۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
اصفهان؛ پیشرو در تحقق شعار سال

«تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» شعار انتخابی سال ۱۴۰۱ است که در راستای ارتقای تولید بیشتر بر پایه دانش داخلی و در جهت تلاش بیشتر از سوی سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان، فعالان و در کل همه مردم برای پیشروی اقتصاد کشور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «تولید» کلیدواژه‌ای است که در شعار سال‌های ۹۱، ۹۶، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ به طور مستقیم و در برخی از سال‌ها به‌طور غیرمستقیم از آن نام برده شده که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع، برای اقتصاد یک کشور است.

امسال نیز تولید، همراه با دو عنوان تأکید کننده «دانش‌بنیان» و «اشتغال‌آفرین»، درخشش بیشتری یافته است؛ حال آنکه این واژه در شعارهای سال‌های قبل، چنان که باید، مورد توجه قرار نمی‌گرفت؛ امسال این امید وجود دارد که شعار سال، روی زمین نماند و جدی‌تر گرفته شود و در راستای تحقق آن، اقدامات اساسی انجام گیرد. قطعاً برای تحقق این امر مهم، تلاش تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاری صاحبان ثروت در امر تولید، تلاش همه مردم برای حمایت از کالای ایرانی، طراحی و ساخت محصولات باکیفیت توسط دانشمندان و طراحان تولید و مسئولیت‌پذیری کارگران و سعی همه‌جانبه برای تولید محصولات داخلی باکیفیت از اقداماتی است که باید هم‌زمان باهم انجام گیرد.

تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان دوبرابر شود

با وجود آنکه تجربه در امر تولید، موضوع بسیار پراهمیتی است؛ اما تجربه در کنار دانش می‌تواند تولید محصولات به‌روز را موجب شود که شرکت‌های دانش‌بنیان هم آن را به اثبات رسانده‌اند. در واقع فعالیت هزاران شرکت دانش‌بنیان در کشور، نمایان کننده اهمیت دانش در تولید و اهمیت شعار امسال است. بر اساس آمار، امروز حدود هفت هزار شرکت دانش‌بنیان و ۳۰۰ هزار اشتغال در این زمینه در کشور وجود دارد که بر طبق بیانات رهبر انقلاب، باید تلاش صورت گیرد که این تعداد دو برابر شود.

آنچه قابل تأمل است آنکه اقتصاد دانش‌بنیان، هزینه صنایع را کمتر کرده و باعث می‌شود شرکت‌ها با کمترین هزینه بیشترین و به‌روزترین محصولات را تولید کند. علاوه بر این، ما در شرایط تحریم‌هایی قرارگرفته‌ایم که ضرورت دارد با به‌کارگیری اقتصاد دانش‌بنیان، بسیاری از نواقص موجود در صنایع را رفع کنیم.

ضمن آنکه هم‌اکنون در کشور، چیزی حدود یک‌میلیون نفر دانش‌آموخته بیکار داریم که پس از اتمام تحصیل، امکان فعالیت‌های اقتصادی را ندارند و اگر این نیروها در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان یا دیگر شرکت‌های صنعتی سازمان‌دهی شده و توانمندسازی شوند، می‌توان پروژه‌هایی علمی و صنعتی را با استفاده از دانش و نیروی آن‌ها تعریف و گردش چرخ صنایع را تندتر کرد. چه‌بسا با افزایش ظرفیت تولید، توسعه کمی، کیفی، متوازن و بر پایه علم و دانش، صنایع بزرگ می‌توانند تولیدات بیشتر و باکیفیت‌تری را عرضه کنند.

اصفهان قطب شرکت‌های دانش‌بنیان است

اصفهان که به‌عنوان یکی از مراکز اصلی توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و به عنوان قطب شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح است، چه نقشی در تحقق شعار امسال دارد؟

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، حدود ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۶۷۳ معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال، صنعتی‌ترین استان کشور به شمار می‌رود. این استان با وجود دانشگاه‌ها، اساتید و نخبگان و شهرک علمی و تحقیقاتی و زمینه‌های فراوان علمی دیگر از گذشته تا امروز، در حوزه دانش‌بنیان جایگاه ارزنده‌ای را به دست آورده و با حمایت‌های لازم می‌تواند رشد بیشتری را هم تجربه کند.

گفتنی است استان اصفهان سال‌هاست که به‌عنوان کریدور علم و فناوری شناخته می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان، علاوه بر اینکه در شهرک علمی و تحقیقاتی ایجاد شده در دانشگاه‌های این دیار هم جای گرفته‌اند.

