مقایسه روش های کاشت دندان، کدام بهتر است؟

ایمپلنت دندان در اندازه‌ها و انواع مختلفی انجام می‌شود و کارشناس کاشت ایمپلنت دندان به شما در تعیین بهترین و مناسب‌ترین گزینه، با توجه به نیازهای به خصوصی که دارید، کمک می‌کند.

دو روش کلی برای ایمپلنت دندان وجود دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد.

پلنت اندواستیل

مقایسه روش های کاشت دندان، کدام بهتر است؟

این ایمپلنت دندان درون استخوان فک قرار می‌گیرد و معمولاً از جنس تیتانیوم و به شکل پیچ‌های کوچک ساخته می‌شود و رایج‌ترین نوع ایمپلنت را شکل می‌دهد.

ایمپلنت ساب پریو استیل

این ایمپلنت دندانی معمولاً در زیر لثه ولی روی استخوان فک قرار می‌گیرد. این نوع ایمپلنت می‌تواند در بیمارانی که دارای سلامت کافی در استخوان فک نیستند و نمی‌توانند یا نمی‌خواهند که فرایند پیوند استخوان برای بازسازی آن را انجام دهند مورد استفاده قرار گیرد.

روش‌های جایگزین ایمپلنت دندان

با توجه به وضعیت سلامتی استخوان فک و نیازهایی که به دنبال آن هستید، دندانپزشک می‌تواند راه حل های جایگزینی علاوه بر روش‌های چند مرحله‌ای سنتی ایمپلنت دندان به شما پیشنهاد کند. این گزینه‌ها می‌تواند عبارت باشد از:

پیوند استخوان

در صورتیکه فکتان قادر به تحمل کاشت دندان نباشد، این فرایند شامل بازیابی یا بازسازی استخوان در فک تان خواهد بود. پژوهش‌ها نشان داده که استفاده از افزودنی‌های استخوان و فاکتورهای رشد و تقویت استخوان در دستیابی به بهترین نتایج کمک می‌کند.

لیفت سینوس

این روش که به آن تقویت سینوس یا لیفت سینوس گفته می‌شود، در حالتی که به دلیل جای خالی دندان کنده شده با فرورفتگی در استخوان فک مواجه باشید، شامل افزایش استخوان در زیر سینوس می‌شود.

افزایش فضای ریج

اگر فکتان فضای کافی برای جا دادن ایمپلنت را ندارد می‌توان مواد گرافت استخوان را برای افزودن یک ریج کوچک در بالای فک به کار گرفت.

بارگذاری فوری ایمپلنت دندان

این روش را که ایمپلنت یک روزه یا دندان فوری نیز می‌نامند، امکان جایگذاری دندان موقتی در همان روز قرار دادن ایمپلنت دندان را به دندانپزشک و بیمار می‌دهد. این مسئله می‌تواند گزینه خوبی برای بیمارانی باشد که استخوان طبیعی کافی برای جایگیری ایمپلنت دارند و ایمپلنتی که به خوبی در جای خود قرار داشته باشد می‌تواند جایگذاری فوری و فشار دندان موقتی جدید را تحمل کند.

مزایای ایمپلنت دندان فوری

نتایج فوری

آنچه که مشخص است اصلی ترین نکته این موضوع، بارگذاری فوری ایمپلنت به جای انتظار طولانی مدت تکمیل ایمپلنت دندان است. گزینه بارگذاری فوری به شما اجازه بازگشت به زندگی در کوتاه‌ترین زمان ممکن را می‌دهد.

گزینه‌های ممکن برای آنهایی که همه دندان‌های شأن را از دست داده‌اند.

اگر همه دندان‌هایتان را از دست داده‌اید امکان استفاده از ایمپلنت فوری گزینه خوبی برای شما محسوب می‌شود. این خبر خوبی برای شما است، چرا که لازم نیست مدت زمان زیادی را برای جایگزینی دندان‌هایتان منتظر بمانید و می‌توانید بلافاصله به زندگی خود بازگردید.

معایب ایمپلنت فوری دندان

ایمپلنت فوری دندان همیشه مناسب نیست.

یکی از دشواری‌هایی که این نوع ایمپلنت در بر دارد این حقیقت است که تمامی بیماران گزینه مناسبی برای آن محسوب نمی‌شوند. اگرچه دوست داریم تا همه بیمارانمان بلافاصله به نتایج دلخواه دست پیدا کنند، اما خوب این مسئله برای همه ممکن نیست.

احتمال عدم موفقیت

وقتی از این ایمپلنت دندان استفاده کنید، موفقیت آن به جوش‌خوردن ایمپلنت و استخوان بستگی دارد. اگر ایمپلنت به خوبی با استخوان جوش نخورد، موفقیت آن در طولانی مدت با مشکل مواجه خواهد شد.

مینی ایمپلنت دندان

این روش که به آن ایمپلنت کوچک یا باریک نیز گفته می‌شود با استفاده از ایمپلنت‌هایی به اندازه خلال دندان انجام می‌شود و از اکثر ایمپلنت‌های دندانی رایج قطر کمتری دارد. مینی ایمپلنت با استفاده از روش کم تهاجم تری مورد استفاده قرار می‌گیرد و اصولاً برای ثبات دندان‌های پایین به کار گرفته می‌شود.

