چهارشنبه، اکتشافات جدید "هابل" اعلام می‌شود

ناسا روز چهارشنبه هفته جاری، کشف‌های جدید تلسکوپ فضایی هابل را اعلام می‌کند که یک رکورد و یک رصد هیجان‌انگیز را وعده داده است.

به گزارش ایمنا، مسئولان برنامه تلسکوپ فضایی هابل روز چهارشنبه ۳۰ مارس اطلاعات جدیدی را از اکتشافات این تلسکوپ فضایی به اشتراک می‌گذارند. بیانیه ناسا یک اکتشاف برای ثبت در کتاب رکوردها و یک رصد جدید هیجان‌انگیز از تلسکوپ فضایی ۳۲ ساله هابل را وعده می‌دهد.

با توجه به اینکه محدوده فعالیت تلسکوپ فضایی هابل از رصد و بررسی سیارات فراخورشیدی تا کهکشان‌ها و اندازه‌گیری انبساط کیهان را در بر می‌گیرد که حتی جایزه نوبل را نیز برای تیم رصدی این تلسکوپ به ارمغان آورده است، حدس زدن این موارد جدید که ناسا وعده داده است، دشوار است.

ناسا اطلاعات اندکی در مورد این اکتشافات ارائه کرده و تنها به دادن این قول بسنده کرده است که اکتشافات جدید هابل نه تنها درک ما از جهان را گسترش می‌دهد، بلکه یک حوزه تحقیقاتی هیجان‌انگیز برای کار مشترک هابل با تلسکوپ فضایی تازه پرتاب شده "جیمز وب" را در آینده ایجاد می‌کند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب در تاریخ ۲۵ دسامبر به فضا پرتاب شد و هم اکنون در حال آماده سازی و هماهنگ کردن ابزارها و آینه‌های خود برای کار رصدی منظم خود است که قرار است از ماه ژوئن آغاز شود.

هابل نیز در آستانه جشن سالگرد جدا شدن از شاتل فضایی "دیسکاوری" در تاریخ ۲۵ آوریل ۱۹۹۰ و استقرار خود در فضا است. دانشمندان تیم عملیات تلسکوپ "جیمز وب" در ماه‌های اخیر خاطرنشان کرده‌اند که چگونه دهه‌ها رصد هابل به عنوان یک چراغ راهنما برای این تلسکوپ تازه راه‌اندازی شده عمل می‌کند.

مقامات ناسا می‌گویند، اگرچه "جیمز وب" به عنوان جانشین هابل معرفی شده است اما ناسا انتظار دارد هابل حداقل تا پایان دهه ۲۰۲۰ در حالت عملیاتی بماند. این در حالی است که هابل در ماه اکتبر ۲۰۲۱ با یک مشکل مواجه شد که ابزارهای آن را برای چند هفته از کار انداخت و آفلاین کرد، اما در ماه دسامبر دوباره به فعالیت کامل بازگشت. این تلسکوپ فضایی همچنین از یک نقص بسیار جدی در ماه ژوئیه ۲۰۲۱ جان سالم به در برد.

فضانوردان شاتل فضایی هر چند سال یک بار به هابل خدمات رسانی می‌کردند، اما این کار با بازنشستگی برنامه شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱ متوقف شد و آخرین مأموریت خدماتی برای هابل در سال ۲۰۰۹ انجام شد.

انتظار نمی‌رود جیمز وب از چنین خدماتی بهره‌مند شود، زیرا محل استقرار آن بسیار دورتر از هابل است و در یک نقطه گرانشی پایدار به نام "لاگرانژ ۲" واقع در ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین فعالیت می‌کند.

تعدادی از آخرین تصاویر منتشر شده هابل مربوط به رصد کهکشان‌ها بوده است که به عنوان مثال شامل بررسی یک کهکشان مارپیچی بوده است که در بخشی از خوشه دوشیزه قرار دارد که کهکشان راه شیری ما نیز بخشی از آن است.

منبع: ایسنا

کد خبر 564100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.