ضرغامی: شبکه بانکداری به توسعه گردشگری کمک کند

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نشست مدیران عامل بانک‌ها با موضوع پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ با اشاره به اینکه برنامه تحول رئیس‌جمهوری برای تحول گردشگری جدی است، گفت: اگر بانک‌ها به این بخش توجه کنند قطعا صنعت گردشگری رونق پیدا می‌کند.

به‌گزارش ایمنا، سید عزت‌الله ضرغامی در نشست مدیران عامل بانک‌ها با موضوع پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ با اشاره به سونامی سفر در نوروز ۱۴۰۱، اظهار کرد: امسال پدیده صف بستن برای خرید صنایع‌دستی را در ایام نوروز داشتیم که اتفاق خوبی بود.

وی افزود: صنایع‌دستی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است، بیش از یک میلیون نفر در حوزه صنایع‌دستی مشغول فعالیت هستند وباتوجه به طرح‌های جدیدی که داریم نیازمند یک حرکت همه جانبه برای رونق این بخش هستیم.

توجه بانک‌ها به گردشگری سبب رونق این صنعت می‌شود

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: حرکت خوبی در زمینه ارائه تسهیلات آغاز شده است؛ اگر بانک‌ها هماهنگی در یک حوزه خاص داشته باشند قطعاً آن بخش با تغییرات خوبی همراه می‌شود.

ضرغامی ادامه داد: گردشگری به‌دلیل مزیت نسبی ه کشورمان در زمینه فرهنگی، تاریخی، سلامت و اکوتوریسم، در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد؛ برنامه تحول رئیس‌جمهوری نیز برای تحول در بخش گردشگری جدی است و اگر بانک‌ها به این بخش توجه کنند قطعاً صنعت گردشگری رونق پیدا می‌کند.

او با بیان اینکه نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد و نسبت به قبل از کرونا ۳۰ درصد افزایش سفر داشتیم، تأکید کرد: روز دوم فروردین اکثر مراکز اقامتی ما تکمیل شدند و اگر بسیج سراسری با حضور سایر دستگاه‌ها مانند وزارت آموزش‌وپرورش، امام‌زاده‌ها و حسینیه‌ها شکل نمی‌گرفت، در برخی استان‌ها نمی‌توانستیم خدمات شایسته‌ای به مردم ارائه کنیم؛ البته ما این سونامی را پیش‌بینی می‌کردیم و از چند ماه قبل آمادگی‌های لازم را ایجاد کردیم. این استقبال از سفر نشان می‌دهد که این حوزه در همه بخش‌ها قابلیت سرمایه‌گذاری و سودآوری بالایی دارد.

هتل‌ها و مراکز اقامتی سودآوری خوبی دارند

ضرغامی تصریح کرد: اکنون هتل‌ها و مراکز اقامتی سودآوری بسیار خوبی دارند؛ حتی تهران که همیشه در ایام نوروز ۲۰ درصد پذیرش داشت و مقصد گردشگری نبود، در نوروز امسال یکی از مقاصد گردشگری بسیار جدی شد و ظرفیت هتل‌های بزرگ آن تکمیل شد. شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبودند، تا جایی که روزهای دوم و سوم مقاصد جایگزین معرفی و اطلاع‌رسانی شد.

در حوزه سرگرمی با دنیا فاصله زیادی داریم

او با اشاره به اینکه در حوزه سرگرمی، خلاقیت‌های زیادی در دنیا ارائه شده است، ادامه داد: ما فاصله زیادی با آنها داریم، متأسفانه در این حوزه‌ها چندان کار نشده است اما در حال طراحی و برنامه‌ریزی هستیم. زیرا لذت بردن از زندگی حق مردم است. این حوزه‌ها باید حال مردم را خوب کند.

