آخرین جزئیات جدید از طلبه‌هایی که در حرم رضوی مورد حمله قرار گرفتند

رئیس‌جمهور، وزارت اطلاعات را مکلف کرد با همکاری همه نهادهای ذی‌صلاح، به‌سرعت تمام عوامل مؤثر حادثه روز گذشته مشهد را شناسایی و تحت تعقیب قرار دهند و نتیجه را به اطلاع عموم مردم برسانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هم‌زمان با سومین روز ماه مبارک رمضان (شانزدهم فروردین‌ماه) سه طلبه حاضر در صحن پیامبر اعظم (ص) توسط فردی که هویتش در دست بررسی است، با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفتند. بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، با هوشیاری زائران و تلاش عوامل انتظامات و یگان حفاظت حرم مطهر، ضارب بلافاصله بازداشت و تحویل مقامات انتظامی شد و مصدومان به‌سرعت به بیمارستان منتقل شدند.

پس از انتشار این خبر، «یعقوب‌علی نظری» استاندار خراسان رضوی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. وی گفت: ساعت ۱۴ امروز (روز گذشته شانزدهم فروردین‌ماه) سه طلبه حاضر در صحن پیامبر اعظم (ص) با فردی که هویتش در دست بررسی است، با ضربات چاقو موردحمله قرار گرفتند.

وی اظهار کرد: در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر رضوی، ضارب با سلاح سرد به سه روحانی حمله‌ور شد و آن‌ها را مجروح کرد.

جان باختن یکی از روحانیون

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: یک نفر از روحانیون به علت شدت جراحات وارده در همان لحظه جان خود را از دست داد و دو نفر دیگر به بیمارستان منتقل شدند که وضعیت یک نفر از مضروبان وخیم گزارش شده و تحت مراقبت‌های ویژه است.

وی افزود: ضارب در لحظه اولیه دستگیرشده و موضوع در حال بررسی است؛ نتایج بررسی و جزئیات حادثه متعاقباً اعلام خواهد شد.

تشریح حادثه حرم رضوی از زبان دادستان عمومی و انقلاب خراسان رضوی

«محمدحسین دورودی» دادستان عمومی و انقلاب خراسان رضوی در خصوص جزئیات حادثه صحن پیامبر اعظم (ص) در حرم رضوی گفت: پرونده این حادثه در دادسرای خراسان رضوی تشکیل شده و تحقیقات بیشتر در حال انجام است.

وی با اعلام اینکه ضارب سه روحانی در صحن پیامبر اعظم (ص) به همراه همدستانش دستگیر شده، اظهار کرد: پرونده این حادثه در دادسرای استان تشکیل‌شده و تحقیقات بیشتر در حال انجام است.

دورودی بابیان اینکه بازپرس ویژه قتل تحقیقات اولیه خود را آغاز کرده است، عنوان کرد: ضارب فردی با تبعه خارجی است.

خبر شهادت روحانی دوم تکذیب شد

پس از انتشار این خبر، ساعتی بعد در فضای مجازی خبر شهادت روحانی دوم منتشر شد؛ بر همین اساس قائم‌مقام امور مساجد مشهد با تکذیب خبر شهادت روحانی دوم در حادثه حرم رضوی، اظهار کرد: این خبر فقط شایعه بوده که باعث نگرانی خانواده آنان نیز شده است. در حال حاضر از بیمارستان خارج شده‌ام و به‌غیر از آقای اصلانی که اثرات جراحت‌های جنگ در جان باختن ایشان تأثیرگذار بود، دو طلبه دیگر در قید حیات هستند. آقای اصلانی از ائمه جماعت خوب و موفق ما در حاشیه شهر مشهد بوده است.

وی ادامه داد: البته حال یکی از طلبه‌ها وخیم است و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری‌شده؛ اما عمل موفقیت‌آمیزی پشت سر گذاشته است. اتفاق خاصی برای طلبه سوم رخ نداده است.

واکنش سازمان اطلاعات سپاه خراسان رضوی به حادثه حرم رضوی

پس از ساعاتی از انتشار خبر سازمان اطلاعات سپاه خراسان رضوی در خصوص حادثه حرم رضوی بیانه‌ای منتشر کرد.

در این بیانیه آمده بود:

هم‌زمان با سومین روز ماه مبارک رمضان فردی با هویت و ملیت معلوم اقدام به حمله با سلاح سرد به سه روحانی کرد که منجر به شهادت یک نفر و زخمی شدن دو نفر دیگر شد.

لازم به ذکر است فرد ضارب بلافاصله توسط عوامل امنیتی دستگیرشده و تحقیقات در این خصوص در حال انجام است.

