آیا واکسیناسیون مانع اهدای خون است؟

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی اهداکنندگان خون گفت: واکسیناسیون منعی برای اهدای خون ندارد و افراد واکسینه شده بعد از بهبودی، می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند.

به گزارش ایمنا، بیتا ربانی درباره «شاخص اهداکنندگان خون در ایران»، اظهار کرد: شاخص اهدای خون به هزار نفر جمعیت است؛ چون براساس سرشماری است و در پایان سال محاسبه می‌شود، آخرین شاخص رسمی حدود ۲۳ در هزار نفر بوده که برای سال ۹۹ است.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ این آمار به ۲۵ در هزار افزایش یافته که این افت مربوط به کرونا بوده است. اکنون با توجه به اینکه هشت درصد رشد اهدای خون در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ داشتیم، پیش‌بینی ما این است که این شاخص به ۲۵ در هزار برسد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی اهداکنندگان خون ایران «درباره اهدای خون در کرونا»، گفت: مشکلی که وجود داشت نیروی انسانی ما در مراکز انتقال خون مبتلا به کرونا شدند و امکان مراجعه برای برخی افراد نیز به دلیل ابتلاء به کرونا وجود نداشت؛ ضمن اینکه خود واکسیناسیون که انجام شد بسیاری فکر می‌کردند به خاطر واکسن نمی‌توانند اهدای خون کنند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت بهتری داریم و میزان ابتلای پرسنل کمتر شده است، واکسیناسیون منعی برای اهدای خون ندارد و افراد واکسینه شده بعد از بهبودی درد اولیه، می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند.

ربانی اضافه کرد: البته به جز افرادی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا تزریق کردند؛ این دو دسته باید دو هفته از زمان واکسیناسیون شأن بگذرد تا بتوانند خون اهدا کنند اما واکسن‌های سینوفارم و دیگر واکسن‌ها منعی برای اهدای خون ندارند.

منبع: فارس

کد خبر 564955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.