ضرغامی درباره مقایسه سفرها و سفر مردم به کشورهای همسایه برای شرکت در رویدادی مثل کنسرت موسیقی، گفت: درست است که مردم برای شرکت در کنسرت موسیقی به کشور دیگری سفر می‌کنند، اما زمانی که موضع‌گیری‌هایی خلاف منافع ملی از سوی هنرمندی خاص گرفته می‌شود، همان مردم کنسرت آن فرد را تحریم می‌کنند. وقتی هنرمندی مثل سالار عقیلی در یک پایگاه مهم میراث‌فرهنگی مثل بم کنسرت برگزار می‌کند و ۲۵ هزار نفر از این برنامه، آن هم به‌صورت خانوادگی استقبال می‌کنند، یعنی یک حرکت گردشگری صورت گرفته است. برنامه‌هایی از این دست به مردم نشان می‌دهد که حداقل امکانات و ظرفیت‌ها در کشور فراهم شده است.

او با اشاره به موانعی که برای توسعه گردشگری وجود دارد، گفت: دنبال رفع موانع هستیم. کار اصلی این وزارتخانه سیاست‌گذاری و هماهنگی بین دستگاه‌هایی است که باید در این حوزه فعال شوند.

ضرغامی افزود: از مهم‌ترین بخش‌های فعالیت‌های این وزارتخانه اقدامات مشترکی است که می‌توانیم با بانک‌ها انجام دهیم. این نوعی خدمت تاریخی است که می‌تواند هم به‌لحاظ کارشناسی برای بانک‌ها و هم به‌لحاظ آینده اقتصادی کشور به آن نگاه کرد. نگاه‌تان به‌نوعی باشد که خودتان مدعی گردشگری باشید.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای بنده این است که با سرمایه‌گذاران بزرگ ملاقات کنم و هماهنگی‌های لازم برای سرمایه‌گذاری این عزیزان را انجام دهم و موانع موجود را رفع کنم. بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری را سودآور می‌دانند و می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند. بانک‌ها می‌توانند در زمینه تخصیص تسهیلات بانکی کمک کنند.

تسهیلات تبصره ۱۸ برای ما پیامدهای خوبی داشت

ضرغامی ضمن تشکر از زحمات بانک‌ها و معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: تبصره ۱۸ برای ما پیامدهای خوبی داشت. در دولت نیز مطرح شد که عملکرد و کارنامه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عملکرد خوبی است. به‌موجب این عملکرد رضایت‌بخش، رئیس سازمان برنامه و بودجه بارها تأکید کرد میزان اعتبار تبصره ۱۸ در سال آینده را به هر میزانی که وزارتخانه نیاز داشته باشد افزایش می‌دهند. چون هم موضوع مهم است، هم جزو اولویت‌های کشور به‌حساب می‌آید.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: «یکی از بخش‌های اولویت‌دار نظام بخش گردشگری خواهد بود. البته در حوزه زیرساخت‌های گردشگری بحث ما فقط محدود به مراکز اقامتی و هتل‌ها نیست.»

برنامه‌ها برای حریم سواحل

وی با اشاره به عقب‌نشینی ۶۰ متری از سواحل استان‌های شمالی گفت: این بحث را در هیئت‌دولت مطرح کردم که باید برای این بخش برنامه داشته باشیم. خوشبختانه از سوی رئیس‌جمهوری مورد استقبال واقع شد و ما موظف شدیم با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت راه‌وشهرسازی نقاطی را برای تأسیسات گردشگری در بخش‌های ساحلی مشخص کرده و آئین‌نامه‌ای برای آن بنویسیم و در دولت تصویب کنیم. حالا که سواحل آزادسازی شده باید جایگزینی برای آن در نظر گرفت.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: طرح‌های گردشگری در سراسر کشور تنوع بالایی دارد، دنبال نوآوری و خلاقیت در عرصه‌های متنوع در این حوزه هستیم. حتی یک شهربازی خوب می‌تواند بسیار برای مردم جذاب باشد.

او ادامه داد: ما در این زمینه ظرفیت‌های بالایی داریم. فقط باید نگاه را عوض کرد تا عقب‌ماندگی‌های جبران شود. باید بزرگان کشور را همفکر کنیم، این حوزه، حوزه مهمی خواهد شد. امیدوارم اوضاع گردشگری در سال آینده از وضعیت فعلی نیز بهتر باشد.

منبع: میراث آریا

کد خبر 566318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.