مزایای مینی ایمپلنت

تولید مینی ایمپلنت دندان ساده‌تر از ایمپلنت‌های بزرگ‌تر است، بنابراین هزینه کمتری نیز به همراه خواهد داشت. پیچ تیتانیوم استفاده شده در این روش کوچک‌تر است و همین مسئله هزینه آن را پایین می‌آورد.

مینی ایمپلنت‌ها معمولاً در یک جلسه قابل کارگذاری هستند و به همین دلیل در هزینه پزشک نیز صرفه‌جویی می‌شود. بارگذاری به مرحله‌ای گفته می‌شود که دندان بر روی پیچ تیتانیومی نصب می‌شود و این یعنی جایی که می‌توانید بعد از تنها یک جلسه ویزیت دندانپزشک با لبخندی کامل از مطب بیرون بیایید.

مزیت اصلی دیگر مینی ایمپلنت دندان مقدار دردی است که بیمار باید تحمل کند. بیماران، راحتی بسیار بیشتری را در فرایند کاشت مینی ایمپلنت در مقایسه با ایمپلنت‌های استاندارد گزارش کرده‌اند. اگر چه نمی‌توان میزان درد را کمی سازی کرد، شواهد کافی برای حمایت از این گفته وجود دارد.

معایب مینی ایمپلنت دندان

همیشه معایبی برای روش‌های درمانی دندان و مینی ایمپلنت دندان وجود دارد. فرقی نمی‌کند که از چه روشی استفاده کنید، اگر به هر دلیلی با از دست رفتگی قابل توجه استخوان همراه باشید احتمالاً مینی ایمپلنت گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود، چراکه محل مناسب برای کاشت ایمپلنت یعنی همان پیچ تیتانیومی وجود ندارد. بعضی افراد که دارای سینوس‌های بزرگ‌تری هستند، برای کاشت مینی ایمپلنت دندان با دشواری‌هایی روبرو هستند. سینوس‌ها ممکن است بیرون زدگی زیادی به درون دهان داشته باشند که جلوی چفت شدن مینی ایمپلنت را بگیرد.

ایمپلنت دندان all on ۴

مقایسه روش های کاشت دندان، کدام بهتر است؟

تکنیک all on ۴ گزینه‌ای برای جایگذاری مجموعه دندان‌های جایگزین فک بالایی یا پایین به صورت یک ست کامل است. چهار ایمپلنت دندانی در نقاطی که استخوان برای کاشت ایمپلنت کافی باشد کاشت می‌شود و نیاز به گرافت استخوان را از میان می‌برد. از پایه‌های اتصال به خصوصی استفاده می‌شود تا مجموعه دندان‌های موقتی همان روز بتوانند روی آن قرار بگیرند.

تا زمان بهبود بافت لثه لازم است که از رژیم غذایی مناسبی استفاده کنید تا ایمپلنت‌ها و استخوان طبیعی به هم جوش بخورد. بعد از حدود شش ماه دندان‌های جایگزین دائمی در جاای خود قرار خواهند گرفت و می‌توانید به رژیم‌غذایی عادی خود بازگردید.

نکات مثبت ایمپلنت دندانی All on ۴

نرخ موفقیت بالا

مطالعات متعددی نشان داده که نرخ موفقیت بیماران بعد از حدود ده سال تقریباً ۹۴ درصد بوده است.

درمان سریع

جراحی جایگذاری ایمپلنت و گرافت استخوان (در صورت نیاز) همگی در یک جلسه انجام می‌شود.

چند محدودیت غذایی طولانی مدت

وقتی از جراحی بهبود پیدا کردید، چند ماده غذایی که نمی‌توانستید بخورید هم از محدودیت خارج می‌شوند.

روتین مراقبتی ساده

دو بار مسواک کردن در روز و نخ کشیدن همه آن چیزی است که سلامت دندان‌های طبیعی، دندان‌های مصنوعی و لثه را به همراه خواهد آورد.

افزایش اعتماد به نفس

روش All on ۴ به لبخند شما ظاهر فوق‌العاده ای خواهد بخشید و دیگر لازم نخواهد بود که اعتماد به نفس پایینی داشته باشید.

معایب ایمپلنت دندانی All on ۴

مشکل موقتی احتمالی در سخن گفتن

بعضی از بیماران با دشواری تلفظ بعضی از کلمات یا حروف با دندان‌های مصنوعی مواجه می‌شوند.

حساسیت لثه

هرگونه حساسیت ایجاد شده بعد از چند هفته از میان خواهد رفت.

تطابق با رنگ لثه

احتمال بسیار اندکی وجود دارد که این اتفاق بیفتد و اکثر بیماران از نتیجه جراحی لبخند جدیدشان راضی هستند.

خطر عدم موفقیت ایمپلنت

این موضوع معمولاً بین حدوداً پنج درصد از بیماران رخ می‌دهد.

کد خبر 564721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.