستاره های سابق و فعلی تیم ملی فوتبال ولز چه کسانی هستند؟

رایان گیگز:

رایان در دوران بازی‌گری در عرصه ملی، سال ۱۹۸۹ رده زیر ۱۶ سال را با پیراهن انگلستان گذارند، در همان سال، رده زیر ۱۸ سال را با ولز سپری کرد و در زیر ۲۱ ساله‌ها هم سال ۱۹۹۱ عضو تیم ملی فوتبال ولز بود. گیگز از همان سال تا ۲۰۰۷ تقریباً ۶۴ بار پیراهن بزرگسالان ولز را پوشید و در سال ۲۰۱۲ هم چهار بار با لباس بریتانیا در میادین بین المللی ظاهر شد.

رایان که ۹۶۳ بازی با پیراهن منچستر یونایتد انجام داده و تمام عمر بازیگری خود را با شیاطین سرخ گذارنده، در سال‌های حضورش در تیم اصلی منچستر یونایتد توانسته به ۱۳ عنوان قهرمانی لیگ برتر انگلیس، دو عنوان‌قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، چهار عنوان قهرمانی جام حذفی انگلیس، چهار عنوان قهرمانی جام اتحادیه، یک عنوان قهرمانی سوپر کاپ اروپا، یک عنوان قهرمانی جام بین قاره‌ای، یک عنوان‌قهرمانی جام باشگاه‌های جهان، و ۱۰ عنوان قهرمانی سوپرکاپ انگلیس دست یابد.

او دومین بازیکن پرافتخار تاریخ فوتبال با ۳۶ جام رسمی است، اما گیگز تمام این جام‌ها را با یک تیم به دست آورده و از این حیث رکورددار است.

با این حال او در رده ملی به افتخارات زیادی دست پیدا نکرد. تنها افتخار مهم او جایزه "استعداد طلایی" ولز بود. نخستین بازی ملی گیگز در حالی مقابل آلمان غربی انجام شد که یار تعویضی تیم ملی ولز تنها ۱۷ سال و ۳۲۱ روز سن داشت. او در رده ملی هیچ مجالی برای درخشش به دست نیاورد. آن‌ها در یک قدمی حضور در جام جهانی ۲۰۰۲، بازی برگشت پلی‌آف مقابل روسیه را در زمین خود با یک گل واگذار کردند تا ولزی‌ها به رغم داشتن بازیکنان بزرگی که اکثر آن‌ها در لیگ برتر بازی می‌کنند همچنان ناکام باشند.

ستاره های سابق و فعلی تیم ملی فوتبال ولز چه کسانی هستند؟

ایان راش:

او ۲۰ اکتبر ۱۹۶۱ در کشور ولز متولد شد، راش در سال‌های ۱۹۸۰–۱۹۸۷ و ۱۹۸۸–۱۹۹۶ میلادی در باشگاه لیورپول به عنوان مهاجم سابقه بازی کردن دارد. ایان در آن سال‌ها با به ثمر رساندن ۳۴۶ گل تبدیل به عنوان بهترین گلزن تاریخ باشگاه لیورپول شد. ایان راش همچنین برای باشگاه‌های چستر سیتی، یوونتوس، لیدز یونایتد، نیوکاسل، شفیلد یونایتد، رکسهام و المپیک سیدنی بازی کرده‌است.

این مهاجم قهار، دوران حضورش در تیم ملی فوتبال ولز را از سال ۱۹۸۰ آغاز کرد و تا سال ۱۹۹۶ ملی پوش بود در این مدت آمار ۷۳ بازی و ۲۸ گل را از خود بر جای گذاشت.

ستاره های سابق و فعلی تیم ملی فوتبال ولز چه کسانی هستند؟

گرک بلمی:

گرک بلمی یکی دیگر از بازیکنان شاخص و سابق تیم ملی فوتبال ولز است. از باشگاه‌هایی که بلمی در آن بازی کرده‌است می‌توان به نوریچ سیتی، کاونتری سیتی، نیوکاسل یونایتد، سلتیک، بلکبرن روورز، لیورپول، وستهام یونایتد، منچستر سیتی و کاردیف سیتی اشاره کرد، جالب است بدانید که پس از گلزنی برای کاردیف سیتی، او به نخستین بازیکن لیگ برتر تبدیل شد که برای هفت تیم گلزنی کرده است.

همچنین او بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۳، در ۷۸ بازی ملی برای تیم ملی فوتبال ولز به میدان رفته و ۱۹ گل به ثمر رسانده‌است.

ستاره های سابق و فعلی تیم ملی فوتبال ولز چه کسانی هستند؟

جان توشاک:

او برای فوتبال دوستان ایرانی یک چهره نام آشنا است، چرا که این مربی سال ۲۰۱۸ در مقطعی به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم فوتبال تراکتور سازی تبریز نشست. توشاک در دوران مربیگری خود، روی نیمکت تیم‌های بزرگی نشسته است که می‌توان به رئال مادرید به عنوان بزرگ‌ترین آنها اشاره کرد.

جان در دوران بازی‌گری خودش، برای کاردیف، لیورپول و سوانسی مجموعاً ۴۷۱ بار بازی کرده و ۱۹۵ گل هم به ثمر رساند. در عرصه ملی هم او در حد فاصل ۱۹۶۸- ۱۹۶۹ برای تیم ملی زیر ۲۳ ولز در چهار بازی به میدان رفت. توشاک البته ۱۹۶۹ تا ۱۹۸۰ لباس تیم اصلی ولز را پوشیده و در ۴۰ بازی ۱۳ گل هم وارد دروازه رقبا کرده است.

