۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
سیلیسیم؛ عنصری ارزان و کاربردی

یک دکترای شیمی آلی گفت: سیلیسیم در جامعه داروسازی، علوم مهندسی، زمین‌شناسی و پتروشیمی شناخته شده است و عوارض خاصی نیز ندارد. سیلیسیم قیمت مناسبی دارد و به همین دلیل، دانشجویان می‌توانند برای پایان‌نامه از آن بهره‌ ببرند.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه سیلیسیم چهاردهمین عنصر جدول تناوبی است، اظهار کرد: سیلیسیم عنصر پرکاربردی است که با یک تغییر مثبت توانست کاربردهای خود را شکوفا کند.

وی افزود: این عنصر قدمت بسیاری دارد و کشف آن به اوایل قرن ۱۸۰۰ میلادی باز می‌گردد؛ اما اوج شکافی و شناخت سیلیسیم مربوط به سال‌های ۱۸۷۰ الی ۱۹۰۰ میلادی است. امروزه سیلیسیم بسیار شناخته شده و به صورت ترکیب‌هایی مانند سیلیسیم دی‌اکسید بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: برای دستیابی به این عنصر، نیازی به سنتز و آزمایشگاه نیست؛ بلکه سیلیسیم بسیار فراوان است و در پوسته زمین وجود دارد، همچنین این عنصر در صنعت ساختمان و بتن‌سازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیلیسم دی‌اکسید چیست؟

وی در رابطه با کاربرد سیلیسیم دی‌اکسید گفت: این ماده که به صورت پلیمری است از طبیعت الهام گرفته و در ساخت آسفالت، خانه‌های ضد زلزله، شیشه‌های کم ضخامت و ضد گلوله و خودروسازی کاربرد دارد.

یوسفی اشاره کرد: پنجره‌های سیلیسیم دی‌اکسیدی جایگزین بسیار خوبی برای پنجره‌های دو جداره است؛ زیرا پنجره‌های دو جداره بسیار ضخیم بوده و حمل و نقل آن‌ها سخت است، اما پنجره‌های سیلیسیم دی‌اکسید وزن کمی داشته و عایق بسیار بهتری نیز است.

وی افزود: یکی دیگر از کاربرد این ماده ساخت شیشه و جلیقه‌های ضد گلوله است و اخیراً نیز شرکت بنز از خودرویی ضد گلوله رونمایی کرد که به دلیل استفاده از این ماده در بدنه و شیشه مقاومت بسیار بالایی در مقابل شلیک داشت.

این دکترای شیمی آلی در رابطه با کاربرد سیلیسیم دی‌اکسید در داروسازی گفت: این ماده به دلیل اینکه طی فرآیندی از سیلیسیم به سیلیسیم دی‌اکسید تبدیل شده است به عنوان رهایش دارو بسیار مطلوب بوده و با محیط‌زیست نیز سازگار است، همچنین این ماده در بستر مایعات یونی به عنوان حلال سبز قرار گرفته و کاربرد دارد.

وی تاکید کرد: سیلیسیم با تغییری مثبت توانست خود را از رکود نجات دهد به طوری که امروزه بسیاری از استارتاپ‌ها به دنبال قراردادن این ماده در قالب نانو هستند زیرا اگر این عنصر در قالب نانو قرار بگیرد، راندمان بیشتری در رهایش دارو خواهد داشت و در زمینه رساندن هدفمند دارو در بدن نیز بسیار مؤثر است.

یوسفی اضافه کرد: امروزه این عنصر در جامعه داروسازی، علوم مهندسی، زمین‌شناسی و پتروشیمی شناخته شده است و عوارض خاصی نیز ندارد. سیلیسیم قیمت مناسبی دارد و به همین دلیل دانشجویان می‌توانند برای پایان‌نامه از آن بهره‌ببرند.

کد خبر 565817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.