در جام‌جهانی گروه آسانی وجود ندارد/چه تضمینی وجود دارد با مربی جدید موفق باشیم؟

«باید به اسکوچیچ کمک کنیم تا با امکانات مناسب، ایده‌آل‌های جدید را پیدا کند. این تیم رفته‌رفته بهتر می‌شود و ما با همین مربی، می‌توانیم در جام‌جهانی حضور داشته باشیم. ویلموتس را با هزینه‌های سنگین آوردیم و نزدیک بود شانس حضور در جام‌جهانی قطر را از دست بدهیم.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، قرعه‌کشی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر جمعه‌شب با حضور رئیس فیفا، نمایندگان تیم‌های حاضر در جام‌جهانی و بزرگان فوتبال دنیا در دوحه برگزار و جایگاه ۳۲ تیم در هشت گروه مشخص شد. رقابت‌های جام‌جهانی از سی‌ام آبان‌ماه آغاز می‌شود و تیم‌ها برای آماده‌سازی کامل خود کمتر از ۹ ماه زمان دارند.

تیم ملی فوتبال کشورمان پس از صعود بدون دغدغه و سه هفته زودتر به جام‌جهانی، با قرار گرفتن در سید سوم، در نهایت به‌همراه تیم‌های انگلیس، آمریکا و برنده پلی‌آف اروپا (اسکاتلند / اوکراین / ولز) در گروه دوم قرار گرفت؛ گروهی که به‌زعم برخی از مردم و کارشناسان، آسان‌ترین گروه ممکن برای ایران است و شانس بالایی برای صعود از این گروه خواهیم داشت.

به همین مناسبت به سراغ «حمید درخشان» بازیکن سال‌های دور تیم ملی فوتبال کشورمان رفتیم تا در رابطه با قرعه ایران و حریفانش در جام‌جهانی قطر و آینده‌مان در آن گروه، صحبت کنیم. گفت‌وگوی اختصاصی ایمنا با ستاره سابق تیم ملی را در ادامه می‌خوانید:

قرعه‌کشی جام‌جهانی انجام شد؛ به‌طور کلی این رقابت و تیم‌های حاضر در آن را چطور می‌بینید؟
جام‌جهانی، ویترین بهترین تیم‌های دنیا است؛ نباید به‌دنبال این باشیم که در چه گروهی و با چه کیفیتی قرار گرفته‌ایم، مگر در جام‌جهانی گروه آسان هم وجود دارد؟ همه تیم‌ها با تلاش و زحمت به این فستیوال پا گذاشته‌اند. اگر به گروه خودمان نگاهی بیندازیم، سه تیم خوب دنیا با هم رقابت می‌کنند تا به جام‌جهانی بیایند؛ اگر هم چنین تیم‌هایی به پلی‌آف رفتند به این دلیل است که تیم‌های رقیبشان نیز خوب بوده‌اند که مستقیماً راهی این تورنمنت شده‌اند.

در گروه دوم در کنار انگلیس، آمریکا و برنده پلی‌آف اروپا قرار گرفتیم؛ به‌نظرتان این قرعه مناسب بود؟
در گروه ساده‌ای قرار نگرفته‌ایم؛ انگلیس مدعی فوتبال جهان بوده و همیشه خود را مخترع فوتبال دانسته است، آمریکا نیز پس از ۲۰ سال به ما برخورد کرده؛ البته فراموش نکنیم که پس از دو دهه، هم آمریکا و هم ما تغییر کرده‌ایم. از آن سه تیم پلی‌آف نیز دو تیم زمینه بریتانیایی دارند و اوکراین نیز تیم کوچکی نیست.

برخی اعتقاد دارند گروه ما به‌گونه‌ای است که باید با کمترین دردسر از آن صعود کنیم؛ اعتقاد شما نیز چنین است؟
گروه ما متعادل است اما باید تلاش بیشتری به‌کار بگیریم و شایستگی‌های خود را با ارائه نمایش‌های مقتدرانه نشان دهیم. نگاه من چنین نیست که تصور کنیم گروهمان بسیار آسان است و می‌توانیم به‌راحتی صعود کنیم؛ سرمربی انگلیس نیز در مصاحبه‌اش گفته تا به‌حال با ایران مصاف نداشته‌ایم، اما تیم‌های ناشناخته همیشه خطرناک هستند؛ ما نیز نباید هیچ تیمی را دست کم بگیریم‌. اگر تصور می‌کنیم از تیم‌های روبه‌روی خود قوی‌تریم، پس باید قهرمان جهان می‌شدیم.

سطح گروهمان می‌تواند باعث برتری ما در زمین مسابقه شود؟
نگاه ما باید چنین باشد که در گروهی قرار گرفته‌ایم که باید خود را با امکانات و شرایط خوب، برای بازی با حریفان آماده کنیم و در مقابل آن‌ها بازی قابل‌قبولی ارائه دهیم. البته نباید خودمان را گول بزنیم؛ در جام قبلی در تقابل با مراکش، خوب بازی نکردیم، حریف از ما سرتر بود ولی با یک گل اتفاقی برنده شدیم. این سبک از بازی را نمی‌توان فوتبال منطقی، نام گذاشت؛ اتفاقات فوتبالی چیزی را با قطعیت نشان نمی‌دهد، طی یک حادثه ممکن است نتیجه به سود یا ضرر شما تمام شود.

