کودکان در خانواده دچار خشونت در معرض مشکلات هیجانی و رفتاری هستند

یک روانشناس گفت: کودکان در خانواده دارای خشونت در معرض خطر انواع مشکلات هیجانی و رفتاری نظیر لجبازی، خشونت، اضطراب و افسردگی هستند و خشونت میان والدین روی توانایی آنها تأثیرگذار و مانع از تمرکز آنها روی تکالیف مدرسه می‌شود و ممکن است عملکرد تحصیلی را کاهش دهد.

افروز افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: خشونت زناشویی در معنای عام به بدرفتاری هر یک از زوجین با دیگری اطلاق می‌شود که آسیب‌های جسمی یا روانی طرف مقابل را در پی دارد. برخی خشونت زناشویی را استفاده یکی از زوجین از روش‌هایی می‌دانند که برای وادار کردن طرف مقابل به انجام کار یا ترک فعلی علی‌رغم میل باطنی فرد به کار می‌رود.

وی افزود: خشونت یا بدرفتاری‌های کلامی و عاطفی مخرب‌ترین روش‌های کنترلی هستند که ادامه روند آن، منجر به نابود شدن احساس خودارزشمندی شخص می‌شود و ممکن است فرد خود را برای کوتاهی‌های خود سرزنش و تحقیر کند یا به همسر خود ناسزا بگوید.

این روانشناس با بیان اینکه بیشتر بودن شیوع خشونت در خانواده‌هایی که درگیر مسائل حاد نظیر اعتیاد هستند، ادامه داد: خشونت با مشکلات موجود در خانواده ارتباط دارد و بر سلامت جسمی و روانی زوجین و کودکان آنها نیز تأثیرگذار است.

ارتباط خشونت زناشویی با اختلالات جسمی و فشارهای مزمن روانی

وی با بیان اینکه خشونت زناشویی با اختلالات جسمی و فشارهای مزمن روانی مرتبط است، تصریح کرد: افسردگی، افزایش تلاش برای خودکشی و اضطراب از شایع‌ترین اختلالات مرتبط با خشونت زناشویی هستند.

افشاری با بیان اینکه کودکان از این رفتار الگوسازی می‌کنند و در سنین بزرگسالی آن را بروز می‌دهند، اضافه کرد: کودکان در خانواده دارای خشونت زناشویی در معرض خطر انواع مشکلات هیجانی و رفتاری از قبیل لجبازی، خشونت، اضطراب و افسردگی قرار دارند و مستعد مشکلات زناشویی و روان‌شناختی در آینده هستند.

کاهش عملکرد تحصیلی فرزندان تحت تأثیر خشونت میان والدین

وی با بیان اینکه جدایی، طلاق، استفاده از الکل و موادمخدر، کودک‌آزاری و بسیاری از مشکلات رفتاری و شناختی در میان فرزندانی که شاهد خشونت بودند دیده می‌شود، گفت: خشونت میان والدین روی توانایی کودکان تأثیر می‌گذارد و مانع از تمرکز آنها روی تکالیف مدرسه می‌شود و ممکن است عملکرد تحصیلی را کاهش دهد، همچنین امکان دارد کودکان خود را به خاطر خشونت والدین سرزنش کنند.

این روانشناس با بیان اینکه وجود همسرآزاری در خانواده، پایه‌های بنیادی‌ترین نهاد جامعه را سست کرده است و روابط سازنده را تبدیل به تعارضات دائمی همراه با افسردگی، اضطراب، ترس، نفرت و خشم می‌کند، افزود: وجود مشکلات اساسی در خانواده از جمله خشونت زناشویی، زمینه بروز نابهنجاری رفتاری نظیر خودکشی، فرار از منزل، ارتکاب جرم و اعتیاد در همسران و فرزندان را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: خشونت زناشویی منجر به از بین رفتن صمیمیت زوجین و زمینه‌ساز مشکلات بعدی از قبیل اختلالات روانی زوجین و فرزندان، سست شدن بنیان خانواده و حتی طلاق می‌شود.

کد خبر 564632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.