رونمایی از عروسک محلی "ننه نقلی" در بادرود

شهردار بادرود گفت: شهرداری تصمیم دارد با توجه به علاقه‌مندی خانواده‌ها به شنیدن داستان‌های قدیمی به زبان و گویش محلی بادرودی از زبان "ننه نقلی" اطلاع‌رسانی و آموزش‌های شهروندی را از طریق فضای مجازی انجام دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عروسک‌های محلی جدا از عروسک‌های مصنوعی و بی‌روحِ در بازار است. این عروسک‌های پارچه‌ای دست‌دوز یکی از نمادهای کودکی ما هستند که امروزه باربی‌های پلاستیکی جای آن‌ها را در ویترین مغازه‌ها گرفته‌اند. در واقع عروسک‌هایی که روزگاری سرگرمی جذاب و کم‌هزینه مادرها و مادربزرگ‌های ما بودند و دهه شصتی‌ها هم لذت هم‌بازی شدن با آن‌ها را چشیده‌اند اما رفته رفته و با پیشرفت تکنولوژی، این عروسک‌ها فراموش شدند و در صندوقچه‌های قدیمی جای گرفتند.

علی رجبی، شهردار بادرود از رونمایی عروسک محلی "ننه نقلی" با حضور مسئولان خبر داد و اظهار کرد: عروسک‌های محلی در هر منطقه نشان از فرهنگ و هنر غنی مردم این منطقه دارد و پرداختن به این فرهنگ زیبا و اصیل امری مهم است.

وی افزود: شهرداری تصمیم دارد با توجه به علاقه‌مندی خانواده‌ها به شنیدن داستان‌های قدیمی به زبان و گویش محلی بادرودی از زبان "ننه نقلی" اطلاع‌رسانی و آموزش‌های شهروندی را از طریق فضای مجازی انجام دهد.

شهردار بادرود افزود: طی سال‌های اخیر در شهر بادرود به اهمیت عروسک‌ها در فرهنگ بومی توجه شده است و در این زمینه اقدامات مؤثری صورت گرفته است که تاکنون دو مجموعه عروسک محلی از جمله سراموزه رهگشا و موزه عاروسک محلی بادرود راه‌اندازی شده‌اند.

حسین یزدانهمر، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز در این زمینه گفت: علاوه بر مهارتی که در ساخت این عروسک‌ها به کار رفته است، پوشش و قصه‌های این عروسک‌ها برگرفته از آیین کهن ایرانی است که بسیار تماشایی است.

به گزارش ایمنا، در حال حاضر در شهر بادرود دو موزه "عروسک‌های محلی" و "سراموزه دکتر رهگشا" وجود دارد که گنجینه‌هایی از گذشتگان و خاطراتی که به لحاظ تاریخی پویا و زنده هستند، محسوب می‌شوند. این در حالی است که مهارت ساخت و کارکردهای آئینی عروسک (عاروسک بادرود) نیز در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 564011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.