تحقق کامل برنامه تولید سال ۱۴۰۰ صنعت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: پتروشیمی‌ها برنامه تولید و تأمین منابع ارزی کشور برای سال ۱۴۰۰ را محقق کرده اند.

به گزارش ایمنا، مرتضی شاه میرزایی اظهار کرد: طبق برنامه برآورد شده بود که ۱۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ در سامانه نیما عرضه شود که این رقم پیش از پایان سال محقق شد و حتی پتروشیمی‌ها از برنامه خود پیشی گرفتند، به نحوی که تا پایان سال ۱۴۰۰، ۱۲.۵ میلیارد دلار به نیما عرضه شد، همچنین ظرفیت اسمی تولید محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۰، ۹۰ میلیون تن بود و برنامه تولید سال به‌طور کامل محقق شد.

وی افزود: هم‌اکنون سالانه بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار صرف واردات محصولات پتروشیمی مورد نیاز کشور می‌شود که در صورت تولید این محصولات، افزون بر درآمدزایی و اشتغال‌زایی از خروج ارز نیز جلوگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص آخرین وضعیت تأمین منابع مالی لازم برای اجرای طرح‌های برنامه هفتم و هشتم توسعه، خاطرنشان کرد: ۶۸ طرح پتروشیمی برای برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است که در مجموع نیازمند حدود ۳۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است و تاکنون هشت تا ۸.۵ میلیارد دلار آن سرمایه‌گذاری شده است و به‌طور متوسط ۳۱ تا ۳۲ درصد پیشرفت دارند.

شاه میرزایی ادامه داد: برای تأمین منابع آن‌ها شرایط خوبی فراهم است، ضمن اینکه از لحاظ فضای بین‌المللی شرایط مستعدی پیش رو می‌بینیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: دغدغه تأمین سرمایه بیشتر برای طرح‌های برنامه هشتم توسعه است که حدود ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و انبوهی از محصولات زنجیره ارزش در طرح‌ها تولید خواهد شد. طرح‌های برنامه هشتم توسعه در صورتی که برنامه هفتم تمدید نشود، از سال ۱۴۰۶ تا ۱۴۱۱ به پایان می‌رسد و با توجه به اینکه اجرای بعضی از طرح‌های برنامه هشتم هم آغاز شده، پیش‌بینی می‌شود مشکل خاصی نباشد، البته مراقبت‌های ویژه را می‌طلبد.

منبع: مهر

کد خبر 564420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.