اصفهانی‌ها بر قدمگاه یاران خرازی

۲۶ هزار اصفهانی آغازین نوروز قرن جدید را در مناطق عملیاتی جنوب کشور سپری کردند و برای نخستین بار این فرصت را یافتند تا در شهرک دارخوین، مقر لشگر ۱۴ امام حسین(ع) در دوران دفاع‌مقدس، حضور پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرک دارخوین که در جاده اهواز-آبادان قرار گرفته است، در روزهای آغازین جنگ تحمیلی خط مقدم حماسه یاران خرازی در «خط شیر» بود، اما پس از عقب راندن عراقی‌ها، به قرارگاه رزمندگان اعزامی از اصفهان تبدیل شد. این شهرک پیوندی به عمق حماسه زیبای دفاع مقدس دارد و خاطرات بسیاری از رشادت‌ها و مجاهدت‌های رزمندگان اصفهانی در جای جای خود به امانت گذاشته است تا اینک به عنوان یکی از یادمان‌های راهیان نور شناخته شود.

دارخوین، تنها ایستگاه و استراحتگاه رزمندگان اصفهانی قبل و بعد از هر عملیات نبوده است، بلکه میعادگاهی بوده برای عروج، پرواز و قدمگاه ۱۳ هزار شهید لشگر ۱۴ امام حسین (ع) که برای امروز و فردا پیام‌های بسیاری دارد. این شهرک در هشت سال دفاع مقدس، شب‌ها محل مناجات و اشک‌های رزمندگان و روزها پاهای استوار زاهدان شب را پذیرا بود که رشادت‌هایشان در تاریخ این دیار ماندگار شد. فراهم شدن میزبانی از زائران راهیان نور در دارخوین اتفاق مبارکی است که نویدبخش شکل‌گیری جریان‌های ویژه برای تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی و حرکت در مسیر شناخت راه و سبک زندگی شهدا است.

استقبال زائران اصفهانی از حضور در شهرک دارخوین

عباس محمدی، مسئول مرکز اردویی و گردشگری سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان اظهار می‌کند: تبدیل شهرک دارخوین به یکی از یادمان‌های تأثیرگذار راهیان نور، برای نسلی که جنگ را دریافته و نسل امروز که از دوران جنگ فاصله گرفته، الگوی زندگی با بندگی، ایثار و فداکاری، مناجات و شب زنده‌داری، رزم و آمادگی، شهادت و جانبازی، دوستی و محبت و ولایت‌مداری است.

او می‌گوید: همه رزمندگان اعزامی از اصفهان حتماً در شهرک دارخوین مستقر می‌شدند؛ در مسجد این شهرک تمام مراسم‌های دعا و نیایش و تجمعات در این مکان برگزار می‌شد و سخنرانی‌های شخصیت‌های بزرگی همچون مقام معظم رهبری و شهید خرازی در این محل ایراد شده بود.

محمدی با بیان اینکه شهرک دارخوین برای رزمندگان لشگر خاطره‌انگیز بود، تصریح می‌کند: عمده وقت رزمندگان در این لشگر می‌گذشت و آموزش‌ها و مراسم‌های معنوی در این شهرک برگزار می‌شد و نقطه به نقطه آن برای این رزمندگان خاطره داشت، از این‌رو همواره حضور در این شهرک یکی از مطالبات اصلی بود و آنها همواره می‌گفتند که چرا این فضا را از دست دادیم.

مسئول مرکز اردویی و گردشگری سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان تاکید می‌کند: از آنجا که مالکیت این شهرک مربوط به سازمان انرژی اتمی بود، بعد از پایان جنگ دوباره این شهرک به این سازمان واگذار شد و به دلیل اینکه سازمان انرژی اتمی حفاظت‌های خاص خود را داشت، اجازه ورود و استفاده از این شهرک داده نمی‌شد و در سال‌های گذشته نتوانسته بودیم هیچ کاروانی را به این شهرک ببریم.

او ادامه می‌دهد: در سال ۹۷ مراسم اعتکاف را در مسجد این شهرک برگزار کردیم ولی بعد از این سه روز دیگر اجازه حضور داده نشد و در ادامه نیز شیوع بیماری کرونا رخ داد، با این حال به دنبال فراهم شدن برگزاری مجدد اردوهای راهیان نور، تمام تلاشمان را به کار گرفتیم تا این شهرک را برای نوروز امسال آماده کنیم.

به گفته محمدی، امسال نخستین سالی بود که اتوبوس راهیان نور اجازه ورود به شهرک را پیدا کرد که رخداد مهمی محسوب می‌شود.

مسئول مرکز اردویی و گردشگری سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان با بیان اینکه حضور در این شهرک با استقبال زائران به خصوص رزمندگان دفاع مقدس روبه‌رو و تداعی خاطرات شد، می‌گوید: همه افرادی که برای اولین بار راهی اردوی راهیان نور شده بودند، احساس خوبی نسبت به حضور در این شهرک داشتند و تمام کاروان‌هایی که از استان اصفهان به راهیان نور جنوب اعزام شده بودند در این شهرک حضور یافتند.

جای خالی روایتگری سبک زندگی شهدا در اردوهای راهیان نور

رسول امینی از رزمندگان اصفهانی است که به همراه خانواده راهی اردوهای راهیان نور شده است و پس از گذشت سال‌ها بار دیگر در شهرک دارخوین قدم گذاشته است. او درباره حضورش در این شهرک می‌گوید: در دارخوین از مناطق عملیاتی روایت نمی‌شود، بلکه به بیان سبک زندگی شهدا پرداخته می‌شود. روایت سبک، منش و رفتار شهدا نیاز جامعه فعلی و نسل‌های جدید است که این فرصت در چنین مکان‌هایی فراهم می‌شود و در سال‌های گذشته جای خالی این سبک از روایتگری در اردوهای راهیان نور بسیار احساس می‌شد.

این رزمنده اصفهانی با اشاره به تداعی خاطرات گذشته در شهرک دارخوین می‌افزاید: این شهرک و حمام عمومی آن که تخریب شده است، فریاد می‌زند چه شب‌هایی گردان‌های پیاده لشگر ۱۴ امام حسین (ع) به نوبت به حمام می‌رفتند و رزمندگان لشگر با شادی و خنده و قهقهه مستانه‌شان غسل شهادت می‌کردند و چه اشک‌هایی که هنگام بازگشت از عملیات جاماندگان از کاروان شهدا در فراق دوستانشان در این حمام داشتند. به گفته امینی بازماندگان کاروان شهدا با دیدن این شهرک، اشک‌هایشان روان و قلب‌هایشان اندوهگین و در یاد آن روزها، نوحه سر می‌دهند.

در این شهرک سنگرهای فرماندهی لشکر ۱۴ امام حسین، برای عملیات‌های بزرگ لشگر تصمیم‌گیری می‌شد و اتاق فکر جنگ حاج حسین خرازی بود و دارخوین هیچ‌گاه هشتم اسفندماه سال ۱۳۶۵ و پرواز سردار همیشه خندان را از یاد نخواهد برد.

کد خبر 566344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.