ستاره های سابق و فعلی تیم ملی فوتبال ولز چه کسانی هستند؟

مارک هیوز:

مارک هیوز یکی دیگر از چهره‌های ارزشمند فوتبال ولز است. او دوران بازی‌گری خود را از جوانان منچستر یونایتد آغاز کرد و در سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۰ عضو شیاطین سرخ بود. هیوز در رده بزرگسالان برای تیم‌های باشگاهی زیادی از جمله منچستر یونایتد، بارسلونا، بایرن مونیخ، چلسی، ساوتهمپتون، اورتون و بلکبرن به میدان رفت و در مجموع ۶۰۶ بازی برای این تیم‌ها، ۱۶۴ گل هم به ثمر رساند.

هیوز به عنوان مربی هم در تیم‌هایی چون تیم ملی فوتبال ولز، بلکبرن راورز، منچستر سیتی، فولهام، کویینز پارک رنجرز و استوک سیتی مربیگری کرده‌است. این درحالی است که جدا از بحث مربیگری، این مرد طی سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۹، تعداد ۷۲ بازی ملی برای ولز و ۱۶ گل هم در کارنامه خود ثبت کرده است.

ستاره های سابق و فعلی تیم ملی فوتبال ولز چه کسانی هستند؟

آرون رمزی:

آرون رمزی یکی از هافبک‌های خوش نقشی است که در تیم ملی فوتبال ولز بازی می‌کند، او ۳۱ ساله است. آرون فوتبال خود را از تیم جوانان کاردیف آغاز کرد و از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶ عضو آن تیم بود. رمزی با اینکه یک هافبک فوق‌العاده بود، اما هرگز به حقش نرسید و در نهایت برای کاردیف، آرسنال و ناتنیگهام بازی کرد و سپس سال ۲۰۱۹ به یوونتوس پیوست. این مرد ولزی در ۴۹ بازی، ۵ گل هم برای بانوی پیر به ثمر رساند.

این درحالی است که او از ژانویه تورین را ترک کرده و به صورت قرضی برای گلاسکو رنجرز اسکاتلند بازی می‌کند و تا کنون نیز در چهار بازی موفق شده ۲ گل وارد دروازه رقبا کند. آرون رمزی در رده ملی با ولز خیلی پر فروغ نبود، او از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ ابتدا برای تیم زیر ۱۷ ساله‌ها، ۱۵ بازی انجام داد و دو گل زد. سپس برای ریز ۲۱ ساله‌ها از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ به میدان رفت و طی ۱۲ بازی دو گل هم زد.

رمزی سال ۲۰۰۸ به تیم اصلی ولز راه یافت و ۷۲ بار پیراهن کشورش را پوشید و اتفاقاً موفق شد ۲۰ گل هم به ثمر برساند. اما نکته عجیب داستان بازی‌های ملی او، اینجا بود که آرون سال ۲۰۱۲ تصمیم گرفت به کشور خود پشت کند و پیراهن تیم ملی فوتبال انگلیس را بر تن کند. او اتفاقاً آنجا خیلی هم پرفروغ نبود و انجام پنج بازی برای سه شیرها، یک گل به ثمر رساند.

ستاره های سابق و فعلی تیم ملی فوتبال ولز چه کسانی هستند؟

جو آلن:

همه فوتبالی‌ها، از جو آلن یک چهره آرام و بی حاشیه سراغ دارند و او را با بازی‌هایش در پیراهن تیم فوتبال لیورپول به یاد می‌آورند. جو کارش را از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۷ در تیم جوانان هال سیتی آغاز کرد، سپس به سوانسی و رکسهام رفت و در سال ۲۰۱۲ به عضویت لیورپول درآمد. او تا ۲۰۱۶ عضو این تیم بود، و حالا درحال حاضر برای استوک سیتی بازی می‌کند.

جو آلن سال ۲۰۰۹ راهی تیم ملی فوتبال ولز شد و مدتی هم برای بریتانیا بازی کرد. او حالا یکی مهره‌های مهم ولزی‌ها است که آنها بتوانند از پلی آف جام جهانی در منطقه اروپا، راهی قطر شوند.

ستاره های سابق و فعلی تیم ملی فوتبال ولز چه کسانی هستند؟


گرت بیل:

بدون شک، مهم‌ترین ستاره تیم ملی فوتبال ولز گرت بیل ستاره رئال مادرید است. او در سال ۲۰۱۳ با مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو به رئال مادرید پیوست و در سال ۲۰۲۰ و بعد از هفت فصل حضور در مادرید و ثبت ۱۰۵ گل و کسب ۱۶ جام مختلف به‌صورت قرضی و با قراردادی یک ساله به تیم تاتنهام بازگشت و حالا دوباره در رئال حضور دارد. از جمله افتخارات او نیز انتخاب شدن دو سال به عنوان بهترین بازیکن لیگ جزیره بود.

بیل در ۲۷ می ۲۰۰۶ برای اولین بار با پیراهن قرمز ولز به میدان رفت و جوان‌ترین بازیکن تاریخ این کشور شد که در سال ۲۰۱۲ هری ویلسون رکوردش را شکست. این بازیکن از همان ابتدا در تیم‌های زیر ۱۷، زیر ۱۹ و زیر ۲۱ ساله‌های کشورش به میدان رفت. ضمن اینکه در رده بزرگسالان هم ۱۰۱ بازی و ۳۸ گل به ثمر رسانده است. ولز کلاً تیم موفقی نبوده‌است و گرت در این تیم موفقیت خاصی نداشته است و معمولاً به تورنمنت‌های بزرگ صعود نمی‌کند، اما در انتخابی یورو ۲۰۱۶ آن‌ها بسیار خوب ظاهر شدند و حتی به این رقابت‌ها برای اولین بار در تاریخ راه یافتند. حالا باید در پلی‌آف جام جهانی قطر چه می‌کنند.

کد خبر 566564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.