تاثیرات دورکاری بر توسعه هوشمند شهری

آنچه از دورکاری در ذهن اغلب مردم جهان نقش بسته، آغاز تغییرات در عملکرد تجارت است که می‌تواند نیروی کاری منعطفی را پرورش دهد؛ با این حال، کار در منزل زمینه را برای زندگی مردم به شیوه جدید در جوامع و شهرها هموار می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از شیوع بیماری کووید -۱۹، بسیاری از مردم دنیا به دورکاری روی آوردند و اغلب کمپانی‌ها نیز کارمندان خود را به انجام وظایف خود در منزل سوق دادند. حتی پس از کاهش چشمگیر گسترش ویروس در میان مردم، اغلب مایل بودند دست کم یک روز از هفته را به دورکاری بپردازند و این در حالی بود که برخی از مراکز کاری دنیا، برای همیشه به ارائه خدمات خود از راه دور روی آوردند. کار در منزل تغییرات زیادی در نیروی کار ایجاد کرد و حتی استراتژی‌های جدیدی را پیش روی مدیران برای توسعه بهتر شهری قرار داد.

تأثیر دورکاری بر توسعه هوشمند شهری

بدون شک، دورکاری فضای کار مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ضمن این‌که زیرساخت‌ها و خدمات شهری را نیز متحول می‌کند. در همین راستا، مراکز فیزیکی کاری به تدریج اهمیت خود را از دست می‌دهد و مدیران شهری به جذب هر چه بیشتر کارکنان دیجیتالی روی می‌آورند تا از این طریق، به بهبود کیفیت زندگی شهری به واسطه بهره‌وری از تکنولوژی‌های روز دنیا کمک کنند.

مدیران در شهرهای هوشمند جهان بر کاربرد روزافزون ابزارها، سنسورها و سیستم‌های هوشمند متمرکز می‌شوند و به طور همزمان، از تکنولوژی‌ها و اطلاعات پیشرفته روز دنیا برای پیاده‌سازی تصمیم‌ها و نوآوری‌های خود در راستای افزایش رفاه تمام ساکنان بهره می‌گیرند. به نظر می‌رسد افرادی که پس از شیوع بیماری کووید -۱۹ به دورکاری روی آورده‌اند، از وضعیت کنونی کاری خود احساس خرسندی می‌کنند و این در حالی است که مدیران شهرهای هوشمند نیز مزایایی نظیر تسهیل یکپارچگی جوامع محلی، زمینه‌سازی برای انجام فعالیت‌های کاری به شیوه‌ای سرگرم‌کننده، تأمین سیستم‌های مراقبت سلامت مناسب، افزایش قابلیت دسترسی به اطلاعات و در نهایت، ارائه خدمات دیجیتالی بهتر را برای کارکنان راه دور خود فراهم آورده‌اند.

تاثیرات دورکاری بر توسعه هوشمند شهری

تغییرات احتمالی در توسعه شهرهای هوشمند پساکرونا

اگرچه دورکاری طی دوران کرونا به محبوبیت زیادی در میان مردم جهان دست یافته است، با این حال اقتصاد کار در منزل، مزایا و چالش‌های زیادی را نیز پیش روی شهرنشینان و به ویژه مدیران شهری قرار می‌دهد.

بدیهی است که تغییر روند کاری و ترویج کار در منزل باعث تغییرات زیادی در فعالیت کارکنان می‌شود به طوری که مثلاً، بسیاری از شهرهای آمریکایی به توسعه برنامه‌هایی خلاق برای جذب کارمندانی پرداخته‌اند که بیشترین تخصص را در زمینه دیجیتال و تکنولوژی دارند. بدون شک، این تحولات، توسعه شهرهای هوشمند را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و در نهایت می‌تواند به بهبود زیرساخت‌ها و خدمات شهری منجر شود. در ادامه به معرفی تحولات احتمالی در توسعه زیرساخت‌های هوشمند شهری در نتیجه ترویج دورکاری پرداخته می‌شود.

