آیا کرم مرطوب کننده می تواند باعث ایجاد جوش شود؟

آبرسانی و رطوبت رسانی به پوست یکی از مهمترین اقدامات مهم برای حفظ سلامت و شادابی پوست است. بهترین و مقرون به صرفه ترین راه برای آبرسانی به پوست استفاده از یک کرم مرطوب کننده است.

کرم‌های مرطوب کننده با حفظ رطوبت در لایه‌های عمیق پوست و رساندن ترکیبات آبرسان به پوست می‌توانند باعث سلامت هرچه بیشتر پوست شوند.

یکی از مشکلاتی که افراد با پوست مستعد جوش از جمله افراد دارای پوست چرب و مختلط با آن درگیر هستند، انتخاب یک کرم مرطوب کننده بدون ایجاد جوش است. در صورتی که مرطوب کننده شما مطابق با نوع پوستتان نباشد همواره احتمال ایجاد جوش برای شما وجود دارد. برای پیدا کردن یک مرطوب کننده مناسب ابتدا لازم است با انواع مرطوب کننده و ترکیبات مهم در آن آشنا شوید.

اول اینکه یک شایعه عمومی در مورد مرطوب کننده وجود دارد که می‌گویند مرطوب کننده با آبرسان فرق دارد. اگر به جعبه یک کرم مرطوب کننده یا آبرسان توجه کنید و قسمت فونت انگلیسی آن را بخوانید کلمه moisturizing را بر روی همه محصولات با خاصیت مرطوب کنندگی می‌بینید. این بدین معناست که آبرسان و مرطوب کننده هر دو به یک معنا هستند.

فواید استفاده از کرم آبرسان به صورت روزانه و مداوم:

  • شفافیت پوست
  • جلوگیری از پیری زودرس
  • جمع کنندگی منافذ پوست
  • رطوبت رسانی عمیق به پوست
  • حفظ روند تولید کلاژن پوست
  • نرم کننده پوست
  • جلوگیری از افتادگی و شل شدن پوست

چه عواملی باعث کم آبی بدن و پوست می‌شوند

  • تعریق زیاد: مقداری از آب بدن با عمل تعریق از بدن خارج می‌شود. عرق کردن برای دفع سموم بدن اتفاق می‌افتد ولی تعریق زیاد بدن به هر دلیل مانند تحرک زیاد، ورزش، قرار گرفتن در محیط گرم … باعث از دست رفتن آب زیادی از بدن می‌گردد.
  • اسهال: در اثر مشکلات روده و خوردن مواد غذایی نا مناسب یا بروز بیماری مثل سرما خوردگی اسهال اتفاق می‌افتد.اسهال باعث از دست رفتن آب بدن می‌گردد.
  • استفراغ: استفراغ نیز باعث از دست دادن آب بدن با حجم زیاد می‌گردد.
  • مصرف داروهایی مدرر و ملین: داروهایی که باعث می‌شوند ادرار یا مدفوع شما زیاد شوند باعث از دست رفتن آب بدن می‌گردد.
  • بیماری دیابت: افزایش قند خون باعث عرق کردن زیاد و کاهش آب و رطوبت بدن می‌گردد.
  • کم کاری تیروئید: کم کاری تیروئید تعریق را کم و این کاهش فعالیت غدد عرق بر کاهش فعالیت غدد چربی نیز تأثیر گذاشته و پوست خشک می‌شود.
  • بیماری کلیوی: بیماری کلیوی می‌تواند باعث تعریق و ادرار زیاد شود که در نتیجه عدم مصرف آب کافی، کمبود آب بدن رخ می‌دهد.
  • سرطان پوست: قرار گرفتن در معرض اشعه‌های نور خورشید سلول‌های پوست خشک و دچار خونریزی می‌شوند.

انواع کرم مرطوب کننده:

در واقع آبرسان زیر مجموعه‌ی محصولات مرطوب کننده است. مرطوب کننده ها به دو طریق رطوبت رسانی به پوست را انجام می‌دهند.

