ارائه اطلاعات ارزنده برای متخصصان ساخت‌وساز در یک کتاب

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به تدوین کتاب "دانستنی‌هایی در مورد قوانین ماده ۱۰۰ و قوانین عدالت اداری"، گفت: این کتاب ضمن اشاره به مواردی همچون مهم‌ترین وظایف و نحوه عملکرد شهرداری‌ها در حوزه شهرسازی و کمیسیون ماده ۱۰۰، اطلاعات ارزنده‌ای برای متخصصان حوزه ساخت‌وساز ارائه کرده است.

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: توسعه شتابان شهرنشینی و تحولات اجتماعی و اقتصادی شهرها، سبب پیامدهای زیادی مشتمل بر آلودگی هوا، ترافیک، کمبود آب، مصرف بالای انرژی، تراکم بیش از حد جمعیت، کمبود مسکن و اسکان غیررسمی و زاغه‌نشینی شده است.

وی ادامه داد: رشد روزافزون جمعیت و گرانی زمین و در نتیجه نیاز بیشتر بشر به مسکن، موجب ساخت‌وسازهای غیرقانونی و تخلفات ساختمانی از قبیل بلندمرتبه‌سازی، تراکم‌ساختمانی اضافی و این‌گونه تخلفات شده است؛ به گونه‌ای که ساختمان‌های زیادی بدون توجه به قوانین و مقررات شهرداری و شهرسازی ایجاد شده است که از مفاد پروانه اخذ شده عدول کرده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در سطح کشور نیز مشکلات زیادی در رابطه با ساخت‌وسازهای غیرمجاز وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به رعایت نکردن استانداردها و ضوابط پیش‌بینی شده ساخت‌وسازها در مطالعات طرح‌های توسعه شهری، مسکن‌سازی شتاب‌زده به علت نداشتن پروانه ساختمان به صورت ریزدانه و کوتاه‌مرتبه بدون نقشه و ناظر با مصالح نازل و کم‌دوام حتی در مکان‌های فاقد ایمنی کافی مانند بستر رودها و مسیل‌ها و در حریم دکل‌های برق فشار قوی، غلبه کاربری‌های مسکونی بر کاربری‌های عمومی و خدماتی، استفاده غیرقانونی از آب، برق، گاز و تلفن و بازتفکیک غیرمجاز مساکن اشاره کرد.

وی اضافه کرد: قوانین و ضوابط اصولی شهرداری و شهرسازی و راهکارهای حقوقی مناسب توسط مهندسان، معماران، شهرسازان و حقوق‌دانان خبره در رابطه با تخلفات ساخت‌وساز، می‌تواند باعث کاهش تخلفات ساختمانی شود که بر این اساس، کتاب "دانستنی‌هایی در مورد قوانین ماده ۱۰۰ و قوانین عدالت اداری" در دو بخش تدوین شد.

مهدویان با بیان اینکه کتاب " دانستنی‌هایی در مورد قوانین ماده ۱۰۰ و قوانین عدالت اداری " به مواردی همچون مهم‌ترین وظایف و نحوه عملکرد شهرداری‌ها در حوزه شهرسازی و کمیسیون ماده ۱۰۰ پرداخته است، تصریح کرد: این کتاب، بر اساس قوانین و ضوابط و مقررات مربوطه مشتمل بر قانون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها، قانون دیوان عدالت اداری، قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری را شرح داده است.

وی افزود: بخش اول کتاب " دانستنی‌هایی در مورد قوانین ماده ۱۰۰ و قوانین عدالت اداری " به مفاد "ماده ۱۰۰" و نحوه عملکرد شهرداری در تاریخچه رسیدگی به تخلفات ساختمانی، آغاز فعالیت‌های کمیسیون ماده ۱۰۰، سیر تحولات تشکیل ماده ۱۰۰، ماده ۱۰۰ مصوب و تبصره و سوالات متداول در این زمینه پرداخته است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به بخش دوم کتاب " دانستنی‌هایی در مورد قوانین ماده ۱۰۰ و قوانین عدالت اداری " اضافه کرد: بخش دوم این کتاب به دیوان عدالت اداری و سوالات متداول مربوط به آن، نحوه ابلاغ آرا به مالکان و ذی‌نفعان، مهلت‌های رسیدگی به تخلفات و چگونگی رسیدگی به تخلفات داخل و خارج از حریم شهر اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع، کتاب " دانستنی‌هایی در مورد قوانین ماده ۱۰۰ و قوانین عدالت اداری " جنبه کاربردی داشته و اطلاعات ارزنده‌ای برای متخصصان حوزه ساخت‌وساز و شهرداری‌ها ارائه کرده است.

کد خبر 566539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.