سال پرترافیک در انتظار والیبال ایران

والیبال ایران در سال ۱۴۰۱ باید در ۱۸ تورنمنت مختلف قاره‌ای، جهانی و تدارکاتی به میدان برود تا قرن جدید را پرکارتر از همیشه آغاز کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۱۴۰۰ با همه تلخ و شیرینی‌هایش برای والیبال ایران گذشت. حذف از المپیک توکیو تلخ‌ترین اتفاق سال گذشته بود و خداحافظی سعید معروف کاپیتان نامدار تیم ملی هم زنگ خطر را برای تغییر نسل به صدا درآورد و هم در فاصله سه‌ساله تا المپیک بعدی، بر ضرورت برنامه‌ریزی برای کسب نتایج بهتر در پاریس تاکید کرد.

تیم ملی مردان ایران با کادر فنی جدید و ایرانی خود باید در سال جدید در چند تورنمنت مهم شرکت کند. تیم ملی زنان هم پس از چند سال دوباره یک سرمربی خارجی روی نیمکت خود می‌بیند و پس از چند دهه قرار است یک بار دیگر حضور در بازی‌های آسیایی را تجربه کند. تیم‌های پایه ایران هم در مسابقات مختلفی شرکت می‌کنند تا در مجموع ۱۸ تورنمنت برای والیبال ایران در سال ۲۰۲۲ یا ۱۴۰۱ در پیش باشد. در این گزارش به بررسی اجمالی این رویدادها پرداخته‌ایم.

تیم ملی مردان

تیم ملی بزرگسالان مردان به گونه‌ای ویترین والیبال ایران محسوب می‌شود. بسیاری از منتقدین فدراسیون در این سال‌ها مدعی شده‌اند که محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون و همکارانش بیش از بقیه تیم‌ها به تیم مردان توجه کرده‌اند. اما بر کسی پوشیده نیست که افزایش توجه مردم و رسانه‌ها به والیبال ایران در یک دهه گذشته، محصول نتایج درخشان همین تیم است.

با جدایی ولادیمیر آلکنو، هدایت تیم ملی پس از بیش از ۱۲ سال به یک سرمربی ایرانی سپرده شد. آخرین بار که تیم ملی ایران سرمربی ایرانی روی نیمکت خود داشت مسابقات قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ بود که حسین معدنی هدایت تیم را برعهده داشت. بهروز عطایی یک از دستیاران زنده‌یاد معدنی در آن مسابقات بود و حالا خود او به عنوان سرمربی تیم ملی معرفی شده است.

عطایی در سال ۲۰۲۲ باید تیم ملی را ابتدا برای حضور در لیگ ملت‌ها آماده کند. این مسابقات از هفدهم خرداد تا ۱۹ تیم برگزار می‌شود و در صورتی که ایران در میان هشت تیم برتر مرحله مقدماتی قرار بگیرد، باید در مرحله نهایی نیز که از بیست‌ونهم تیر تا دوم مرداد برگزار خواهد شد، شرکت کند. پس از لیگ ملت‌ها، جام واگنر پیش روی ایران است. این تورنمنت دوستانه و تدارکاتی به میزبانی لهستان برگزار می‌شود و ایران هم برای شرکت در آن دعوت شده و اعلام آمادگی کرده است اما هنوز حضور ایران نهایی نشده است. این مسابقات از بیست‌وهفتم تا بیست‌ونهم مرداد برگزار می‌شود.

قهرمانی جهان دیگر رویداد مهمی است که تیم ملی باید در آن شرکت کند. این مسابقات قرار بود از چهارم تا بیستم شهریورماه به میزبانی روسیه برگزار شود اما با محرومیت این کشور از سوی فدراسیون جهانی، هنوز میزبان جدید مسابقات مشخص نیست. پس از مسابقات قهرمانی جهان هم تیم ملی راهی چین می‌شود تا از بیست‌وششم شهریورماه تا سوم مهرماه در بازی‌های آسیایی شرکت کند. ایران در دو دوره گذشته این مسابقات به مدال طلا دست یافته و به دنبال سومین قهرمانی پیاپی خود است.

سال شلوغ در انتظار والیبال ایران

تیم ملی زنان

فدراسیون والیبال که قصد دارد در بخش زنان هم به روزهای درخشان‌تری برسد، برای مسابقات سال پیش رو هدایت تیم ملی را به الساندرا کمپدلی سپرده است. این مربی ایتالیایی که چند سال هدایت تیم ناشنوایان ایتالیا را برعهده داشت با پیشنهاد خولیو ولاسکو و البته با تأمین هزینه از سوی فدراسیون جهانی، سرمربی تیم ملی ایران شد.

کمپدلی در نخستین گام باید تیم ملی را در جام کنفدراسیون آسیا هدایت کند که از سی‌ام مردادماه تا ششم شهریورماه به میزبانی فیلیپین برگزار می‌شود. گام بعدی حضور در بازی‌های آسیایی است؛ این مسابقات از هفدهم تا بیست‌وپنجم شهریور به میزبانی چین برگزار می‌شود و تیم ملی ایران قرار است پس از بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران پس از چند دهه دوباره به این مسابقات اعزام شود. البته تیم ملی زنان باید در مسابقات منطقه آسیای میانه نیز شرکت کند که هنوز زمان و مکان آن مشخص نیست.

سال شلوغ در انتظار والیبال ایران

تیم جوانان پسر

جام کنفدراسیون آسیا: شانزدهم تا بیست‌وسوم مرداد به میزبانی چین تایپه

قهرمانی جوانان آسیا: سی‌ویکم مرداد تا هفتم شهریور به میزبانی بحرین

تیم جوانان دختر

جام کورناکیای: بیست‌وهفتم تا بیست‌ونهم فروردین در ایتالیا

مسابقات قهرمانی جوانان دختر آسیا: سیزدهم تا بیستم تیر به میزبانی قزاقستان

تیم نوجوانان پسر

جام کورناکیای: بیست‌وهفتم تا بیست‌ونهم فروردین در ایتالیا

قهرمانی نوجوانان پسر آسیا: بیست‌وچهارم تا سی‌ویکم مرداد به میزبانی ایران در اصفهان

تیم نوجوانان دختر

قهرمانی نوجوانان دختر آسیا: شانزدهم تا بیست‌وسوم خرداد به میزبانی ازبکستان

قهرمان لیگ برتر مردان

قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا: بیست‌وپنجم اردیبهشت تا یکم خرداد به میزبانی ایران

قهرمان لیگ برتر زنان

قهرمانی باشگاه‌های زنان آسیا: چهارم تا یازدهم اردیبهشت به میزبانی قزاقستان

(تیم‌های شرکت کننده در این دو رویداد بعداً مشخص خواهد شد)

مسابقات آسیای میانه مردان: زمان و مکان هنوز مشخص نشده است.

بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی: هجدهم تا بیست‌وهفتم مرداد به میزبانی ترکیه

کد خبر 564328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.