ضرورت برابرسازی فرصت‌ها برای کودکان با اختلال طیف اوتیسم

‌رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاکید بر اینکه بی‌شک برابرسازی فرصت‌ها برای کودکان با اختلال طیف اوتیسم، گامی اساسی در اجرای عدالت اجتماعی است گفت: لکن محوری‌ترین کار در حوزه اتیسم، فرهنگ‌سازی است.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، متن پیام حمید طریفی حسینی به مناسبت روز جهانی آگاه سازی اوتیسم به شرح ذیل است:

«ضمن تبریک فرارسیدن بهار طبیعت و سال جدید به تمامی هموطنان بالاخص دانش‌آموزان عزیز استثنایی و والدین محترم این دانش‌آموزان و همکاران ارجمند و تلاشگر حوزه آموزش و پرورش استثنایی، ۱۳ فروردین مطابق با دوم آوریل روز جهانی اوتیسم را گرامی می‌داریم.

همزمانی روز طبیعت و روز جهانی آگاه سازی اوتیسم، بهترین بهانه است برای اینکه از طبیعت درس بگیریم و بیاموزیم که متفاوت بودن زیباست و ما در کنار تفاوت‌هایمان است که شکل می‌گیریم. یاد بگیریم که کودک با اختلال طیف اوتیسم هم گلی از گل‌های آفرینش است و در کنار سایر کودکان می‌تواند زندگی بهتر را تجربه کند و آنچه برای تمام کودکان می‌خواهیم، برای کودکان با اختلال طیف اوتیسم نیز در نظر می‌گیریم.

روز جهانی اوتیسم بهترین فرصت است تا یاد بگیریم با محبت کافی و توجه منطقی، کرامت آن‌ها را تضمین کنیم و با برطرف کردن موانع، جامعه‌ای فراگیر و قابل دسترس برای همه آن‌ها ایجاد کنیم.

بی‌شک برابرسازی فرصت‌ها برای کودکان با اختلال طیف اوتیسم، گامی اساسی در اجرای عدالت اجتماعی است، لکن محوری‌ترین کار در حوزه اوتیسم، فرهنگ‌سازی است و یکی از ضروری‌ترین اقدامات مسئولان در بخش‌های مختلف، آگاهی دادن به مردم برای ارتباط، تعامل و پذیرش کودکان با اختلال طیف اوتیسم و خانواده آنان است. نگاه واقع بینانه جامعه به اختلال طیف اوتیسم، فشارهای روانی وارده بر کودکان و خانواده آنان را کاهش می‌دهد.

کودکان و دانش آموزان با اختلال طیف اوتیسم جز گروه‌های دانش آموزی تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی می‌باشند و شناسایی، آموزش و توان بخشی این عزیزان در تمامی مراکز استان‌ها و برخی از شهرستان‌ها در تمامی دوره‌های تحصیلی صورت می‌گیرد.

برنامه‌های درسی و آموزشی با رویکردهای نوین و تخصصی متناسب با ویژگی‌های خاص و شرایط این کودکان و دانش‌آموزان مبتنی بر توانمندی هوشی، شرایط تعاملی ارتباطی، اختلالات همراه، مشکلات حسی، شرایط خاص فضای یادگیری تدوین شده است. از آنجا که مرتفع نمودن چالش‌های خانواده دارای کودک اوتیسم می‌تواند چرخه آموزش را تسریع بخشد، آموزش والدین دانش‌آموزان طیف اوتیسم به عنوان یک برنامه اساسی سازمان مورد نظر بوده و اجرا می‌شود.

در سال‌های اخیر تعداد افراد مبتلا به اوتیسم رو به افزایش است و این افزایش مستلزم ایجاد فضاهایی است که بتواند برای نیازهای خاص این دسته از کودکان مناسب باشد، به همین دلیل با اتکا به پیشینه علمی و مطالعات میدانی و بررسی استانداردهای جهانی، طراحی، مناسب‌سازی و ساخت فضاهای آموزشی خاص این دانش‌آموزان در حال اجرا می‌باشد. همچنین با هدف ارتقا سطح تخصصی معلمان دانش‌آموزان با اختلال طیف اوتیسم، آموزش معلمان دانش آموزان استثنایی مبتنی بر مهارت‌های چندگانه نیز انجام می‌شود.

همه این برنامه‌ها برای مهیا کردن شرایطی بهتر و ضامن آینده‌ای سرشار از موفقیت برای کودکان با اختلال طیف اوتیسم است.

اینجانب ضمن گرامی‌داشت روز جهانی اوتیسم، از تلاش‌های ارزنده و بی‌دریغ همه همکاران گرانقدری که در حوزه دانش‌آموزان با اختلال طیف اوتیسم تلاش کرده و از این طریق در راستای عدالت آموزشی و اجتماعی گام بر می‌دارند، تشکر و قدردانی نموده و آرزومندم همکاران، خانواده‌ها و دانش‌آموزان عزیز اوتیسم در پرتو فیض ازلی توفیق روز افزون داشته و همواره در سلامت کامل و شادکام باشند.»

کد خبر 565440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.