۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
آیا مولکول وزن دارد؟

مولکول کوچک‌ترین ذره ماده است که ویژگی‌های کلی آن ماده را در خود جای داده است؛ بنابراین آیا چنین جرم کوچکی وزن دارد؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، وزن مولکول توسط دانشمندان با نسبت‌های مقیاسی اندازه‌گیری شده که این مقدار به وزن اتم و تعداد پروتون و نوترون‌های موجود در هسته اتم وابسته است. مولکول‌ها در مکان خود و در ماده‌ای جامد یا مایع توسط نیروهای جاذبه بین مولکولی نگه‌داشته می‌شود که این جاذبه به دلیل وجود ذرات الکتریکی ایجاد شده و بسیار قدرتمند است.

اساس وزن مولکول

هر مولکول از آب متشکل از دو اتم هیدروژن و یک اکسیژن است و به دلیل اینکه اتم هیدروژن تنها دارای یک پروتون و جرم اتمی یک است، جرم عناصر دیگر نیز بر اساس مضربی از جرم این عنصر به‌دست می‌آید.

اندازه مولکول چقدر است؟

برخی از مولکول‌ها بسیار ساده بوده و برخی دیگر از هزاران اتم و ساختاری پیچیده تشکیل شده است؛ به طور مثال در گازهای هلیم و نئون هر مولکول تنها از یک اتم تشکیل شده است، اما مولکولی مانند آب از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن تشکیل شده است.

مولکول کائوچوی خالص به طور نسبی شامل ۷۵ هزار اتم کربن و حدود ۱۲۰ هزار اتم هیدروژن است؛ بنابراین تفاوت بسیار زیاد مولکول‌های آن از نظر اندازه مشخص است. مولکول‌های ساده مانند آب از نظر طولی تنها چند میلیاردم اینچ است، اما مولکولی مانند کائوچو هزاران برابر بزرگ‌تر است.

کد خبر 566042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.