دیجیتالی شدن ذخیره انرژی

دورکاری می‌تواند ذخیره انرژی را دیجیتالی کند و ایجاد آینده‌ای پایدار را برای کارکنان راه دور، در رأس اولویت‌های مدیریت شهری قرار دهد. در واقع، مدیران در شهرهای آینده بیشتر بر ارتقای زیرساخت‌های شهری تمرکز خواهند کرد تا از این طریق، عملکرد کارمندانی را که در منزل مشغول به فعالیت هستند، بهبود ببخشند.

تاثیرات دورکاری بر توسعه هوشمند شهری

اغلب شهرهای تگزاس، دومین ایالت پرجمعیت آمریکا، در طول زمان به طور قابل توجهی، قطع برق جمعی را تجربه کرده است که البته، دورکاری می‌تواند فرصتی در اختیار مدیران آن‌ها قرار دهد تا برای ذخیره انرژی دیجیتالی سرمایه‌گذاری و از این طریق، نیازهای روزافزون شبکه را بهینه کنند. بدیهی است که توسعه شهرهای هوشمند مستلزم صرف هزینه‌های کلان در مدیریت انرژی هوشمند است تا در نتیجه آن، نیازهای فزاینده کارآمدی انرژی برآورده شود. در این راستا، زیرساخت‌های اینترنت اشیا می‌تواند منابع انرژی توزیعی را فراهم آورد تا خدمات شبکه به شکل بهتری در اختیار شهرنشینان قرار گیرد. البته دستیابی به این هدف مستلزم صرف هزینه‌های کلان در سیستم‌های کنترل توزیع برق است، ضمن این‌که توجه به تحول در سیستم مدیریت برق نیز اهمیت بسزایی دارد.

ارتقای زیرساخت‌های شبکه

مدیران شهرهای جهان در تلاش هستند خدمات شهروندی را از طریق سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های دیجیتالی بهبود ببخشند. از مهم‌ترین اقدامات آن‌ها در این زمینه می‌توان به فراهم آوردن حمل‌ونقل ایمن از طریق بهبود وضعیت خیابان‌ها، تقاطع‌ها و حمل‌ونقل انبوه، حفظ دانش‌آموزان، دانشجویان و کارکنان راه دور از حملات سایبری و در نهایت، تسهیل دسترسی به خدمات راه دور، ضمن نظارت بر بازگشت ایمن به محل فیزیکی کار اشاره کرد.

تاثیرات دورکاری بر توسعه هوشمند شهری

توسعه شهرک‌های صنعتی با سازه‌های کم‌ارتفاع

سرعت رشد مراکز شهری طی چند سال اخیر با رکود قابل توجهی مواجه شده و همین امر در افزایش گرایش کارمندان به فعالیت در منزل طی دوران کرونا نقش مهمی ایفا کرده است. در واقع، بسیاری از افرادی که تا پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹ در مراکز کاری فعالیت داشتند، به دیجیتال و فضاهای مجازی برای کسب درآمد روی آورده‌اند که همین امر به کاهش حضور آن‌ها در رستوران‌ها، کافه‌ها و مراکز تجاری محلی نیز منجر شده است.

از سوی دیگر، دورکاری به توسعه و رونق اقتصادی حومه‌های شهری و مناطق روستایی منجر شده و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تراکم در دفاتر کاری شهرهای هوشمند در آینده نزدیک به طور قابل توجهی کاهش و در نتیجه، تقاضای ایجاد فضاهای کاری جدید افزایش یابد. این احتمال وجود دارد که در آینده، دیگر نیازی به احداث آسمان‌خراش‌ها برای بهینه‌سازی فضاهای کاری و مسکونی نباشد و در عوض، شهرک‌های صنعتی با سازه‌های کم‌ارتفاع به وفور در اطراف شهرها گسترش یابد.

تاثیرات دورکاری بر توسعه هوشمند شهری

کد خبر 566368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.