نوروز ۱۴۰۱ فرصتی برای بازدید از مقبره باباقاسم

بابا قاسم اصفهانی از عارفان بزرگ اوایل قرن هشتم هجری قمری است که در اصفهان زندگی می‌کرد. مقبره بابا قاسم یکی از چندین بنای معماری برجسته اصفهان است که در دوره ایلخانی و در محله ابن‌سینا ساخته‌ شده است. این مقبره فقط تا پایان نوروز ۱۴۰۱ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مقبره باباقاسم در ضلع غربی خیابان هاتف نرسیده به خیابان ابن‌سینا قرار دارد. این مقبرہ و جنب آن مدرسه امامیه و یا مدرسه باباقاسم، از آثار قرن هشتم هجری به شمار می‌روند.

باباقاسم اصفهانی یکی از عارفان معروف اصفهان بود که در سال‌های آغازین قرن هشتم هجری قمری در این محل (محله کنونی که ابن‌سینا نام دارد) ساکن بود و در مدرسه مجاور آن تدریس می‌کرد. عنوان بابا را به دلیل احترام و بزرگداشت به نام آن اضافه کرده‌اند. پس از درگذشت او، شاگردان و مریدانش باباقاسم را در نزدیکی مدرسه‌اش به خاک سپرده‌اند و یکی از شاگردان او به نام سلیمان ابی الحسن طالوت دامغانی بر مزار او مقبره و آرامگاهی بنا کرد.

بقعه باباقاسم شامل یک اتاق مربع است که گنبدی هرمی شکل و هشت ترک دارد. روی گردنه گنبد باباقاسم جمله‌های الله تربی، محمدنبی، اسلام دینی، علیة امامی تکرار شده است. از شرح حال باباقاسم مثل دیگر باباهای اصفهان اطلاعی در دست نیست؛ اما تصوف و عرفان او و درنتیجه بنای گنبد و بقعه اش شهرت دارد.

گنبد مقبره باباقاسم در سال ۷۴۱ هجری توسط سلیمان بن ابی الحسین بن طالوت دامغانی بنا شده است. کتیبه‌ای به خط ثلث سفید برجسته بر زمینه کاشی معرق که در قسمت فوقانی نمای خارجی سردر نصب شده است و در سال ۱۰۴۴ هجر قمری توسط شخصی به نام آقازمان فرزند آقاجمال میوه‌فروش تعمیر شده است؛ این کتیبه به خط محمدرضا امامی است.

نوروز ۱۴۰۱ فرصتی برای بازدید از مقبره باباقاسم

گنبد بقعه باباقاسم هرمی شکل، هشت ترک است که هر دو ترک آن با خط بنایی و کاشی معرق لاجوردی بر زمینه آجری اسماء الهی نقاشی شده است. بر گردنه گنبد جملات و عبارات مذهبی تکرار می‌شود.

کتیبه‌ای تاریخی بر سردر مقبره وجود دارد که روی آن با خط ثلث بر روی کاشی سفید معرق با زمینه لاجوردی و تاریخ ۷۴۱ هجری قمری نام بابا قاسم و بانی مقبره آمده است.

داخل بنا، شبستان نفیس و زیبایی وجود دارد که طاق آن با آجرچینی بی‌نقصی مقرنس‌کاری شده است. در شبستان آرامگاه بابا قاسم دو کتیبه با کاشی معرق ساخته شده‌اند.

در داخل آرامگاه باباقاسم قبر قدیمی وجود دارد که اسامی چهارده معصوم بر آن نوشته شده است، این قبر مربوط به شخصی به نام پهلوان میرزاعلی است که در تاریخ ۹۸۵ هجری قمری فوت شده و روی قبر به زبان عربی کتیبه‌ای نوشته شده است.

نوروز ۱۴۰۱ فرصتی برای بازدید از مقبره باباقاسم


آرامگاه باباقاسم متعلق به قرن هشتم هجری قمری است که در چهارراه ابن‌سینای اصفهان قرار دارد. این مقبره در تاریخ پانزدهم دی‌ماه سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۰۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبر 564427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.