۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
سیمای شهر اراک در سالی که گذشت

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک گفت: با توجه به این‌که یکی از شاخص‌های توسعه شهری، توسعه فضای سبز در شهرها است، این سازمان در سال گذشته با رویکرد حفظ، نگهداری و سپس توسعه فضای سبز اقدامات مهمی را انجام داد.

احمد حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از جمله اقدامات مهم سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک می‌توان به افزایش سرانه فضای سبز شهری به ۲۶.۸۳ متر مربع، احداث و توسعه کمربند سبز و نوار جنگلی در اطراف اراک جهت جلوگیری از ورود ریزگردها به داخل شهر و همچنین کاشت نهال در دره گردو، منطقه سیبک و پردیس کوهستان جهت جلوگیری و کاهش آلودگی هوا اشاره کرد.

وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که ما در سال گذشته در نگهداری فضای سبز شهری با آن روبه‌رو بودیم، تأمین آب با کیفیت و کمیت مناسب بود که با توجه به خشکسالی‌های به وجود آمده و کاهش بارندگی چالش‌هایی را در حوزه آبیاری فضای سبز به وجود آمد که سازمان با لوله‌گذاری آب فضای سبز در مناطق پنج‌گانه از جمله کوی صنعتی، پارک شهید باهنر، منطقه نوار جنگلی و جاده اراک_تهران موفق به بهینه‌سازی مصرف آب و صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری سال گذشته شد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک تصریح اظهار کرد: با در نظر گرفتن تنش‌های محیطی، افزایش دمای زمین و خشکسالی‌های به وجود آمده، اقدام به کاشت گونه‌های گیاهی مقاوم به خشکسالی و سازگار با شرایط آب و هوایی اراک نظیر زبان گنجشک، نارون، سنجد، توت، زالزالک، بادام کوهی، ارغوان، ارژن و زرشک کردیم.

وی ادامه داد: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک به منظور رفع جرم خیز بودن فضای پارک‌ها تا جایی که در حیطه اختیارات این سازمان بود، به روشنایی کامل پارک‌ها و توسعه روشنایی بوستان‌های سطح شهر مانند بوستان‌های خیبر، شهید باهنر، معلم، اله یه، فاطمیه، امین، فتح، سالمت، فردوس، میلاد نور، یاسمین، غدیر یک و دو، دفاع مقدس، الله، جنگل پردیس و جنگل بلوار شهدای دولت پرداخت.

حسنی با بیان این‌که نصب موانع بتنی و آهنی با الگوی کاشت مناسب درختان در سطح شهر از دیگر اقدامات انجام شده به‌شمار می‌رود، گفت: از آنجایی که اراک در حال پیوستن به شهرهای دوستدار کودک است، در سال گذشته استانداردسازی وسایل بازی کودکان و کفپوش کردن زمین بازی آنها در بوستان‌های سالمند، شاخسار، آویشن، زنبق، احسان، جنت، کودک، علم‌الهدی، معلم، رنگین‌کمان، بهاران، اندیشه و امین به انجام رسید.

وی افزود: احداث مسیر دوچرخه‌سواری در پارک‌های سطح شهر، احداث زمین بازی و نصب تجهیزات ورزشی و وسایل بازی در پارک‌ها و کف‌پوش کردن زمین بازی و کف‌فرش کردن پارک‌ها از دیگر اقدامات این سازمان در سال گذشته بوده است.

بهبود و توسعه روشنایی پارک‌ها و فضای سبز اراک در سال ۱۴۰۱

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک گفت: از دیگر اقدامات مهم سازمان می‌توان به جابه‌جایی، انتقال و کاشت مجدد درختان سطح شهر که در مسیر احداث تقاطع‌های غیرهمسطح قرار داشته‌اند با رعایت استانداردها و نظارت کارشناسان اشاره کرد.

وی اظهار کرد: همچنین در زمینه زیباسازی شهری سازمان در سال گذشته اقداماتی انجام داد که از آن جمله می‌توان به اجرای پروژه ممیزی املاک و معابر، ساخت و نصب پارک‌های آبی، نورپردازی تقاطع‌های غیرهمسطح شهر اراک از جمله تقاطع‌های غیرهمسطح میدان امام حسین (ع)، شهید کاوه نبیری، بیمارستان امام خمینی (ره)، میدان مقاومت، میدان فراهان، بلوار قدس و پیاده راه امیرکبیر اشاره کرد.

حسنی با اشاره به بهبود مبلمان شهری اراک، افزود: در این راستا نیز اقداماتی چون نصب نیمکت‌ها و سطل‌های زباله استاندارد، نصب المان‌های دائم، موقت و مناسبتی، احداث ایستگاه مکث در مناطق مختلف شهری، اجرای نقاشی دیواری و دیوارگری، آذین‌بندی‌های مناسبتی در سال گذشته انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بودجه و امکاناتی که در اختیار سازمان بود توانستیم به اهداف و برنامه‌های معین شده تا میزان بسیاری دست یابیم، هرچند مشکلات و کمبودهایی نیز در این زمینه وجود داشت ولی با تلاش شبانه‌روزی پرسنل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری این مشکلات نتوانست خللی در توسعه و نگهداری فضای سبز در سال گذشته به‌وجود آورد و مانع ایجاد شهری زیبا، جذاب و با طراوت شود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک گفت: از مهمترین برنامه‌های سازمان در سال جاری باید به حفظ، نگهداری و توسعه فضای سبز شهری در راستای رسیدن به شهری سرسبز، با طراوت و شاداب برای شهروندان اراکی اشاره کرد که در این راستا ما توسعه فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار را در اولویت کارهای خود قرار داده‌ایم.

وی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌هایی که در سال جدید در دستور کار سازمان قرار گرفته است، می‌توان به بهبود مبلمان شهری و پارکی، احداث و تکمیل پارک‌های محله‌ای، احداث پارک‌های موضوعی، تکمیل و بهبود و توسعه روشنایی پارک‌ها و فضای سبز شهری، پروژه انتقال پساب جهت آبیاری فضای سبز اشاره کرد.

حسنی تاکید کرد: فضای سبز به عنوان یکی از مهمترین معیارهای توسعه شهری محسوب می‌شود و توسعه آن موجب ارتقای کیفیت زندگی بشری شده است و حفظ، نگهداری و توسعه آن یک وظیفه همگانی است که بدون مساعدت و کمک تمام مسئولان و ارگان‌های ذی‌ربط و همچنین مشارکت شهروندان میسر نخواهد شد.

کد خبر 563912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.