۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
گل مریم چه ویژگی‌هایی دارد؟

گل مریم دارای خوشه‌هایی از شکوفه‌های سفید بزرگ است که رایحه بسیار مطبوعی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گل مریم با نام انگلیسی Tuberose و نام علمی Polianthes tuberosa گیاهی چندساله از خانواده مارچوبه‌گان یا Asparagaceae است. این گل با نام‌های زنبق Polyanthus، Ivory Flower و گل دندان فیلی نیز شناخته می‌شود. گل مریم نخستین‌بار در اوایل دهه ۱۵۰۰ در مکزیک کشف و سپس در اروپا و مخصوصاً در اسپانیا بسیار محبوب شد. این گل در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری به خوبی رشد می‌کند. خوشه‌هایی از شکوفه‌های سفید بزرگ روی ساقه‌های گل ذکر شده ایجاد می‌شود که می‌تواند به ارتفاع یک متر نیز برسد. این خوشه‌ها شامل گل‌های سفید، مومی و معطر است که از پایین به سمت بالای سنبله شکوفا می‌شوند. درباره ویژگی‌ها و مشخصات گل مریم، گفت‌وگویی با زهره حسنی، کارشناس تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی داشته‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید:

مشخصات ظاهری گل مریم چیست؟

گل مریم دارای گل‌های لوله‌ای شکل به طول ۲.۵ تا پنج سانتی‌متر است که به صورت جفت تا ۳۰ گل به صورت سنبله در انتهای ساقه‌ها قرار می‌گیرند. این گل‌ها در طول روز رایحه‌ای ملایم و در طول شب رایحه قوی‌تری دارند. از آنجا که رنگ گل مریم سفید است، آن را نماد صلح و آرامش می‌دانند. با توجه به رایحه مطبوع این گیاه، از آن برای دفع انرژی‌های منفی و آرامش محیط استفاده می‌شود.

آبیاری صحیح گل مریم چگونه است؟

گل مریم به منظم بودن آبیاری بسیار حساس است و به خاکی همیشه مرطوب نیاز دارد؛ اما در صورت آبیاری بیش از اندازه ریشه آن دچار پوسیدگی می‌شود. البته در صورت خشکی بیش از حد خاک آن نیز گیاه پژمرده می‌شود و گلدهی آن کاهش پیدا می‌کند. توصیه شده است در پاییز که برگ‌ها شروع به زرد شدن می‌کند، آبیاری را به تدریج کاهش دهید. با زرد شدن برگ‌ها در زمستان و زمانی که پیازها به خواب می‌روند، میزان آبیاری را به حداقل برسانید.

گل مریم چقدر نور نیاز دارد؟

گل مریم به نور زیادی نیاز دارد و در صورتی که در محیط کم‌نور قرار بگیرد، رشد علفی خواهد داشت، گلدهی به خوبی انجام نمی‌شود و برگ‌ها رنگ پریده می‌شوند. گل مریم برای گلدهی ایده‌آل به حداقل چهار تا شش ساعت نور کامل خورشید نیاز دارد. در صورتی که این گیاه را در منزل نگهداری می‌کنید، پشت پنجره‌های جنوبی بهترین محل نگهداری آن است.

دمای مورد نیاز گل مریم چقدر است؟

بهترین و ایده‌آل‌ترین دما برای رشد گل مریم، دمای ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد است. این گیاه به سرمای بیش از حد حساس است و در صورت قرار گرفتن در دمای زیر ۱۵ درجه سانتی‌گراد از بین می‌رود. پیازهای گل مریم نیز به سرما حساسیت دارد و بهتر است در فصل زمستان در انبارهایی با دمای بالای ۱۵ درجه سانتی‌گراد، نگهداری شود.

خاک مناسب گل مریم چه ویژگی‌هایی دارد؟

گل مریم به خاکی سبک با زهکشی بالا نیاز دارد. اگر این گیاه را در گلدان نگهداری می‌کنید، دقت کنید که گلدان دارای سوراخ‌های زهکشی مناسب باشد؛ خاک سنگین برای این گیاه باعث از بین رفتن غده‌ها و در نتیجه مرگ گیاه می‌شود.

کشت و تکثیر گل مریم چگونه انجام می‌شود؟

کشت گل مریم توسط پیاز گیاه صورت می‌گیرد. برای کشت گیاه ذکر شده، پیاز بزرگ و عاری از آلودگی را انتخاب کنید. بهترین زمان برای کاشت پیاز گل مریم، فصل بهار است؛ پیازها را در بستر کشت مناسب به شکلی قرار دهید که قسمت بالای پیازهای بیرون از خاک قرار بگیرد. لازم است بستر کشت را مرطوب نگه دارید و پیازها را در قسمت نورگیر قرار دهید. گل‌ها معمولاً سه تا چهار ماه پس از کاشت پیازها پدیدار می‌شوند.

به منظور تکثیر گل مریم، می‌توانید از پیازچه‌های پیاز مادری استفاده کنید؛ هر پیاز مادری می‌تواند تعدادی پیازچه تولید کند. با جدا کردن پیازچه‌ها و کاشت آن‌ها در بستر کشت به شکلی که گفته شد، می‌توانید این گل را تکثیر کنید. دقت کنید که بهترین زمان تکثیر این گل زمانی است که هوا گرم باشد.

کد خبر 565782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 0
    من عاشق گل مریم هستم خیلی خوشبوی