۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
 قنات وزیری اراک بهسازی شد

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک از لایروبی، بهسازی و لوله‌گذاری قنات وزیری در راستای استفاده بهینه از منابع آب‌های زیر زمینی توسط این سازمان خبر داد.

احمد حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: قنات یکی از شاهکارهای ایرانیان بوده است و مردم ایران زمین اولین کسانی بوده‌اند که با ایجاد قنات از آب‌های زیرزمینی جهت کشاورزی و سایر مصارف خود استفاده کرده‌اند.

وی تصریح کرد: خشکسالی‌های به‌وجود آمده قنوات را در معرض مشکلات متعددی قرار داده است و باعث کاهش حجم سفره‌های آب زیرزمینی شده است؛ لذا با مد نظر قرار دادن این نکته که در کنار توسعه فضای سبز تأمین زیرساخت‌های آبیاری و آبرسانی نیز لازم و ضروری است، رسیدگی، لایروبی و بهسازی قنوات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک با بیان اینکه در کلان‌شهر اراک قنوات بسیاری از جمله قنات وزیری، سپهداری، خان حاکم، مستوفی، فریز، شرکت، لشکنج و کشناوه وجود دارد تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین این قنوات، قنات وزیری با آب‌دهی بالا است که مادر چاه‌های این قنات در کرهرود واقع شده است و مظهر آن در خیابان شهید بهشتی قرار دارد و با توجه به اهمیت بالای این قنات لایروبی و ترمیم آن توسط سازمان انجام شده است.

وی با بیان اینکه گل و لای موجود در مسیر قنات وزیری و یا ریشه درختان باعث کندی جریان آب و کاهش سطح خروجی آن در مظهر قنات می‌شده است، افزود: به منظور جلوگیری از هدررفت، بخشی از آب از طریق کوره‌های فرعی به رودخانه هدایت می‌شد، در این راستا عملیات بهسازی، لایروبی مسیر قنات وزیری و لوله‌گذاری آن از مظهر قنات در سال ۱۴۰۰ به منظور افزایش آبدهی آن، استفاده بهینه از آب قنات، افزایش دبی آن‌ها و جلوگیری از هدررفت آب توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک انجام شد.

حسنی افزود: در راستای مقابله با پدیده خشکسالی و کم‌آبی، نگهداری و مرمت قنوات از اهمیت نسبتاً بالایی برخوردار است و این امر توسط سازمان به طور مستمر در حال انجام است.

کد خبر 564668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.