نظر به اهمیت و حساسیت‌های موجود در پرونده و ادامه بازجویی‌های تخصصی از نام برده، توصیه می‌شود از هرگونه گمانه‌زنی‌های نامعتبر در این خصوص پرهیز شود.

دستور دادستان کل برای رسیدگی فوری و برخورد با عوامل حادثه حرم رضوی

در نامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور خطاب به دادستان مشهد آمده است: خبر جنایت و حمله وحشیانه فردی با تفکرات تکفیری به سه روحانی جهادگر عزیز که از شاگردان مکتب امام جعفر صادق علیه‌السلام بوده‌اند، موجب تأثر و تأسف گردید.

وی افزود: ضمن عرض تسلیت به محضر حضرت بقیة‌الله‌الاعظم ارواحنا له‌الفدا و امام رئوف حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام که در ماه مبارک رمضان دشمنان اسلام و دست‌نشانده‌های خبیث و جنایتکار عناصر تکفیری و وابسته به اجانب موجب هتک حرمت آستان ملکوتیش گردیده و به جان زائران حریم امن آن امام تعرض کرده و موجب شهادت و جراحت آنان گردیدند، مؤکدا از دادستان محترم مشهد مقدس و همچنین نیروهای اطلاعاتی و امنیتی درخواست تعقیب و ریشه‌یابی دست‌های پشت پرده و پنهان این اقدام را داشته و برخورد قاطع با عامل و یا عوامل این حادثه را با فوریت در دستور کار قرار داده تا مطابق قوانین با آنان برخورد قاطعانه گردد.

دادستان کل کشور ادامه داد: دشمنان اسلام عزیز و اهل‌بیت علیهم‌السلام بدانند که هیچ‌گاه با این اقدامات پست و کثیف نخواهند توانست غباری بر پیکره جهان اسلام و مسلمین وارد کنند و نظام جمهوری اسلامی ایران با قدرت و صلابت، همچون گذشته با دشمنان دین مبین اسلام و خاندان پاک و مطهر اهل‌بیت علیهم‌السلام مبارزه کرده و مایه عزت و آبروی جهان اسلام خواهد بود. نتیجه تحقیقات و بررسی‌ها و نتایج حاصله به دفتر این‌جانب گزارش گردد.

مسعود خانی، مدیر بیمارستان امدادی مشهد گفت: کادر پزشکی این بیمارستان از هیچ تلاشی برای درمان دو طلبه مجروح که اکنون در این بیمارستان تحت مداوا هستند، دریغ نخواهند کرد.

وی ادامه داد: کادر پزشکی وظیفه خود را تمام و کمال در این زمینه انجام داده اما در ۲۴ ساعت ابتدایی، نمی‌توانیم اظهارنظر قطعی داشته باشیم.

همچنین قاضی «محمود عارفی»، بازپرس ویژه قتل عمد دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، گفت: در حادثه سوءقصد به سه روحانی در حرم رضوی، یک نفر جان باخت و دو مصدوم دیگر به بیمارستان منتقل شدند که خوشبختانه در وضعیت پایداری قرار دارند.

وی ادامه داد: تحقیقات در خصوص این پرونده ادامه دارد و اطلاعات تکمیلی درباره چرایی حادثه، هویت مقتول و دستگیرشدگان با تکمیل شدن اطلاعات متعاقباً اعلام خواهد شد.

واکنش نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی نسبت به حادثه حرم رضوی

آیت‌الله «سیداحمد علم‌الهدی» نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در پیامی به مناسبت این حادثه، اظهار کرد: شهادت جان‌گداز شخصیتی مجاهد و انقلابی، خیری خدوم برای قشر آسیب‌پذیر آن سامان، جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای اصلانی، جانباز و برادر دو شهید، قلب هر ولایتمدار انقلابی را جریحه‌دار می‌کند.

وی ادامه داد: این فاجعه جانکاه را به محضر مقدس بقیة‌اللهِ فی‌الارضین (عجب) و مقام معظم رهبری و جامعه روحانیت، خصوصاً جمع خدمت‌گزار و جهادگر علما در پهنه‌های «حاشیه شهر» و خانواده آن شهید سعید، تبریک و تسلیت عرض می‌کنم و برای این مرحوم، علو درجات و برای آن دو عزیز مجروح این حادثه، شفای عاجل از درگاه حضرت احدیت مسئلت می‌نمایم.

طلاب افغانستانی مقیم مشهد، جنایت در حرم امام رضا (ع) را محکوم کردند

جمعی از طلاب افغانستانی مقیم مشهد با صدور بیانیه‌ای هتک حرمت و جنایت در حرم امام رضا (ع) را محکوم کردند. این طلاب افغانستانی مقیم ایران سه‌شنبه‌شب در بیانیه خود اظهار کردند: خبر دردناک عروج ملکوتی و شهادت طلاب جهادگر در صحن حرم مطهر رضوی قلب‌های ما را مالامال درد و اندوه ساخت.

