۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
پولیپ بینی چیست؟+ علائم و درمان

پولیپ بینی توده‌های مخاطی است که در اثر آلرژی از سینوس‌ها و مخاط بینی نشات می‌گیرد. علائم و روش‌های درمانی پولیپ بینی مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پولیپ بینی بیماری شایعی است که همراه یا بدون آلرژی بینی مشاهده می‌شود، پولیپ توده‌های مخاطی است که در اثر آلرژی از سینوس‌ها و مخاط بینی نشأت می‌گیرد و پس از رشد کردن به داخل بینی می‌رسد. پولیپ بینی معمولاً کوچک و خوش‌خیم است که در مخاط یا بافت پوشش رشد می‌کند و گذرگاه بینی را مسدود می‌کند.

دلایل بروز پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی زمانی رخ می‌دهد که مخاط بینی دچار مشکل شود، مخاط بینی باید مرطوب باشد تا از داخل بینی و سینوس‌ها محافظت کند، از طرف دیگر هوایی که تنفس می‌کنید را مرطوب و ضدعفونی می‌کند. زمانی که به سرماخوردگی، عفونت یا آلرژی مبتلا می‌شوید، این مخاط قرمز رنگ، خشک و متورم می‌شود. در صورتی که این اتفاق بیش از اندازه طول بکشد، خطر بروز پولیپ بینی افزایش پیدا می‌کند. مشکلات دیگر مانند عفونت‌های سینوسی مزمن، آسم، فیبروز کیستیک، حساسیت به NSAID ها مانند ایبوپروفن و آسپرین و سندروم Chrug-Strauss ممکن است باعث بروز پولیپ بینی شود. سابقه خانوادگی پولیپ بینی نیز نقش مهمی در افزایش خطر ابتلاء به این بیماری دارد.

علائم پولیپ بینی چیست؟

بسیاری از پولیپ بینی خوش خیم و بدون درد هستند، به همین دلیل ممکن است تا گذرگاه بینی را مسدود نکرده‌اند، متوجه آن نشوید. زمانی که پولیپ به اندازه کافی رشد کند و گذرگاه بینی را مسدود کند، علائمی مانند گرفتگی بینی شدید، آبریزش بینی، کاهش حس بویایی، نفس کشیدن از طریق دهان، احساس فشار در صورت یا پیشانی، خروپف کردن و آپنه خواب پدیدار می‌شود. در مواردی که پولیپ بینی شدت پیدا می‌کند، عفونت مزمن سینوسی نیز ایجاد می‌شود، در این مرحله سردردهای مزمن در قسمت سینوس‌ها افزایش می‌یابد.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ بینی قرار دارند؟

پولیپ بینی معمولاً در میان افراد بالای ۴۰ سال شیوع زیادی دارد. همچنین، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلاء به این بیماری قرار دارند. کودکان مبتلا به بیماری‌هایی مانند سینوزیت مزمن، آسم، اختلالات تنفسی و زکام، بیشتر از دیگر کودکان در معرض ابتلاء به پولیپ بینی قرار دارند.

پولیپ بینی را چگونه می‌توان تشخیص داد؟

پولیپ بینی به راحتی از طریق معاینه بالینی قابل تشخیص است. برخی افراد بر اثر متورم شدن شاخک‌های تحتانی بینی که تقریباً منجر به ایجاد انسداد تنفسی می‌شود، به اشتباه تصور می‌کنند که دچار پولیپ شده‌اند، اما پس از معاینه مشخص می‌شود که فرد درگیر پولیپ بینی نشده است.

پولیپ بینی چگونه درمان می‌شود؟

بسیاری از پزشکان روند درمان پولیپ بینی را با ارائه قرص و دارو شروع می‌کنند. استفاده از داروهای خاص باعث کاهش اثرات پولیپ بینی مانند التهاب و آبریزش بینی می‌شود و ممکن است اثرات آن را کاهش دهد. علاوه بر این، ممکن است پزشکان اسپری‌هایی مانند Fluticasone، Budesonide و Mometasone را برای بیماران تجویز کنند. البته استفاده از این نوع اسپری‌ها فقط یک راه‌حل موقتی است و متوقف کردن مصرف آن‌ها به احتمال زیاد باعث بازگشت علائم پولیپ بینی می‌شود. در موارد شدید و انسداد بینی ناشی از پولیپ بینی، لازم است بیمار تحت عمل جراحی قرار بگیرد تا پولیپ تخلیه شود. در جراحی آندوسکوپی برای از بین بردن پولیپ بینی، از ابزارهای باریکی برای برداشتن پولیپ و موانع دیگری که مسیر سینوس‌ها را مسدود کرده‌اند، استفاده می‌شود. این جراحی معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌شود، شست‌وشوی بینی با محلول سالین فرآیند بهبودی پس از جراحی را سرعت می‌بخشد. درمان پولیپ بینی با جراحی ممکن است باعث خونریزی بینی یا عفونت شود، اما در صورتی که این عمل جراحی تحت نظر یک پزشک متخصص درمان شود، احتمال بروز این عوارض به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. احتمال عود پولیپ پس از عمل جراحی وجود دارد، درمان ضدآلرژی به تعویق انداختن پیدایش پولیپ یا کاستن سرعت رشد آن کمک می‌کند.

چگونه می‌توان خطر بروز پولیپ بینی را کاهش داد؟

متخصصان اعلام کرده‌اند که با انجام اقدامات خاص می‌توان خطر بروز پولیپ بینی را کاهش داد. برای نمونه، لازم است با انجام توصیه‌های پزشک آلرژی و آسم را مهار کنید، تا جایی که ممکن است از محرک‌هایی مانند مواد حساسیت‌زا، سیگار، دود شیمیایی و ذرات گرد و غبار دوری کنید، با رعایت بهداشت از ابتلاء به عفونت جلوگیری کنید، هوای منزل را مرطوب نگه دارید و از شوینده‌های مخصوص بینی استفاده کنید.

کد خبر 566116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.