گشودن سیاه‌چادرهای عشایر کرمان در تعطیلات نوروز

عید نوروز در کنار مکان‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری، سیاه‌چادرهای عشایر نیز در نقاط مختلف استان کرمان پیش‌روی مسافران گشوده شدند تا هم آشنایی با این سبک از زندگی صورت گیرد و هم با عرضه محصولات عشایر بخشی از مشکلات معیشتی آن‌ها جبران شود.

به گزارش ایمنا، آن‌طور که متولیان امور عشایری کرمان می‌گویند به علت خشکسالی در سال‌های اخیر بخش مهمی از درآمدهای این قشر از جامعه تحت تأثیر قرار گرفته است، بنابراین توسعه مشاغل خُرد، رونق تولیدات صنایع دستی و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت عشایر در صنعت گردشگری می‌تواند جایگزین خوبی برای گذر از ایام خشکسالی در تأمین بخشی از معیشت و درآمد این قشر مولد جامعه باشد.

به گفته رضا نیکزادی، مدیرکل امور عشایر استان کرمان، برپایی سیاه‌چادرهای عشایری در ایام نوروز علاوه بر بهبود اقتصاد و معیشت عشایر باعث آشنایی مسافران و بازدیدکنندگان با فرهنگ غنی عشایر استان کرمان نیز می‌شود؛ عشایری که به خود می‌بالد الگویی نامدار همچون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را در دامن خود پرورش داده است.

وی خاطرنشان کرد: در چارچوب مصوبات ستاد برگزاری خدمات سفر، در محل ورودی شهرستان‌های مختلف استان از جمله بافت، شهر بابک، ارزوئیه، رابُر و بم سیاه‌چادرهای عشایری برای استقبال و پذیرایی از مهمانان نوروزی برپا شده است.

نیکزادی با بیان اینکه ۴۵ منطقه گردشگری در مناطق عشایری شمال استان ازجمله تخت سرتشتک، میمند، لاله زار و سیرچ شناسایی و برای بازدید به علاقه‌مندان معرفی شده است، گفت: با توجه به افزایش سفرهای نوروزی در سال جاری از سیاه چادرها و محصولات عشایر ازجمله کشک، دوغ، ماست و صنایع دست بافت آن‌ها استقبال خوبی صورت گرفته است.

به گفته مدیرکل امور عشایر استان کرمان برپایی سیاه چادرها در چارچوب شیوه‌نامه‌های بهداشتی بوده است.

وی افزود: برپایی آئین‌های سنتی در سیاه چادرها از جمله موسیقی‌های اصیل سبب آشنایی شهروندان با آداب و رسوم و سبک زندگی عشایر استان کرمان می‌شود.

نیکزادی با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر که منابع درآمدی عشایر را به حداقل رسانده است، افزود: توسعه مشاغل خرد خانگی از جمله افزایش تولیدات صنایع دستی و همچنین استفاده از ظرفیت گردشگری عشایر می‌تواند جایگزین بخشی از درآمدهای این قشر از جامعه باشد.‌

منبع: ایرنا

کد خبر 565043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.