  • حفظ رطوبت و جلوگیری از تبخیر رطوبت از پوست (نرم کننده ها)
  • رساندن ترکیبات آبرسان به لایه‌های عمیق پوست (آبرسان ها)

مرطوب کننده‌های دسته اول مانند وازلین، اوره اوسرین و… کرمهایی هستند که ترکیبات چرب و روغنی زیادی دارند و نفوذ زیادی در پوست ندارند، بلکه روی پوست یک لایه محافظتی قرار داده و مانع خروج و تبخیر رطوبت داخل پوست می‌شوند. از طرفی بخاطر روغنی بودن خود باعث نرم شدن و رفع زبری و خشکی پوست می‌شوند. نرم کننده ها انتخاب بسیار خوبی برای افراد با پوست خشک و خیلی خشک هستند. چون افراد با پوست خشک، چربی و آب کمی در پوستشان وجود دارد.

مرطوب کننده‌های دسته دوم یعنی آبرسان‌ها معمولاً توسط شرکتهای سازنده به دو یا بعضاً ۳ دسته شامل آبرسان پوست خشک، چرب و حساس تقسیم می‌شوند. هر کدام از این آبرسانها دارای ترکیبات خاص خود هستند تا بتوانند ضمن آبرسانی عمیق به پوست از بروز و تشدید مشکلات پوستی جلوگیری کنند.

فرق پوست خشک و دهیدراته چیست؟

۲ علت اصلی که باعث خشکی پوست می‌گردد "از دست دادن آب" و "فقدان چربی در لایه خارجی پوست" می‌باشد.
کمبود ترشح چربی و نبود مقدار کافی سبوم (چربی) بر سطح پوست باعث ایجاد پوست خشک می‌گردد و کمبود آب در لایه‌های سطحی پوست موجب دهیدراته شدن (دهیدراتاسیون) پوست می‌شود.

ترکیبات مهم در آبرسان ها:

مثلاً کرم آبرسان پوست حساس معمولاً دارای ترکیبات ضد حساسیت و ضد التهاب هستند و در آنها الکل، عطر، پارابن وجود ندارد تا حساسیت و خارش ایجاد نکند. در کرم‌های آبرسان پوست خشک معمولاً شیء باتر، روغن آرگان، گلیسیرین، اوره اوسرین وجود دارد تا بتواند ضمن آبرسانی، لایه محافظ روی پوست ایجاد کند و خشکی پوست را نیز درمان نماید.

در کرم‌های آبرسان پوست چرب و مختلط کمترین مقدار چربی وجود دارد که به همین دلیل بر روی بسته بندی آنها کلمه oil free یا فاقد چربی را مشاهده می‌کنید. در کرمهای آبرسان پوست چرب معمولاً ترکیبات ضد باکتری و ضد جوش مثل عصاره درخت چای، سالی سیلیک اسید، هیالورونیک اسید، اسید لاکتیک و ترکیبات این چنین وجود دارد. پس جوش زدن با کرم مرطوب کننده زمانی اتفاق می‌افتد که شما کرم درستی را انتخاب نکرده باشید و یا برند انتخابی شما از مواد سازنده با کیفیتی برخوردار نباشد.

فلوئید آبرسان چیست؟

فلوئید ها شکل دیگری از محصولات پوستی هستند. این محصولات نسبت چربی به آبشان کمتر است. در نتیجه برای پوستهای چرب و مستعد جوش گزینه مناسبی هستند. برای انتخاب بهترین کرم مرطوب کننده و آبرسان بدون ایجاد جوش و عوارض می‌توانید با مشاوران پوست و مو در داروخانه اینترنتی مهتاطب به شماره ۰۲۱۶۵۲۳۵۶۶۰ تماس بگیرید و یا از طریق چت در واتساپ مهتاطب به شماره ۰۹۳۵۸۳۴۳۶۱۲ با مشاوران ما در تماس باشید. سایت داروخانه آنلاین مهتاطب زیر مجموعه داروخانه شبانه روزی دکتر حریری و میرنظامی در تهران می‌باشد و کلیه محصولات آرایشی، بهداشتی، ارتوپدی و مکمل‌های غذایی و تقویتی در این داروخانه به فروش می‌رسد. امکان ارسال به تمامی شهرها و روستاهای کشور امکان پذیر است.

کد خبر 566137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.