۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
ماه نو را از دست ندهید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه جمعه –دوازدهم فروردین ماه- ساعت ۱۰:۵۵ از نزدیک خورشید عبور می‌کند و برای چند روز در نور درخشان خورشید گم می‌شود.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ماه جمعه –دوازدهم فروردین ماه- ساعت ۱۰:۵۵ از نزدیک خورشید عبور می‌کند و برای چند روز در نور درخشان خورشید گم می‌شود. یگانه قمر سیاره ما در حرکت مداری‌اش به دور زمین هر چهار هفته یک بار مسیر خود را کامل می‌کند و در نتیجه فازهای آن از ماه جدید، تا ربع اول، ماه کامل و ربع آخر، تغییر می‌کند و هر ۵.۲۹ روز یک بار به ماه نو باز می‌گردد.

وی افزود: همچنین ماه هر شب حدود ۱۲ درجه در آسمان حرکت می‌کند و هر روز تقریباً یک ساعت دیرتر طلوع و غروب می‌کند. زمانی که ماه نو اتفاق می‌افتد، زمین ماه و خورشید در یک خط تقریباً مستقیم قرار دارند و ماه در وسط قرار دارد. در این وضعیت، ما نمی‌توانیم ماه را در آسمان رصد کنیم زیرا سمتی از ماه که توسط خورشید روشن می‌شود، برای ناظران زمینی قابل مشاهده نیست.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: طی روزهای آینده، ماه در اواخر بعدازظهر به صورت هلال باریک، که کمی بعد از خورشید غروب می‌کند، نمایان می‌شود. در لحظه مقارنه ماه و خورشید، ماه از فاصله سه درجه و ۲۵ دقیقه قوسی خورشید، در صورت فلکی نهنگ عبور می‌کند.

کد خبر 564951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.