۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
«پیش پا افتاده های بنیادی» چاپ شد

کتاب «پیش پا افتادهای بنیادی» نوشته رائول وَنه گِم با ترجمه بهروز صفدری توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش ایمنا، کتاب «پیش پا افتادهای بنیادی» نوشته رائول وَنه گِم به تازگی با ترجمه بهروز صفدری توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب سال ۱۹۶۲ منتشر شده است.

مترجم این کتاب هدف از ترجمه آن را شناساندن اندیشه رادیکال انتقادی برای ایجاد تغییر و تحول در چشم انداز نقد اجتماعی در ایران و زبان فارسی عنوان کرده است. این خواسته صفدری براساس آثار جنبشی شکل گرفته که انترناسیونال سیتواسیونیست در سال ۱۹۷۵ اعلام موجودیت و سال ۱۹۷۲ خود را منحل کرد.

بهروز صفدری می گوید با وجود شباهت هایی که وجود دارند، سیتواسیونیست ها هیچ وقت نخواستند به هیچ نحوی با ژان پل سارتر در یک گروه قرار داده شوند. اما پیش از آنکه جنبش لتریست ها، یعنی خواستگاه شان در سال های ۱۹۵۲ و ۱۹۵۳، آفرینش و تکثیر موقعیت های شورانگیز در زندگی روزمره را محور افکار و اعمال خود قرار دهد، سارتر در کتاب «تهوع» خود از زبان شخصیت های داستانش، نظریه لحظات کامل و موقعیت های ممتاز را طرح کرده بود. منبع و پیشینه دیگری که به گفته مترجم کتاب پیش رو، می توان برای جنبش ستیواسیونیستی برشمرد، بخش هایی از کتاب «عشق دیوانه وار» آندره برتون است؛ جایی که از حاملان کلیدهای موقعیت صحبت می شود.

مقدمه مترجم کتاب بر آن، پاییز سال ۹۷ نوشته شده و پس از آن، «پیش گفتار بر چاپ ۲۰۰۴» و سپس «پیش گفتار بر تجدید چاپ کتاب در نشر لوود (پاریس ۱۹۹۵)» منتشر شده اند. خود متن «پیش پا افتاده های بنیادی» هم در ۳۰ بخش کوتاه نوشته شده است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

اسطوره، که زاده اراده آدمیان به زنده ماندن و جان سالم به در بردن از مواجهه با قوای مهارناپذیر طبیعت است، یک سیاست نجات عمومی است که فراتر از ضرورت اش به کار گرفته شده است؛ و فروکاستن زندگی به تنها ساحتِ زنده مانی و نفی زندگی به مثابه حرکت و تمامیت، در نیروی جبارانه خویش تثبیت شده است.

اسطوره مورد اعتراض، اعتراضات را به شکلی واحد و کلی درمی آورد و دیر یا زود آنها را در خود هضم می کند. در برابرش هیچ چیز از هر آنچه، چه تصویر و چه مفهوم، در صدد تخریب ساختارهای روحی [معنوی] حاکم باشد، تاب مقاومت ندارد. او بر بیان وقایع و زیسته ها حکم فرماست و ساختار تفسیری خود (دراماتیزاسیون، نمایشی ساختن) را بر این بیان تحمیل می کند. آگاهی از زیسته ها که بیان خود را در سطح ظواهر سازمان یافته می یابد آگاهی خصوصی را تعریف و تعیین می کند.

این کتاب با ۱۵۸ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

منبع: مهر

کد خبر 565439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.