مدیریت شهری اصفهان از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند/ برنامه‌ریزی برای تحقق شهر همگرا

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مدیریت شهری اصفهان از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند و علاوه‌بر آن برای تحقق شهر همگرا برنامه‌ریزی‌هایی خواهد داشت و در سال جدید تحقق این دو هدف مهم از جمله اولویت‌های شورای ششم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد در برنامه رادیویی صدای شهر با تبریک ماه مبارک رمضان، در خصوص شعار سال و الزامات تحقق آن از سوی بدنه مدیریت شهری، اظهار کرد: از آغازین ساعات سال جدید اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان پیگیر موضوع تحقق شعار تعیین شده برای سال ۱۴۰۱ بودند.

وی با اشاره به اینکه در دهه اخیر سیر و زنجیره نامگذاری‌ها و شعارهای سال تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری رنگ و بوی اقتصادی داشته است، گفت: معیشت و اقتصاد مسئله‌ای مهم و اصلی برای آحاد جامعه است و اگر این موضوع رفع شود، به تبع آن بسیاری از مشکلات حوزه‌هایی همچون فرهنگی، امنیت و اجتماعی رفع خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اگر به کلید واژه تولید در شعار سال توجه کنیم شاهدیم که حدود هفت سال گذشته در نامگذاری سال‌ها بر امر تولید از سوی رهبری تاکید شده است.

وی افزود: امسال در کنار تولید موضوع دانش‌بنیان مطرح شده است، اقتصاد در دنیا بر اساس محور و ظرفیت کشورها منبع‌محور، کارایی‌محور و فناوری‌محور است.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه اقتصاد در ایران بر اساس منابع خدادادی موجود همچون نفت و گاز که بخش اعظمی از بودجه را شامل می‌شود، در دسته اقتصاد منبع محور است، اضافه کرد: امروز در کشورهای توسعه‌یافته که این منابع خدادادی را ندارند، اقتصاد دانش‌بنیان و فناورانه در اولویت است.

وی ادامه داد: امروز اقشار مختلف جامعه بر ضرورت بهره‌گیری از امر اقتصاد دانش‌بنیان تاکید دارند، اما اینکه مجموعه قوانین کشور چقدر این موضوع را حمایت می‌کند، مسئله دیگری است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه چه بسا از واژه و شعار دانش‌بنیان بسیار استفاده می‌کنیم، اما بافت قوانین اجرایی مسیری را طی می‌کند که با شعارها در تضاد است، تصریح کرد: در اینجا مدیریت شهری به عنوان یک مجری عمومی در مقیاس محلی در مختصاتی که قرار گرفته است باید نقش و نسبت خود را با شعار معلوم کند.

وی اضافه کرد: مدیریت شهری برای ترسیم نقش و نسبت خود با شعار سال مسیری را همان لحظات ابتدایی سال آغاز کرد که به تدریج این مسیر بالنده‌تر می‌شود.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه از لوازم تحقق شعار سال استفاده از ایده‌های نخبگان شرکت‌های دانش‌بنیان است، تصریح کرد: با کمک خبرگان و نخبگانی که در دسترس هستند، در حال تدوین یک بسته پیشنهادی هستیم و در این رابطه جلسات مشترکی با مسئولان دانشگاهی استان، نمایندگان مجلس و مسئولان استانی و کشوری و نمایندگان فعال شرکت‌های دانش‌بنیان در شورای اسلامی شهر برگزار کردیم و این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت.

وی افزود: مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی اقداماتی را برای شناسایی و ارزیابی ظرفیت دانش‌بنیانی استان نسبت به کشور و ارائه یک تحلیل طولی درباره این موضوع را آغاز کرده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: خبرهای بسیار خوبی نسبت به اتفاقات چند سال اخیر از شهرک علمی و تحقیقاتی به گوش می‌رسد؛ از صادرات خالص این شرکت‌های مستقر گرفته تا اشتغال‌زایی و تولید محصولات که قابل توجه است، قطعاً سندی تنظیم می‌شود که در صورت لزوم در صحن علنی پارلمان شهری مطرح خواهد شد.

وی ادامه داد: خدمت دیگر مدیریت شهری در رابطه با تحقق شعار سال این است که به عنوان یک خریدار عمده خدمات متعددی را در حوزه‌های مختلف از آتش‌نشانی و وسایل ایمنی تا وسایل و تجهیزات خدمات موتوری و فضای سبز و تجهیزات الکترونیک را برای انجام وظیفه خدمت‌رسانی خود فراهم کند.

نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: در خریداری تجهیزات لازم برای ارائه خدمات بهتر دو نکته شامل کیفیت بالا و هزینه کمتر به عنوان اصل در شهرداری مدنظر است که لازم است شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به این دو شاخص محصولات و خدمات خوبی را به شهرداری ارائه دهند، البته مدیریت شهری نیز باید با سیاست تشویقی بتواند عمده خریدهای خود را از شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین کند.

وی تاکید کرد: با توجه به سرمایه‌های شهرداری همچون املاکی که در سطح شهر در اختیار مدیریت شهری است، پیشنهاد این بود به شرکت‌های دانش‌بنیانی که برای محیط زیست آلودگی ندارند و سازگار با زیست بوم شهری باشند، املاک با حمایت شهرداری واگذار شود، چرا که بعد مسافت از مسائل و معضلات پیش روی برخی شرکت‌های دانش‌بنیان است، قطعاً این حمایت در هزینه نهایی محصولات دانش‌بنیان مؤثر است.

رئیس مرکز پژوهش شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: جنبه دیگر کمک شهرداری به شرکت‌های دانش‌بنیان بحث ترویجی است، شهرداری اصفهان با توجه به اینکه یک سازمان فرهنگی بزرگ است و همچنین رسانه‌های توانایی که برای هدایت افکار مردم ذیل شهرداری هستند، می‌توانند در این عرصه کمک حال حوزه دانش‌بنیان باشند.

وی افزود: فراخوانی برای ۱۰۰ نفر از نخبگان کشوری داشتیم که ایده‌ها، پیشنهادات و نبایدهایی که در این زمینه وجود دارد را به ما ارائه دهند تا الگوسازی کنیم و در نهایت درخواست‌های خود را از مدیریت شهری داشته باشیم.

نباتی‌نژاد در خصوص ضرورت تعامل شورای اسلامی شهر یا نهادهای دیگر در زمینه تحقق شعار سال، تصریح کرد: برخی شهروندان در مراجعات خود به اعضای شورای اسلامی شهر این انتظار را دارند که هر اقدام و فعالیتی را در محدوده شهر می‌توانند انجام دهند، در حالی که برای شورای اسلامی شهر وظایفی در قانون ترسیم و تعیین شده است و این اختیار تام برای هر کاری برای اعضای شورای اسلامی شهر نیست و محدوده‌ای برای شورای اسلامی شهر تعیین شده است.

وی تاکید کرد: وقتی اسناد مربوط به دانش‌بنیان‌ها را مرور می‌کردیم به سندی برخوردیم که در صورت تصویب خود در زمینه تولید دانش‌بنیان مانع‌زدایی و تسهیل‌گری خوبی می‌کند.

رئیس مرکز پژوهش شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: طرحی در سال جهش تولید در مجلس شورای اسلامی مطرح و در اول تیرماه ۹۹ تحت عنوان جهش تولید دانش‌بنیان وصول شده است.

وی افزود: این طرح یک سال و نیم در قسمت‌های مختلف مجلس از جمله مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون در حال بحث و بررسی است که شایسته است نمایندگان مجلس در این زمینه تعجیل کنند؛ چرا که در صورت تصویب این طرح یک قانون بالادستی برای کشور تعیین می‌شود و نیازی به تدوین سند جدیدی نیست و تنها بر سرعت اجرای این قانون تاکید می‌شود.

نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: شهر همگرا از شعارهای مشترک و پارادایم‌های ذیل شعار "اصفهان من، شهر زندگی" از سوی مدیریت شهری اصفهان است که در این الگو باید ذی‌نفعان مختلف به دور یک میز بنشینند و برنامه‌ریزی‌های مشترکی که مورد توافق همه است را انجام دهند.

وی گفت: اگر محصولی دانش‌بنیان از سوی نخبگان شهر وجود داشته باشد که مورد نیاز فعلی مدیریت شهری است به سمت شورای اسلامی شهر بیاید، زیرا موضوع را به طور جدی پیگیری و تسهیل‌گری خواهیم کرد، اما اگر در حد ایده و استارت‌آپ است، مسیر به طریقی دیگر خواهد بود.

کد خبر 566329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.