در این باره «امیرحسین کمیلی» رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان، با اشاره به نام‌گذاری شعار امسال به‌عنوان "تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین"، می‌گوید: اصفهان دیگر ظرفیت توسعه صنعتی آلاینده، انرژی‌بر و آب‌بر را ندارد. این استان نیاز و ظرفیت بالایی در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان دارد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب از چند سال گذشته تاکنون، تأکید ویژه‌ای روی مسئله اقتصاد دارند، اظهار می‌کند: امروز کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و توجه جدی به مسئله اقتصادی به‌عنوان مسئله اولویت‌دار و بااهمیت کشور ما محسوب می‌شود. برای داشتن اقتصادی پایدار که مؤلفه‌های پایداری اجتماعی و محیط زیستی را مدنظر قرار دهد، راهی جز اینکه به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم، نداریم.

کمیلی خاطرنشان می‌کند: اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های ساماندهی اقتصاد کشور محسوب می‌شود. زیرساخت‌های این موضوع از سال‌های گذشته در کشور ما فراهم شده است و فکرافزارها، نرم‌افزارها و نیروهای انسانی بسیار خوبی در زمینه مباحث دانشی و دانش‌بنیانی در اختیار داریم.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان اظهار می‌کند: این موارد باید در سیستم تولید و صنعت استان و کشور جاری شود تا تولید ثروت و ایجاد اشتغال و کارآفرینی در کشور از مسیر اقتصاد و مؤلفه‌های اقتصاد دانش‌بنیان محقق شود.

اصفهان قابلیت فراوانی برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان دارد

«امین سعیدی» مدیر یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار می‌کند: اصفهان قطب استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شود و قابلیت بسیار زیادی برای توسعه چنین فعالیتی را دارد.

وی تصریح می‌کند: تقریباً ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در این استان وجود دارد که به‌طور جدی فعالیت می‌کنند؛ به غیر از شرکت‌هایی که هنوز نتوانسته‌اند خود را ثبت کنند.

این فعال خاطرنشان می‌کند: از طرفی، پارک علم و فناوری شیخ بهایی، وجود دانشگاه‌های معتبر به‌خصوص دانشگاه‌های صنعتی و دیگر مراکز تحقیقاتی نشان‌دهنده پتانسیل قوی اصفهان برای تحقق شعار امسال است.

سعیدی ادامه می‌دهد: در روزگاری قرار گرفته‌ایم که تبدیل علم به ثروت، یک اولویت است و اگر توجه داشته باشیم کشورهای جهان اول به‌خصوص آن‌ها که از نظر اقتصادی پیشرفته‌تر هستند، اهمیت بیشتری به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌دهند؛ زیرا نسبت به نقش شرکت‌ها در توسعه اقتصادی آگاه هستند.

وی اظهار می‌کند: در ایران نیز بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، قرار بر آن است که تا سال ۱۴۰۴ هجری شمسی جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری را به دست آوریم. بنابراین در راستای این مهم، اهدافی چون افزایش سهم تولیدات و خدمات بر پایه دانش و فناوری داخلی ترسیم شده است و بدون تردید، برای تحقق این موضوع ایجاد، توسعه و حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته این فعال دانش‌بنیان، خوشبختانه در اصفهان اهمیت چنین شرکت‌هایی به‌خوبی روشن شده است و این اهمیت، از تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی استان، مشخص می‌شود؛ به‌طوری‌که در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، نیروهای تحصیل کرده و نخبه زیادی در حال خدمت‌رسانی هستند و هر کارآفرین می‌تواند باعث به اشتغال درآمدن چند نفر دیگر شوند. مسئله اشتغال، مهم‌ترین معضل کنونی کشور ما است که می‌توان از این طریق تا میزان زیادی حل شود.

سعیدی خاطرنشان می‌کند: اگرچه می‌توان از مزایا و منافع شرکت‌های دانش‌بنیان سخن بسیار گفت، اما متأسفانه موانع کسب و کار در برخی از موارد مانع فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود یا برای آن‌ها محدودیت ایجاد می‌کند.

وی تصریح می‌کند: به این ترتیب با فقدان حمایت‌های بخش خصوصی و دولتی از این شرکت‌ها، موانع بسیاری در راه فعالیت آن‌ها وجود دارد و آن گونه که باید، از آن‌ها بهره‌برداری نمی‌شود. واضح است که نبود حمایت سرمایه‌گذران و نبود بازار مناسب، از مهم‌ترین مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان به شمار می‌رود؛ بنابراین لازم است همگام با رشد شرکت‌ها، حمایت‌های کافی و زیرساختی هم از آن‌ها صورت گیرد.

این فعال در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای بهبود شرایط دانش‌بنیان پیشنهاد می‌شود، اظهار می‌کند: در راستای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و تعامل علم و دانش، با برنامه‌ریزی سنجیده می‌توان شرکت‌های خارجی معتبر را متمایل به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی کرد که در صورت رفع تحریم‌ها و با تسهیل قوانین و حمایت‌های کافی، می‌توان شرایط ورود آن‌ها آسان‌تر و سریع‌تر می‌شود.

گزارش از: نفیسه زمانی‌نژاد؛ خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 565821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.