انتظارتان از عملکرد ایران در جام‌جهانی مقابل حریفانش تا چه اندازه است؟
از همین فردا باید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم تا در جام‌جهانی، برابر حریفان خود، نمایش منطقی و زیبایی ارائه دهیم؛ نه اینکه ۱۱ نفره به دفاع برویم. انتظار عملکرد خارق‌العاده‌ای نداریم اما توقع ما این است که با این بازیکنان و داشته‌هایمان، به تمام دنیا نشان بدهیم که فوتبال ما رشد کرده و می‌توانیم زیبا بازی کنیم؛ حتی اگر نتایج را واگذار کنیم. باید به اندازه کره‌جنوبی و ژاپن در جام‌جهانی خوب باشیم و حتی فراتر از آنان بازی کنیم؛ زیرا مدعی این هستیم و در رنکینگ آسیا نیز جایگاه نخست از آن ما است.

باید با چه نگاهی پا به جام بگذاریم؟

تغییر و اجرای تاکتیک‌های متفاوت در جام‌جهانی مقابل رقبا برای ما کفایت می‌کند و باید هدفمان ارائه یک نمایش جذاب باشد؛ بماند که با انجام برنامه‌ها و مسابقات تدارکاتی مناسب، باز هم تضمینی نخواهد بود که در جام‌جهانی موفق باشیم و به دور دوم صعود کنیم‌؛ اما باید تمام اقدامات لازم را انجام دهیم و تا آخرین لحظه با تمام ظرفیت برای آن تلاش کنیم. همچنین صعود به مرحله حذفی برای ما سودآور است و باعث افزایش اعتبارمان می‌شود تا در سال‌های آینده تیم‌های بزرگ دنیا به سمت ما بیایند و با ما بازی‌های تدارکاتی برگزار کنند.

صحبت‌های زیادی از گروه ایران می‌شود؛ عده‌ای آن را سیاسی‌ترین گروه جام‌های جهانی می‌دانند. این مسئله چقدر می‌تواند در عملکرد ما و رقیبان ما تأثیرگذار باشد؟
از همه مردم خواهش می‌کنم فوتبال را سیاسی نکنند؛ اصلاً ورزش ارتباطی به سیاست ندارد، بلکه موقعیت و روابط اجتماعی را بهبود می‌بخشد. قرار نیست به جبهه جنگ برویم و با آمریکا و انگلیس بجنگیم؛ می‌خواهیم در مقابل این تیم‌ها نشان دهیم که تفکرات ما معقول است و با هیچ کسی مشکل نداریم.

باید به آنان مانند سایر رقیبان نگاه کنیم؟

باید به آنان نشان دهیم که سلاح برتری ما، فوتبال بهتر است و می‌توانیم حریفان را شکست دهیم؛ همان‌طورکه در کشتی بدون در نظر گرفتن این مسائل با حریفان آمریکایی رقابت می‌کنیم و آنان را شکست می‌دهیم. انجام چنین بازی‌ها و تورنمنت‌هایی، به تقویت ارتباطات خوب با دنیا کمک می‌کند. ورزش به‌جای دشمنی، اعتبار و دوستی را بیشتر می‌کند؛ مگر سال ۱۹۹۸ پس از پیروزی برابر آمریکا چه اتفاقی رقم خورد؟ حالا نیز همین مسئله وجود دارد، اما می‌توانیم ثابت کنیم با هیچ دولتی مشکل نداریم و برتری خود را نسبت به آنان فقط در زمین مسابقه تثبیت می‌کنیم.

بسیاری از مردم و کارشناسان می‌گویند اسکوچیچ در حد مربیگری در جام‌جهانی نیست و باید برکنار شود؛ در آستانه چند ماه تا جام‌جهانی این تصمیم درست است؟
هر شخص دیگری جانشین اسکوچیچ شود، سه ماه زمان می‌برد تا با تیم و بازیکنان آشنا شود؛ علاوه‌بر آن باید پول بسیار زیادی هزینه کنیم. کدام مربی خارجی با هزینه‌ای که اسکوچیچ دریافت می‌کند به ایران می‌آید؟ اگر این اتفاق رخ دهد، چهار ماه را در آستانه جام‌جهانی از دست می‌دهیم؛ پس به‌جای هزینه‌کردن پول‌های گزاف برای مربی جدید، برای دیدارهای تدارکاتی مناسب و معقول پول بدهیم.

پس با توجه به چنین نسلی، نباید به‌دنبال مربیان مطرح اروپایی برویم؟

باید به اسکوچیچ کمک کنیم تا با امکانات مناسب، ایده‌آل‌های جدید را پیدا کند؛ این تیم رفته‌رفته بهتر می‌شود و ما با همین مربی می‌توانیم در جام‌جهانی حضور داشته باشیم. ویلموتس را با هزینه‌های سنگین آوردیم و نزدیک بود شانس حضور در جام‌جهانی قطر را از دست بدهیم؛ چه تضمینی وجود دارد که با مربی جدید این سناریو تکرار نشود؟ اگر زمان داشتیم حتماً لازم بود که سرمربی را عوض کنیم، اما زمان کمی تا جام‌جهانی پیش‌رو داریم و منطقی نیست چنین ریسکی را انجام دهیم.

صحبت پایانی؟

باید از حالا برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم و با تلاش فدراسیون، بازی‌های دوستانه و اردوهای جامعی برای تیم ملی ترتیب داده شود تا با یک تیم منسجم و با تاکتیک، روانه جام‌جهانی شویم. بازیکنان آماده و با تجربه‌ای داریم و امیدوارم با ارائه کیفیت قابل‌قبول در جام‌جهانی سربلند باشیم.

کد خبر 565591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.