این طلاب افزودند: مطمئناً دست استکبار و ایادی آن‌ها در منطقه عامل اصلی این حادثه است تا بین امت اسلامی تفرقه و دودستگی ایجاد کند و از همه مهم‌تر مایه بدبینی نسبت به مهاجرین مظلوم افغانستانی گردد.

طلاب افغانستانی مقیم خراسان ضمن همدردی با خانواده شهدای روحانی، این حادثه اسفناک را به‌شدت محکوم کردند و از عاملان آن با هر عنوانی که داشته باشند، برائت جستند.

طلاب یاد شده در بیانیه خود گفتند: مبلغین جهادگر افغانستانی در عرصه‌های مختلف فرهنگی و تبلیغی در حاشیه شهر دوشادوش طلاب جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست با این سفاکان خون‌ریز دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ همان‌گونه که بارها امتحان خود را درصحنه‌های دفاع مقدس و دفاع از حرم پس داده‌اند.

طلاب افغانستانی مقیم ایران گفتند: از ملت دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه مسئولان محترم تقاضا می‌کنیم، ضمن ریشه‌یابی عوامل این حادثه تروریستی در داخل و خارج کشور، حساب این افراد را از سایر مهاجرین جدا نمایند تا خدای‌ناکرده عده‌ای فرصت‌طلب دست به اقدامات احساسی علیه مهاجرین مظلوم نزنند.

وزارت اطلاعات مکلف به شناسایی عوامل مؤثر در حادثه حرم رضوی شد

به گزارش ایمنا، حجت‌الاسلام «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان در پیامی ضمن محکومیت حادثه روز گذشته در حرم مطهر امام رضا (ع) و تسلیت شهادت مظلومانه حجت‌الاسلام اصلانی، تأکید کرد: قطعاً این حادثه ناگوار که به دست یکی از عناصر منحرف و تحت تأثیر گروه‌های تکفیری آمریکایی صورت گرفته است، باعث وحدت و انسجام بیش از پیش علاقه‌مندان به اسلام و ایران اسلامی می‌شود.

متن پیام بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

حادثه دیروز در آستان مقدس حضرت علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام که مأمن تمامی انسان‌های آزاده جهان فارغ از هرگونه دین و مذهب است و موجب شهادت مظلومانه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد اصلانی و مجروحیت دو طلبه عزیز جهادگر شد؛ باعث تأثر و جراحت قلبی این‌جانب و همه محبان این امام رئوف گردید.

ایشان از مبلغان جهادی اسلام ناب بود که مستضعفان شیعه و اهل سنت حاشیه شهر مشهد مقدس، مجاهدت‌های ایشان را از نزدیک دیده بودند.

قطعاً این حادثه ناگوار که به دست یکی از عناصر منحرف و تحت تأثیر گروه‌های تکفیری آمریکایی صورت گرفته است باعث وحدت و انسجام بیشتر از پیش علاقه‌مندان به اسلام و ایران اسلامی‌شده و رسوایی جریان‌های انحرافی را به همراه خواهد داشت. وزارت اطلاعات با همکاری همه نهادهای ذی‌صلاح موظف‌اند به‌سرعت تمامی عوامل مؤثر این حادثه را شناسایی و تحت تعقیب قرار داده و نتیجه را به اطلاع عموم مردم برسانند.

این‌جانب شهادت مظلومانه ایشان را به خانواده معظم شهید بزرگوار، همراهان و دوستان ایشان و حوزه علمیه خراسان تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند متعال، علو درجات ایشان و سلامتی و شفای دو عزیز دیگر مجروح این حادثه را خواستارم.

به گزارش ایمنا، ضارب بانام (ل. م) که از ساکنان منطقه قلعه ساختمان (شهرک شهید رجایی) است، به گفته اهالی منطقه دارای اختلالات روحی بوده و به ادعای خودش، از مدتی قبل این افراد را باانگیزه شخصی (که البته این ادعا در دست بررسی است)، نشان‌کرده و ظهر امروز در حرم مطهر رضوی مورد سوءقصد قرار داده است.

حجت‌الاسلام «پاک‌دامن»، یکی از روحانیون مضروب در حادثه مشهد، پس از جراحی در بخش مراقب‌های ویژه بستری‌شده و حجت‌الاسلام «دارایی» دیگر روحانی مضروب نیز همچنان در اتاق عمل تحت عمل جراحی به سر می‌برد.

کد خبر 566421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.