ارتباط بین زینک و بیماری کووید-۱۹ چیست؟

بسیاری از متخصصان معتقدند که زینک به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و تنظیم حس بویایی و چشایی افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان معتقدند که کمبود زینک در بدن باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود، بنابراین ویروس کرونا به راحتی وارد بدن می‌شود و خطر بروز بیماری کووید -۱۹ را افزایش می‌دهد. زینک نوعی ماده معدنی است که بدن به مقدار کمی از آن نیاز دارد، این ریزمغذی مهم به بهبود عملکرد سیستم ایمنی و متابولیسم بدن کمک می‌کند، زخم‌ها را التیام می‌بخشد و حس بویایی و چشایی افراد را بهبود می‌بخشد. لازم است مردها روزانه ۱۱ میلی‌گرم و زنان روزانه هشت میلی‌گرم زینک مصرف کنند.

ارتباط بین زینک و بیماری کووید -۱۹ چیست؟

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که زینک به بهبود سریع‌تر افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ کمک می‌کند، این ریزمغذی مانع ورود ویروس کرونا به دستگاه تنفسی افراد می‌شود و به پاکسازی مخاطی یا مکانیسم دفاعی طبیعی ریه‌ها کمک می‌کند. بسیاری از متخصصان معتقدند که زینک به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و تنظیم حس بویایی و چشایی افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ کمک می‌کند. نتایج ارزیابی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ترکیب ویتامین C و زینک می‌تواند مدت و شدت علائم بیماری را کاهش دهد.

چه افرادی در معرض کمبود زینک هستند؟

بدن افرادی که دارای اختلالات گوارشی مانند بیماری التهابی روده یا مشکلات گوارشی هستند نمی‌تواند زینک را جذب کند، از این رو این گروه از افراد دچار کمبود زینک هستند. افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی یا کلیوی نیز از کمبود زینک رنج می‌برند. همچنین، کسانی که اسهال طولانی مدت را تجربه می‌کنند، در معرض کمبود زینک قرار دارند. در بعضی شرایط خاص، بدن به زینک بیشتری نیاز دارد؛ برای نمونه، بدن افرادی که دچار سوختگی یا سپسیس می‌شوند، برای بهبود سریع‌تر به زینک بیشتری نیاز دارد. زنان باردار نیز در معرض خطر کمبود زینک هستند، زیرا نوزادان برای رشد به زینک نیاز دارند. گیاه‌خواران نیز از کمبود زینک رنج می‌برند، زیرا فقط از منابع گیاهی استفاده می‌کنند.

علائم کمبود زینک در بدن چیست؟

یکی از علائم رایج کمبود زینک در بدن از دست دادن حس بویایی و چشایی افراد است که هنگام شیوع سویه دلتا یکی از علائم اصلی بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته شده بود، اما در میان بیماران مبتلا به سویه امیکرون مشاهده نشد. دیگر علائم کمبود زینک در بدن شامل کم اشتهایی، افسردگی، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، تأخیر در بهبود زخم، ریزش مو و اسهال می‌شود. افرادی که بدون هیچ دلیل خاصی تاری دید را تجربه می‌کنند، از کمبود زینک رنج می‌برند. متخصصان اعلام کرده‌اند که زینک در تشکیل رنگدانه‌های بینایی در شبکیه چشم نقش مهمی دارد، بنابراین کاهش این ماده معدنی در بدن باعث تاری دید افراد می‌شود.

نیاز روزانه افراد به زینک چه مقدار است؟

با توجه به استانداردهای پزشکی، مردان باید روزانه ۱۱ میلی‌گرم و زنان هشت میلی‌گرم زینک مصرف کنند. مصرف زینک در رژیم غذایی زنان باردار باید در دوران بارداری افزایش پیدا کند. گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، حبوبات و غلات کامل سرشار از زینک هستند. البته متخصصان معتقدند مصرف بیش از حد زینک باعث بروز حالت تهوع، کم اشتهایی، درد معده، سردرد و اسهال می‌شود.

کد خبر 566114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.